Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Hei! Jeg har kjøpt en hel,økologisk kylling, og trenger inspirasjon. Vi har to oppskrifter på helstekt og "utflatet" kylling, henholdsvis fylt med sitron, eller marinert med rødløk, sitron og rosmarin, men nå vil vi ha noe nytt! Har vært inne på idèen om å lage en coq au vin, ,men vil gjerne høre hva dere andre glade kokker sier.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 Jeg pleier (hehe, "pleier", jeg har bare kjøpt hel kylling noen få ganger) å dele opp kyllingen, men det er mest fordi vi bare er to i husholdningen og det er greiere med rester da, også går det vel fortere å steke. Også er det så greit å koke kraft på ryggstykket. Uansett; jeg liker å marinere kyllingen med sitron, olje, salt, pepper, urter (gjerne timian, rosmarin o.l) og evt hvitløk - sist droppet jeg krydder og hvitløk og blandet inn Dijon-sennep; det ble veldig godt. Også steker jeg bitene i ovnen sammen med olje, rotgrønnsaker og løk. Persillerot eller sellerirot er veldig godt til kylling. Det blir også anbefalt å putte krydderet under skinnet på kyllingen, og evt fylle hulrommet inni med vann e.l, men det har jeg ikke prøvd. (jeg lagde en modifisert variant av en BBC-oppskrift her om dagen, med hermetiske tomater (cherrytomater.. jeg brukte hakkede, vanlige, hadde sikkert fått finere konsistens med hele), bacon/pancetta (brunes først), ganske mye rosmarin, hvitløk, rødløk i båter, butter beans, litt sukker, kraft og rødvin, som ble god. I hvert fall vurdert med forkjøla nese Min variant ble som en gryte, men jeg tror poenget var å steke kyllinglår - kan helt sikkert bruke stykker fra hele kyllingen - oppå blandingen av alt det andre i ovnen, slik at de blir mer sprø. Du bruner forresten kyllingdelene først)
lille blå Skrevet 23. februar 2008 #3 Skrevet 23. februar 2008 hel kylling kan jo brukes til mye men min favoritt er faktisk kylling frikase,, dvs koke kyllingen ta den ut, lage saus av kraften koke ris og grønnsaker og servere.. nam nam.. mannen elsker det, selv om han egentlig er en pasta mann....
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #4 Skrevet 23. februar 2008 Kjapt og enkelt: Denne retten som vises på nett- TV
Rosenrød Skrevet 23. februar 2008 #5 Skrevet 23. februar 2008 Det er kjempegodt hvis en lager kryddersmør (smør blandet med masse estragon, salt og pepper) og legger smøret under skinnet på kyllingen, pluss smører noe av det utenpå. Stek deretter kyllingen på rist over en langpanne med oppkuttede poteter og evnt. andre grønnsaker. Noe av smøret og saften fra kyllingen vil dryppe ned på potetene, og de blir fantastisk gode! Jeg serverer dette med salat og rømme til.
Nenita2 Skrevet 29. februar 2008 #6 Skrevet 29. februar 2008 Kyllingsuppe! Kjempegodt, og kjempeenkelt! Ha fuglen i en gryte med vann, del opp løk, hvitløk, og terninger med kyllingbuljong. Ha i en boks hermetiske tomater. Noen laubærblad. Krydre med estragon, orgegano, pepper, salt... det du måtte like. Hvis ønskelig, ha i røde linser og byggryn. Det gir mer metthetsfølelse og smaker også godt. Jeg pleier å ta opp kjøttet når det er mørt og rense det. Kaster bein og skinn, og hiver småbitene med kjøtt tilbake i gryta. servér suppa med cottage cheese, avocado, nachochips i småbiter. Dette er noe jeg lærte i Mexico og det blir knallgodt! Ha ferske urter oppå også om du vil, eller rucula. Sundt, godt, og lav GI, for den det måtte bety noe.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2008 #7 Skrevet 1. mars 2008 pisk sammen en boks mango chutney(jeg liker best medium) Sammen med en boks creme fraishe. Legg sammen med kyllingen og stek i 40-50 min, til den er gjennomstekt. Server med ris og salat!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå