Gå til innhold

Herpes


Mille

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har et lite spørsmål... jeg har nemlig fått et sår på leppen! Det er som et slags kutt, åpent og sårt.. Kan det være herpes?

Og hvis det er det (for alle har jo herpesvirus i kroppen, det betyr ikke at man har rotet seg borti noen med herpes fordet), må jeg være forsiktig da kanskje, med tanke på oralsex og sånn?

Smitter munnherpes over på fingrene, og ned til underlivet??

er det noen som kan hjelpe meg med litt svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan smitte via kyssing. Altså at den du kysser får herpes på leppene slik du har det. Jeg TROR ikke at det smitter på noe annet vis. For det er jo forskjellige herpes viruser vi snakker om. Og forkjølelsessår kan jo ikke bare forandre seg til å bli den seksuelt overførbare herpesen.... Tror jeg....12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Må gripe inn her. JO!! herpes smittes fra leppene og til underlivet. Pass på å ikke ha oralsex når du har dette såret. Lite kjekt å ha det på leppene, og kan tenke meg det ikke blir bedre nedentil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er herpes du har da? Herpes sårene består av mange små blemmer, som etterhvert sprekker. Og det er vondt!! Har selv hatt herps munnsår, og såret kommer alltid tilbake på samme sted. En trøst er at utbruddene blir mindre og sjeldnere med årene. Zovir/ Zovirax salven er et must dersom du har herpes. Tror den er reseptfri nå. Smør på når du kjenner symtom på utbrudd ( begynnende rødt sår på leppen, nummenhet eller stikninger i den ene ansiksdelen) så klarer du ofte stoppe utbruddet.. Jeg har ikke praktisert munnsex når jeg har utbrudd, har og vært forsiktig med kyssing...

Får håpe det bare er et vanlig munnsår du har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Forstår det slik at et aktivt forkjølelsessår kan smitte til underlivet og at en derfor bør unngå å ha oralsex i denne perioden. Hvor lenge er man smittefarlig? Og betyr dette at når man ikke har forkjølesessår er det ingen fare med oralsex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herpes smitter ikke dersom du ikke har sår! Og sårene smitter ikke når de har tørket ut, altså når det bare er en tørr skorpe igjen.

Zovirax funker veldig bra hvis du holder på å få utbrudd, men har du allerede et sår så tørker det fortere ut om du tar på Solhattolje noen ganger om dagen.

Hold deg unna kyssing og IHVERTFALL oralsex når du har sår. Sårene er helt ufarlige men de er ikke noe koselige på leppene og ihvertfall ikke der nede.

Alle har smitten i seg, og cirka 80% av befolkningen har utbrudd fra tid til annen. Hvis foreldre har det, får ungen det ofte også (som i mitt tilfelle...), men vanligste årsaken er selvsagt klining. Såret ditt trenger ikke være herpes men det er vanskelig å vite forskjell og du bør være forsiktig i alle tilfelle!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror eg har hørt at det er rundt 80 % som er smittet. Ikke alle som har det med andre ord. Har aldrig hatt munnsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg ble smittet av herpes av en som hadde munnsår icon_frown.gif

Vær forsiktig..12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...