Gå til innhold

skjeling, skjeve hornhinner, astigmatisme og linser

fuerza

Anbefalte innlegg

heisann

skjeling, skjeve hornhinner, astigmatisme, er dette mange ord for samme ting? Jeg skjeler og har også skjeve hornhinner, men går det an å ha skjeve hornhinner uten å skjele? Eller å skjele uten å ha skjeve hornhinner?

Men så over til det egentlige spørsmålet mitt. Jeg burde spurt på Brilleland, de har rotet så utrolig mye med mitt kundeforhold i det siste at jeg ikke orker tanken på å stikke innom der, og muligens skape mer rot.

Jeg bruker toriske linser, det vil si at de er tilpasset for dem med skjeve hornhinner. Jeg har nettopp fått et nytt linseabonnement, men etter jeg har begynt med disse merker jeg at jeg skjeler mye. Før har linsene korrigert skjelingen. En periode hadde jeg CYL 1.0 på linsene, da tror jeg ikke at jeg skjelte noe særlig. De som jeg har nå har CYL 0.75. Jeg tenkte å bestille noen linser fra nettet med CYL 1.0, men tror ikke det eksisterer lengre. Fant bare CYL 0.75 og CYL 1.25. Tenkte jeg skulle bestille et par med CYL 1.25 og se om skjelingen ga seg, men er det skadelig for øynene å ha "for høy" CYL? Hva er egentlig CYL?

Uff.. skikkelig rotete. men håper dere skjønner og at noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest blåmobil

det jeg vet er at du ikke bør bestille linser på nett uten at du hr fått den typen eller styrken tilpasset av en optiker på forhånd.

Du kan enkelt gå til en ny optiker å få sjekket dette ut og komme med spørsmål.

Jeg vet ikke hva CYL er, ser det står på linsepakka mi også, men har sikkert noe med skjeve hornhinner å gjøre..

Så jeg anbefaler en ny optiker, og husk, du MÅ ikke bestille linser derifra selv om du har linsetime, bare husk å få det "skrivet" hvor det står all info du trenger om linsene dine;)

LYKKE TIL!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke optiker så ikke ta mitt utsagn for 100% rett, men jeg mener å ha fått med meg at skjeve hornhinner og astigmatisme er det samme, mens skjeling er noe annet.

Cyl tror jeg enten er korreksjonen for skjev hornhinne, eller rett og slett fasongen på linsene. De skal jo passe til ditt øye også.

Ikke finn på å bestille linser på nett uten å gjøre det i tråd med optikerens anbefaling, men hvis du sliter med Brilleland så kan du jo få undersøkelsen gjort hos en annen optiker.

Jeg har prøvd å bli utstyrt med linser med feil geometri og det var ikke behagelig (etter 2 dager sto jeg i disken hos optikeren og blånektet på at linsene var rett tilpasset. Det stemte. De var for flate i forhold til øyets kurvatur.) Har også prøvd å gå med feilkorrigert skjev hornhinne (måtte bruke et par gamle briller mens jeg ventet på nye linser). Det var heller ikke det minste behagelig. Øynene gjorde vondt i hele perioden pga. overanstrengelse eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cylinderen angir graden av skjevhet på hornhinnen. Så jeg tror ikke du skal endre på den uten at det er i samråd med optiker. Du kan jo prøve en annen optiker og forklare hva problemet ditt er. Så vidt jeg kunne se finnes det bare et linsemerke som har cylinder 1.0. Mulig at du kan bruke cyl 1.25, men du bør rådføre deg med en optiker først.

Jeg har skjeve hornhinner/astigmatisme og skjeler ikke. Jeg havnet en gang "mellom" to cylinderstyrker og da valgte optikeren den svakeste styrken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere :)

Jeg skjønner at jeg må ta meg en tur til optikeren.. Noen som vet hva en linsekontroll koster? Er så greit med Brilleland at det er gratis, kanskje jeg skal prøve meg der en gang til. uff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...