Gå til innhold

Katteluke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi planlegger å skaffe katteluke til katten vår. Trenger iidlertid anbefalinger!

Bør vi skaffe en sånn en med magnet? Sånn at andre katter ikke kommer inn? Eller er det negative sider ved den typen som ikke kommer frem i reklamen?

Jeg synes det er litt synd at pus da må ha halsbånd på seg, jeg liker ikke tanken på halsbånd pga kvelningsfaren.

Den typen er jo også veldig mye dyrere.

Og hva med trekk?

Vi har tenkt å plassere luken der det allerede er en lufteluke, altså ikke på en dør, men en vegg. Tror dere det funker?

Noe annet vi bør tenke på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva angår plassering, så må dere nesten finne det stedet som passer best for dere og pus.

Jeg vil anbefale døren med magnetlås, men som du selv sier, det krever at katten går med halsbånd. Kattehalsbånd skal ha en elastikk sydd inn, slik at katten kan "vri" seg løs om den blir sittende fast. Jeg har katt som bruker halsbånd, men den ble vendt til det fra den var liten - jeg tviler på at det er en enkel sak å få en voksen katt til å bruke det.

Jeg ser ingen ulemper med den døren vi har, men det er klart at det trekker litt, det tror jeg er vanskelig å unngå.

Gjest Spadamen
Skrevet

Snappa dette opp frå eit anna forum. Mikrochippen til katten lar katten gå gjennom luka. Då treng man ikkje ha band på katten. Men dette går kanskje ikkje an å få tak i her til lands enda?

Men om katten likevel skal gå ute, er det nok lurt å ha band på den. Då veit alle at katten tilhøyrer nokon.

Og om det er mange kattar der du bur, ville eller tamme, så burde du nok bruke magnetlås.

Skrevet

Vi vil ikke ha halsbånd på kattene våre så katteluke med magnet er utelukket. Vi har likevel aldri hatt problem med at andre katter vandrer inn i huset, til tross for mange katter i nabolaget. Katteluken vår trekker ikke for flappen holdes lukket ved hjelp av magneter, men kattene kan altså enkelt dytte døren opp likevel. Synes det er greit at katteluken også kan låses, men hadde inntrykk av at de aller fleste lukene kunne det. Hvor du plasserer katteluken er egentlig litt opp til deg i forhold til hvor det er mest praktisk i huset ditt. For oss var det i grunnen bare ett alternativ, og det var et lite vindu høyt oppe på en vegg i kjelleren, og så laget vi en slags trapp opp til vinduet men kattene kan spasere rett ut på bakkenivå på utsiden av katteluken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...