Junebug Skrevet 2. mai 2003 #1 Skrevet 2. mai 2003 Endelig er selvangivelsen levert! For meg tok det noen timer, fordi jeg hadde mange rettelser. Har arvet og solgt leilighet jeg har eid i mindre enn et år, så det var en del å huske på å få med. Jeg snakket med en mannlig kollega på jobb - han sa han alltid leverte selvangivelsen for kona. Jeg synes det var litt sjokkerende jeg, da. Jeg synes det høres veldig gammeldags ut. Selv kunne jeg aldri tenke meg å be sambo ordne selvangivelsen for meg. Jeg stoler selvfølgelig på ham og har ingenting å skjule, men noen ting er det vel greit å gjøre selv. Selv om jeg synes det er forferdelig kjedelig å sjekke selvangivelsen, er det jo greit å få oversikt over fjorårets finanser. Har man felles økonomi, vil jeg heller gjøre det sammen med mann/sambo enn å la han gjøre hele jobben alene. Jeg er 31 nå og da jeg var tenåring og fikk de første selvangivelsene fikk jeg selvfølgelig hjelp av foreldrene mine til å fylle ut. Men jeg gjorde størsteparten av jobben selv. Er man næringsdrivende og har regnskapsfører er saken selvfølgelig en annen. Da har man gjerne såppas komplisert økonomi at man bør ha en proff til å gjøre det for seg. Så spørsmåket mitt er vel rettet til dere som har levert selvangivelsen i noen år og som ikke har regnskapsfører/revisor: Gir du selvangivelsen din til mannen/kjæresten/samboern din og lar ham ordne det eller gjør du det selv?
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 2. mai 2003 #2 Skrevet 2. mai 2003 Min regnskapsfører ser til at alt er i orden med selvangivelsen min, jeg kommer bare opp på kontoret for å undertegne. Minnie
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2003 #3 Skrevet 2. mai 2003 Sjekker selvangivelsen/gjør eventuelle endringer sammen med sambo jeg. Teamwork. Sånn stort sett alt er forhåndsutfylt, så det eneste jeg trenger å tilføye selv er fradrag for transport til og fra jobb og rentefradrag for (det forbannede) studielånet. Jennifer
Malou Skrevet 2. mai 2003 #4 Skrevet 2. mai 2003 Sjekker selvangivelsen/gjør eventuelle endringer sammen med sambo jeg. Teamwork. Sånn stort sett alt er forhåndsutfylt, så det eneste jeg trenger å tilføye selv er fradrag for transport til og fra jobb og rentefradrag for (det forbannede) studielånet. Jennifer Og så var jeg også logget inn... Jennifer
aline Skrevet 2. mai 2003 #5 Skrevet 2. mai 2003 Nå har jeg ikke noe særlig ekstra å legge til, og ingen fiksfakserier, så min er rimelig enkel. Hadde jeg hatt noe mer å gjøre på den, hadde jeg ant. prøvd alene først, dersom jeg hadde problemer hadde jeg søkt hjelp av f.eks søstersen (som jeg er helt sikker på at kan alt slikt! ), og sørget for at jeg lærte meg hvordan jeg skulle ordne det alene til neste år. Hadde aldri levert den bort til andre, dersom jeg ikke drev for meg selv eller annet hvor regnskapsfører er ett stort pluss, og da hadde det blitt til en proff, aldri til en mann/kjæreste/sambo eller lignende nei! Kan han det, kan jeg det!
trifolii Skrevet 2. mai 2003 #6 Skrevet 2. mai 2003 Jeg gjør det sjøl. Alternativet ville vel være at vi tok begge i fellesskap.
Gjest gurimalla Skrevet 2. mai 2003 #7 Skrevet 2. mai 2003 Da jeg verken selger aksjer i utlandet eller har andre utfordrende problemstillinger med min selvangivelse, gjør jeg det selv. Det hadde vært direkte pinlig å måtte ha hjelp til en "normal" selvangivelse. Du bør lese gjennom selvangivelsen selv om andre fyller den ut for deg, hvis noe er galt blir du selv ansvarlig.
Linemor Skrevet 2. mai 2003 #9 Skrevet 2. mai 2003 jeg leverer min og sambo sin over nettet jeg, så sant det ikke er noe rettelser, og det har det ikke vært.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 2. mai 2003 #10 Skrevet 2. mai 2003 Det hadde vært direkte pinlig å måtte ha hjelp til en "normal" selvangivelse. Huff ja for en idiot jeg jeg, jeg skammer meg virkelig her jeg sitter. Takk for at du åpnet øynene mine gurimalla!! Minnie
Fru Fomle Skrevet 2. mai 2003 #11 Skrevet 2. mai 2003 Vi gjorde det sånn litt i fellesskap, men han gjorde alt skrivearbeidet. Måtte flytte over noen fradrag fra hans til min slik at vi begge fikk igjen. Jeg fikk nemlig baksmell siden alle fradrag var ført på han :evil: Jeg putta dem i postkassen. Lar vel han for det meste ta seg av økonomien, men holder meg orientert så jeg vet hvordan vi "ligger an".
Majken Skrevet 2. mai 2003 #12 Skrevet 2. mai 2003 Jeg gjør det helt selv! Men min er veldig enkel da....
Astra Skrevet 2. mai 2003 #15 Skrevet 2. mai 2003 Jeg har en rimelig enkel selvangivelse, og retter opp (blant annet fordi arbeidsgiver ikke hadde meldt fra om lønn og betalt skatt!) og sender alt over nettet. Min kommende mann er selvsetendig næringsdrivende og har regnskapsfører, men vi deler på å føre opp bilag som vi leverer til regnskapskontoret (mao fullt innsyn). Dette er et svært komplisert regnskap, og det er mange runder med regnskapsføreren hvert år... Takk og lov at jeg har en rimelig enkel selvangivelse...
Ingy Skrevet 2. mai 2003 #16 Skrevet 2. mai 2003 Mannen min og jeg fyller ut hver vår. Jeg har ganske komplisert økonomi og jeg ordna med vedleggene mine sjøl, og hjalp ham med hans. Jeg er glad jeg har god oversikt over økonomien vår og mener at folk flest har godt av å fylle ut/sjekke sjølmeldinga si sjøl. Hørte at noen mente de moderne leveringsformene er for enkle, at folk velger dem framfor å sjekke nøye, føre opp nye fradrag etc. Hvis folk er så late at dem ikke tar seg bryet med å sjekke skikkelig kan de ha det så godt mener nå jeg. Går de glipp av fradrag eller signerer på at alle opplysninger er korrekte når de ikke er det, er dét deres egen feil! :fy: Det var jeg som leverte sjølmeldingene i postkassa på Likningskontoret. Ingy
Ingy Skrevet 2. mai 2003 #17 Skrevet 2. mai 2003 Så spørsmåket mitt er vel rettet til dere som har levert selvangivelsen i noen år og som ikke har regnskapsfører/revisor: Gir du selvangivelsen din til mannen/kjæresten/samboern din og lar ham ordne det eller gjør du det selv? (Min utheving) Min regnskapsfører ser til at alt er i orden med selvangivelsen min, jeg kommer bare opp på kontoret for å undertegne Hvorfor svarte du på denne tråden M?
birgitte242 Skrevet 2. mai 2003 #18 Skrevet 2. mai 2003 Jeg er gift med en regnskapsfører jeg, så det overlater jeg til han! Er kjempeglad for å slippe
Gjest Lea Skrevet 2. mai 2003 #19 Skrevet 2. mai 2003 Vi får hjelp av papsen min vi. Han er best på sånt og vet hvoaden det skal være. Jeg fyller ut, sambo skriver under og jeg putter i kassa. Har en del endringen hvert år og kan ikke levere på nett/telefon.
Ingeborg Skrevet 2. mai 2003 #20 Skrevet 2. mai 2003 Klart jeg gjør det selv! Hjalp forresten samboeren litt med sin også - kjekt når det er jeg som studerer økonomi av oss!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå