Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #1 Del Skrevet 23. februar 2008 Hva skal denne inneholde? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #2 Del Skrevet 23. februar 2008 Det er helt umulig å svare på uten flere og mer konkrete holdepunkter. Det kommer an på romanen/novellen/tekstutdraget du skal analysere, dvs hvilke narrative trekk som er framtredende. En fullstendig analyse av både perspektivisme, tid og karakterisering vil sjelden være interessant - det er bedre å konsentrere seg om det mest slående i den enkelte teksten man analyserer. Dessuten er det her som ellers viktig å lage en god problemstilling utifra oppgaveformuleringen du har fått - som igjen blir avgjørende for hvilke narrative trekk du konsentrerer deg om i analysen. Jeg vil også si at det vesentlige ved enhver narrativ analyse vil være å forsøke å se sammenhenger mellom narrativ struktur og tematikk i en tekst. Dvs i stedet for bare å kartlegge narrative grep i teksten, forsøker man å undersøke konsekvensene av de grepene som er valgt, deres funksjon i forhold til meningsskapingen i teksten. Feks: Hvilke konsekvenser får det at vi ser historien fra én persons perspektiv (i feks en jeg-fortelling), uten å få tilgang til de andre karakterenes følelser og tanker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morgan le Fay Skrevet 24. februar 2008 #3 Del Skrevet 24. februar 2008 Har dere ikke fått opplysninger om dette i undervisningen, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Quirky Skrevet 24. februar 2008 #4 Del Skrevet 24. februar 2008 Jeg tror du må investere i en lærebok eller to. Denne og denne er gode grunnbøker i litterær analyse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå