Gå til innhold

Gjeldsforsikring

Anbefalte innlegg

Gjest Stroganoff
Skrevet

Vi er et ektepar som venter vårt første barn. Jeg er uten inntekt, og har tenkt å være hjemmeværende med våre barn noen år, mens mannen min tjener godt. Hele huslånet står på ham. Vi har nå begynt å tenke litt på livsforsikring/gjeldsforsikring, siden jeg ikke vil ha råd til å sitte med huset hvis han mot formodning skulle dø. Er det noen som vet omtrent hvor mye dette vil koste i året (har ca 2 millioner i huslån)? Jeg har ikke sett noen konkrete priser noe sted men synes det virker veldig dyrt, men samtidig er det jo nesten nødvendig. Er det noen som har råd for hvordan vi skal sikre meg og barna uten at det blir et for kraftig årlig innhugg i lommeboken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En livsforsikring beregnes ikke ut i fra hvor mye dere har i gjeld, men ut i fra hvor gamle dere er, samt helseopplysninger. Det er nok ingen måte å få dette spesielt "billig" på, det eneste alternativet er å sjekke med flere selskaper.

Anbefaler at du tegner livsforsikring på din mann, og han tegner en på deg, slik at dere slipper arveavgift hvis en av dere dør. Hvis man livsforsikrer seg selv og begunstiger den andre må man nemlig betale denne arveavgiften.

Skrevet

Barna bør dere få på plass forsikring på så fort som overhodet mulig.

Skrevet

Men livsforsikring og gjeldsforsikring er vel ikke det samme? Er ikke gjeldsforsikring noe man tegner opp til huslånet, slik at ved eventuelt dødsfall, slettes gjelden? Noen som har gjeldsforsikring på lån, og kan si noe om kostnader på dette?

Skrevet

Gjeldsforsikring gjelder kun i forhold til boliglånet og utbetaling går direkte på lånet.

Livsforsikring går til gjenlevende og kan brukes på den måten en vil. Samtidig så kan man velge å forsikre seg for 3 mill og ha en boliglån på 2 mill.

Like viktig er det å ha en uføreforsikring. Dersom en av dere blir syke og uføre så vil inntekten drastisk reduseres. Du må velge arbeidsmessig ufør og IKKE medisinsk ufør. Du kan være 45% medisinsk ufør men faktisk 100% arbeidsufør. Det er jo faktisk det siste som teller i forhold til inntekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...