Gå til innhold

økonomiutfordring-noen som tar den?

Anbefalte innlegg

Gjest utfordreren
Skrevet

Vi er et ektepar som snart er ferdig utdannet, og skal da ut på boligmarkedet. Saken er at vi har opparbeidet oss flere hundre tusen i gjeld fra tidligere (blant annet pga.drevet egen bedrift - konkurstap, studielån og annen forbruksgjeld har vi også) Vi kommer til å tjene helt greit, cirka 350000-400000 hver.

Det jeg ønsker tilbakemeldinger på er om det kan være lurt å ha avdragsfrihet på lånet i en fem års periode, slik at vi får betalt ned på den gjelden vi har fra før? Eller om dette bare er tåpelig å gjøre. Hører jo så mye negativt om dette med avdragsfrihet osv, men kan svært lite om dette selv. Er det ikke mest sannsynlig at boligprisene stiger i årene fremover, og at vi da uansett vil ha litt fortjeneste på leilighetskjøp - eller tenker jeg heeeelt feil her?

Slk jeg oppsummerer, er det lurt å betale ned på all denne andre gjelden fremfor bolig. Men som sagt trenger råd fra andre som kan mer om dette! Vil tilføye at vi etter vel fem med en eventuell avdragsfrihet og mulighet til å betale inn mange tusen i måneden, vil være neeeeesten i mål med all den andre gjelden. Vi er kun to voksne, ingen barn, og det blir det nok heller ikke i fremtiden....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Bare til informasjon: Vi kommer til å få høyere lønn etter noen år, da vi begge da også har fullført videreutdanning, og går over i andre stillinger, og selvsagt også forhøyet ansiennitet (vil ha full ansiennitet begge to etter cirka 3 år i arbeid pga jobbing før studiene)

Håper virkelig noen kan hjelpe til med fornuftige svar! :)

Skrevet

Renta på forbrukslån er jo mye høyere enn boliglånsrenta, så jeg ville ihvertfall fått vekk den først, og da ha avdragsfrihet i den perioden.

Studielån ville jeg ikke tenkt så mye på. Renta på dette lånet er vanligvis ikke så høy, og da ville jeg heller ha startet nedbetaling av boliglånet, rett etter å ha fått vekk de dyreste lånene, og heller betalt studielån i tillegg.

Det lønner seg ikke å ha avdragsfrihet lenger enn nødvendig.

Skrevet

Kommer dere til å få lån, da? Kan ofte være litt kinkig etter konkurs, det...

Skrevet

Joda, har fått indikasjoner fra banker tidligere at dette skal gå i orden. Det er flere år siden konkursen, og gjeld er jevnlig nedbetalt. Og dette var et krav fra de bankene vi har pratet med tidligere - nettopp at vi skulle ha en nedbetalingsordning på dette. Uansett er spørsmålet mitt her selvsagt med et utgangspunkt i at vi faktisk får lån - ellers er jo ikke problemstillingen relevant..... ;)

Gjest Come To Big Mama
Skrevet
Det jeg ønsker tilbakemeldinger på er om det kan være lurt å ha avdragsfrihet på lånet i en fem års periode, slik at vi får betalt ned på den gjelden vi har fra før?

Hvis dere velger å gjøre dette, vær i så fall sikker på at dere finner en leilighet hvor dere ønsker å bo i mange år fremover, slik at dere ikke risikerer å selge med tap og dermed få større gjeld, om prisene skulle synke kortsiktig.

Skrevet

Det er normalt sett ikke noen fare med avdragsfrihet så lenge det er god fart i boligmarkedet . Veksten i boligmarkedet er forventet å bli lavere i år enn i fjor , men man forventer fremdeles vekst . Risikoen ved avdragsfrie lån er høyere i utkants strøk enn i sentrale strøk fordi at fall i boligpriser som regel er mye mere markert i nedgangskonjunkturer der enn i sentrale strøk .

Faren ved et avdragsfritt lån er jo at innløsningskursen på boligen er lavere når dere selger enn når dere kjøper slik at gjelden overstiger salgssummen og nettoeffektene blir et tap .

Skrevet
Det er normalt sett ikke noen fare med avdragsfrihet så lenge det er god fart i boligmarkedet . Veksten i boligmarkedet er forventet å bli lavere i år enn i fjor , men man forventer fremdeles vekst . Risikoen ved avdragsfrie lån er høyere i utkants strøk enn i sentrale strøk fordi at fall i boligpriser som regel er mye mere markert i nedgangskonjunkturer der enn i sentrale strøk .

Faren ved et avdragsfritt lån er jo at innløsningskursen på boligen er lavere når dere selger enn når dere kjøper slik at gjelden overstiger salgssummen og nettoeffektene blir et tap .

Ja, det er jo nettopp det at leiligheten skal synke i verdi som er risikomomentet her, og følgelig må vi nesten vite litt om hvordan markedet ser ut i fremtiden...og det er jo ikke så enkelt...men høyst sannsynlig vil det vel være vekst på boligmarkedet i noen år til??? Huff, den som var millionær... :fnise:

Skrevet

Sats på å finne et oppussingsobjekt og kjøp for mindre enn det dere kan få i lån. Slik er dere rimelig sikre på å tjene penger ved et evt. salg (forutsatt at dere har oppgradert leiligheten og ikke brukt for mye penger på dette). Alternativt, hvis dere er litt "inne i" markedet der dere bor, sats på å kjøpe bolig i et "up and coming" område.

Skrevet
Vi er et ektepar som snart er ferdig utdannet, og skal da ut på boligmarkedet. Saken er at vi har opparbeidet oss flere hundre tusen i gjeld fra tidligere (blant annet pga.drevet egen bedrift - konkurstap, studielån og annen forbruksgjeld har vi også) Vi kommer til å tjene helt greit, cirka 350000-400000 hver.

Det jeg ønsker tilbakemeldinger på er om det kan være lurt å ha avdragsfrihet på lånet i en fem års periode, slik at vi får betalt ned på den gjelden vi har fra før? Eller om dette bare er tåpelig å gjøre. Hører jo så mye negativt om dette med avdragsfrihet osv, men kan svært lite om dette selv. Er det ikke mest sannsynlig at boligprisene stiger i årene fremover, og at vi da uansett vil ha litt fortjeneste på leilighetskjøp - eller tenker jeg heeeelt feil her?

Slk jeg oppsummerer, er det lurt å betale ned på all denne andre gjelden fremfor bolig. Men som sagt trenger råd fra andre som kan mer om dette! Vil tilføye at vi etter vel fem med en eventuell avdragsfrihet og mulighet til å betale inn mange tusen i måneden, vil være neeeeesten i mål med all den andre gjelden. Vi er kun to voksne, ingen barn, og det blir det nok heller ikke i fremtiden....

Det er mye negativ fokusering på avdragsfrihet for tiden. spesielt de som har kjøpt seg inn i nye borettslag med lavt innskudd og høy felllesgjeld. Mange har bare måttet flytte ut, gir bort leiligheten mot at de tar over fellesgjelden...selvsagt.

Nå er det ganske normalt at banken gir avdragsfrihet ved strat ved boligkjøp. Vi selv har kjøpt hus,men har 5 års avdragsfrihet. Noe jeg er kjempeglad over nå. dt koster å fikse tomt,garage osv.

Jeg har villet brukt pengene til å betale ned forbrukslånene dere har. Dette er dyre lån.

Dere å ta samtalen i banken. der vil de se på gjelden dere har, hva dere kan betjene osv....å da dere er ferdig utdannet og får fast inntekt, så kan det hende banken hjelper til med å slå sammen alle lånene dere har også. Slippe klattbetaling som de kalles. refinansiering osv.... Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...