Gå til innhold

Hvor lenge kan dere klare dere uten å handle mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk nettopp igjennom matforrådet i boden, og vurderer det slik at vi sikkert kunne holdt oss hjemme i minst 1.mnd (kanskje 2) uten problem med det som finnes av matvarer i huset. Vi er 2 voksne.

2 store frysere med viltkjøtt (handler aldri kjøtt på butikken), selvfisket fisk og "lure" storinnkjøp som kyllingfilet, ferdigpizza m.m.

Matbod med mel, sukker, hermetikk, ferdigposer fra Toro, saft, syltetøy, poteter, desserter, ris osv.

Kjøleskap og kjøkkenskuffer og skap fulle med krydder, knekkebrød, frokostblandinger, bakeingredienser m.m...

Det eneste jeg ikke har er melk (men jeg har tørrmelk) grønnsaker for lang tid (men har en del frosne) og pålegg...

Flere enn meg som "hamstrer" slik?

Jeg tar meg selv i å tenke at det er lurt å ha et lager, - i tilfelle....

Jeg bruker av det hele tiden, og det er sjelden jeg ma kaste noe som er blitt for gammelt... men likevel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi hadde nok fint klart oss en måned vi også, men det hadde blitt veldig lite grønnsaker utenom den første uken og heller ikke melk, meieriprodukter, ost, pålegg, egg o.l., så det hadde nok blitt ganske kjedelig mat egentlig.

Endret av Arkana
Gjest nextlife
Skrevet

Skulle nok greid oss noen uker, ja, men ville nok være fri for ferske grønnsaker, egg, pålegg, melk og ost etter ei ukes tid.

Skrevet

ja det spørs litt hva du mener, skulle det skje noe i Norge slik at vi ikke fikk tak i mat på en stund ville vi nok klare oss fint ganske lenge, dv svi ville ikke sulte, men gourmetmat ville det nok ikke være. men hvis jeg ikke må klare meg på det vi har vil jeg nok fortsette å handle en gang i uken... skulle vi få veldig dårlig råd en stund kunne vi nok klart oss fint på det vi har en måneds tid også uten å ofre noe særlig... Kjøpte akkurat en 20 kg sekk med ris. den vi har er i ferd med å bli tom og den kjøpte vi for snart 3 år siden... så jeg tror nok vi kunne levd på ris en stund dersom det ble nødvendig.. he he.. mannen min mnete av vi kanskje burde kjøpte en sekk med ris til tilfelle... tror han tenker fugleinfluensa he he....

Skrevet

Vi kunne nok klart oss noen uker, men etter hvert (eller endel dager i uka) ville maten blitt kjedelig og bare ris, bønner, erter, linser o.l med varierende krydder. Har ikke så veldig stort matlager selv om vi har fryser, men vi har endel kjøtt (fårikålkjøtt, svinebog, fleskebein o.l billiggreier) og fryste rester, noe bakst, endel tørrvarer (men ikke mye ekstra, har lite skapplass og jeg synes kjellern vår er for lurvete til å oppbevare mat i), litt hermetikk og selvsagt krydder. Vi har grønnsaker som holder seg, men ikke mer enn at det ville vært tomt etter maks to uker.

Jeg synes det er greit å handle så vi slipper å dra innom butikken hver dag, men har ikke noen plan om å ha et lager. Det eneste jeg kunne tenkt meg å ha større mengder av er kanskje mel, hermetiske tomater og linser og sånt, og det ville ikke vært meg i mot å ha et viltlager i frysern heller, selvsagt :) Om vi hadde bodd med flere butikker i nærheten (eller jeg hadde kjørt bil, samboern min hater å handle) ville vi nok også hatt et større lager av kjøtt kjøpt på tilbud.

Skrevet

Kunne nok klart meg to - tre måneder, men etterhvert ville maten blitt svært kjedelig. (ris og bønner)

Skrevet

Vi prøver å tømme fryseren nå, og har ikke så mye tørrvarer som vanlig, heller. Hadde vart et par uker, tenker jeg.

Har sans for å skaffe mest mulig av maten selv. Vi har tenkt til å skaffe oss en gris og noen høner, og vi har også en del grønnsaker i hagen. Vi prøver også å bruke naturen, men det kan vi helt sikkert bli flinkere til.

Skrevet
Vi kunne klart oss til tirsdag =p

Vi også.

Skrevet
Vi prøver også å bruke naturen

Det er jeg også for. :) Kan også funke bra i et knipetak. Brennesler til brenneslesuppe, nøtter til nøttepålegg, bær til syltetøy, viltvoksende urter og slikt. :)

Skrevet

To-tre uker. Normalt en til to måneder. Men, spiste tom fryseren før jeg flyttet nylig, og skal på'an igjen om ikke alt for lenge. Så da er det lite hensikt i å fylle opp skuffer og skap.

Har venner som greier seg til neste dag. Men synes folk burde ha såpass i reserve at de har mat for ei til to uker, hvis noe skulle skje. Vi stoler altfor mye på det offentlige. Og ved en større hendelse, blir eldre og syke først prioritert. Ellers blir køene lange og ampre. I byene.

Hva gjør du når strømmen blir borte i ti dager, streik stenger dagligvarebutikkene tre uker, eller vannet blir udrikkelig - også når det kokes? :)

Skrevet

Sikkert en måned. Vi kunne sikkert også leve en måned+, men da hadde det blitt litt kjedelig mat etter hvert og lite grønnsaker. Jeg har en del hermetikk og forskjellige frossne grønnsaker, men pleier å kjøpe mesteparten ferskt.

Kjøttmessig har vi sikkert mer enn nok for en måned. Pålegg og lignende hadde vi greit også, har et par pakker med knekkebrød (det kan bli et problem), masse pasta, en god del poteter, mye ris.

Det eneste som mangler er fersk brød og eventuelt knekkebrød, melk og ferske grønnsaker (frukt). Kanskje også sukker, men dette er ikke noe nødvendig for mat egentlig.

Hvis det er snakk om hvor lenge vi kunne leve i nødsituasjon, da er det snakk om mange måneder. Noen tørrvarer (spesielt ris og pasta) og også kjøttvarer har vi såpass mye av at det hadde jo gått helt fint å overleve. Hadde ikke blitt noe fine eller interessante matvaner, men hadde jo greid oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...