Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer skulle tegne ny bilforsikring. Da han pratet med forsikringsselskapet fikk han det billigere når har tegnet livsforsikring i tillegg. De hadde da spurt om det var jeg som var samboer litt tidligere i samtalen, men når de pratet om livsforsikring så ble den bare tegnet på han. Burde de ikke da informere om at han burde tegne på meg og jeg på han?

Kan forresten det at jeg forsikrer han, gå via hans forsikringsselskap slik at han får økt den % når han har flere forsikringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Mona_*
Skrevet

Selvfølgelig bør dere ha livsforsikring begge to om det er så at dere har gjeld sammen.

De fleste forsikringsselskapene har fordelsprogram som gir rabatt om man er kunde med flere forsikringer.

Det er ikke slik han han forsikrer deg og du han (mulig jeg misforstår deg...?) Man tegner selv en livsforsikring og velger da hvem som skal være begunstiget.

Skrevet

Livsforsikring er en måte for samboere å forsikre hverandre. Den som tegner en livsforsikring kan selv bestemme hvem som skal være begunstiget. Hvis ikke annet er bestemt, tilfaller forsikringssummen ektefellen, eller eventuelt andre arvinger etter lov eller testament. Samboer har ikke automatisk rett på arv.

Ønsker en samboer at forsikringen skal tilfalle den andre samboeren, må man gjøre vedkommende til begunstiget. En livsforsikring med samboeren som begunstiget kan være en måte å gi samboeren (og også ektefelle nr. 2) et fortrinn fremfor livsarvingene/særkullsbarna. En forsikringsutbetaling hvor det er en begunstiget faller ikke inn under pliktdelsarven til livsarvingene.

Skrevet

Jeg jobber i forsikringbransjen, og har lyst til å understreke at det å tegne livsforsikring på seg selv, og så begunstige sin samboer, ikke er den beste måten å gjøre dette på. Hvis en av dere da skulle falle fra, vil den andre måtte betale arveavgift på erstatningen.

Du tegner en livsforsikring på din samboer, og han tegner en på deg. Siden dere da eier livsforsikringen på den andre kreves det naturligvis ingen arveavgift.

Skrevet
Jeg jobber i forsikringbransjen, og har lyst til å understreke at det å tegne livsforsikring på seg selv, og så begunstige sin samboer, ikke er den beste måten å gjøre dette på. Hvis en av dere da skulle falle fra, vil den andre måtte betale arveavgift på erstatningen.

Du tegner en livsforsikring på din samboer, og han tegner en på deg. Siden dere da eier livsforsikringen på den andre kreves det naturligvis ingen arveavgift.

Det var det jeg også mente. Men burde ikke da forsikringsselskapet informere om dette til min samboer? De har ikke skrevet noe på begunstiget heller, så ble litt usikker.

Gjest Gjest_Miriam_*
Skrevet

Det er samboeren din som bestemmer hvem som er begunstiget. Setter han ikke opp noen så er det de som arver ham etter loven som får pengene.Eller er det noe sånt med at om man har vært samboere i x antall år så er også samboer berettiget til å få livsforsikringen???

Vi har en sånn avtale via jobben og jeg tror det sto noe om samboere der...

Skrevet
Det var det jeg også mente. Men burde ikke da forsikringsselskapet informere om dette til min samboer? De har ikke skrevet noe på begunstiget heller, så ble litt usikker.

Jeg tror ikke kryssforsikring er noe man pleier å fortelle om, det vanligste er jo bare å begunstige hverandre. Jeg jobber ikke med kundekontakt, så jeg vet dessverre ikke om det er vanlig å nevne det.

Begunstigelse er noe man er nødt til å be om selv. Da får man et skjema å fylle ut, som deretter legges inn. Nå vet ikke jeg hvordan dette er i selskapet dere bruker, men jeg vil anta det er likt over alt.

Jeg vil råde dere til å tegne kryssende livsforsikring, det er det gunstigste.

Enda en ting dere bør være obs på, er at når man tegner liv- og eventuelt uføreforsikring når man er ung, så er det helseopplysningene man gir på tegningstidspunkt som blir gjeldende. Hvis dere senere velger å øke forsikringssummen, eller bytte selskap, må dere inn med nye helseopplysninger. Det som da eventuelt har skjedd med helsen deres i tiden fra de første opplysningene ble sendt inn, til dere skal forandre/flytte forsikringen, kan slå veldig ugunstig ut. Ikke nødvendigvis på pris, men i forhold til hva forsikringen vil dekke. Jeg pleier alltid å råde de jeg snakker med (privat) til å tegne på høyest mulig forsikringssum når de er unge, og aldri si opp eller flytte livs- og uføreforsikring.

Skrevet

Tusen takk for tipsene Supramundane. Husker bare når vi tok opp forrige boliglån, så informerte de oss om det med kryssede forsikringer, så jeg trodde det var det som var standard. Får ta en tlf en dag å høre.

Takk for svar i hvertfall.

Skrevet

Har dere undersøkt dekningen på forsikringen, da?

Noe sier meg at dette dreier seg om en ulykkesforsikring, og ikke en forsikring som dekker uansett årsak.

Skrevet
Har dere undersøkt dekningen på forsikringen, da?

Noe sier meg at dette dreier seg om en ulykkesforsikring, og ikke en forsikring som dekker uansett årsak.

Det er død og ufør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...