Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Vestlandet
Skrevet

Hei.

Har lest noen innlegg her angående sjalusi, men fant ikke helt det jeg har i tankene.

Var sammen med en dame i ca 6 mnd. Med andre ord, er ikke sammen med henne lengre.

Det ble slutt på grunn av hennes sjalusi. Ønsker ikke å gå i detalj på episoder da det ikke er relevant.

Jeg prøvde flere ganger å komme inn på temaet sjalusi, men hun avviste det med at hun var "bare" litt sjalu. Sjalusien ble ett stort problem, og jeg orket det ikke mer. Det ble slutt.

Jeg leste mange sider på nettet hva som kjennetegner oppførselen til en sjalu person mens vi var sammen, og etter bruddet.

Fant mange likhetstrekk.

Jeg sendte henne linker på hva som kjennertegner en sjalu person etter at det var slutt mellom oss. Forklarte og at det ikke var ondt ment å sende linkene, men at det var for at hun skulle forstå hvordan forholdet ble spist opp i fra innsiden på grunn av hennes sjalusi.

Hvordan få en person til å forstå at de er sjalu, og at de trenger hjelp? Uten å såre personen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Vestlandet
Skrevet

Ingen som har noen meninger, eller ærfaring på dette området?

Skrevet

Vel, hva ønsker du å oppnå nå etterpå ved å sende henne slike lenker? Er dere åpen for å fortsette kontakten og jobbe med sjalusien? Vet du hva bakgrunnen for sjalusien hennes er? (Såret, utroskap etc?)

Sjalusi kommer i så mange grader...er hun en som ikke liker at du gir en klem til andre damer, eller er hun en som stadig sjekker mail, mobil, beskylder deg for ting?

For å kunne jobbe med et slikt problem så må personen være villig til å ta sjalusien ved roten. Hvorfor er hun sjalu? Sjalusi handler ikke om kjeærlighet, men om kontroll. Hvorfor vil hun kontrollere deg hele tiden?

Hun må gå inn i seg selv og kan bare hjelpe seg selv...om det er riktig ille kan nok en psykolog være tingen, slik at hun kan finne kjernen til problemet. De fleste som er sjalu vet veldig godt at de er det, og at det ikke er riktig, men de klarer allikevel ikke å styre seg. Ironisk nok mister kontrollfreaken kontrollen over seg selv av sjalusi....

Gjest Vestlandet
Skrevet

Hei, og takk for svaret:-)

Jeg håpet vel med å sende henne linkene at hun skulle innse at hun bør gjøre noe med sin sjalusi. Vi har pr. i dag ikke noen kontakt. Blir det kontakt senere, vennskap, vil jeg nok ikke ta sjalusien hennes opp igjen. Har vel sagt mitt på det området. Jeg er bare nysgjerrig på hva andre har ærfart på det å få noen til å innse at de er sjalu.

Hun har sagt at hun ikke har vært sjalu i tidligere forhold. Det er jo hennes ord.

Vet at dere nå får tanker på hva jeg har gjort mot henne. Ikke mye for å trigge hennes sjalusi. Heller motsatt. Jeg begynnte å tenke over hva jeg kunne si og gjøre for IKKE å gjøre henne sjalu. Begynnte med andre ord å ikke være meg selv. Klarte ikke det lenge. En grunn til at jeg ikke kunne være sammen med henne. Kjente at jeg begynnte å miste meg selv.

Du skriver:

"Ironisk nok mister kontrollfreaken kontrollen over seg selv av sjalusi...."

Det stemmer veldig godt på henne det du skriver her. Hun var fullstendig ute av kontroll. Mistet fullstendig hodet. Innrømmet det selv, og klarte ikke å forklare hvorfor.

Hvis jeg da nævnte sjalusi (spurte når alt var rolig, og pakket det fint inn) Fikk jeg ikke svar, eller hun sa at hun ikke er sjalu.

Hun ville ikke ta tak i det. Det var veldig frusterende for meg, for hun har utrolig mange fine sider, men sjalusien ødela alt for meg.

Skrevet

Hm, jeg syns du høres bitter og hevnlysten ut jeg.

Plager det deg at det ble slutt?

Gå litt inn i deg selv og finn ut hvorfor du Egentlig har lyst å sende henne mailer, osv, for å få henne til å "innse" at hun er sjalu.

Hun vet nok at hun er det, men hvorfor skal hun si til deg at hun er "veldig sjalu" når hun slipper unna med å si "bare litt"?

Hvis hun var så sjalu som du sier, og det førte til at det ble slutt mellom dere så er nok dette et sårt tema for begge to, så hvorfor ikke bare la det ligge?

Gjør dere begge den tjenesten og ikke plag stakkars mennesket enda mer med noen som sikkert allerede plager henne.

Gjest Vestlandet
Skrevet
Hm, jeg syns du høres bitter og hevnlysten ut jeg.

Plager det deg at det ble slutt?

Gå litt inn i deg selv og finn ut hvorfor du Egentlig har lyst å sende henne mailer, osv, for å få henne til å "innse" at hun er sjalu.

Hun vet nok at hun er det, men hvorfor skal hun si til deg at hun er "veldig sjalu" når hun slipper unna med å si "bare litt"?

Hvis hun var så sjalu som du sier, og det førte til at det ble slutt mellom dere så er nok dette et sårt tema for begge to, så hvorfor ikke bare la det ligge?

Gjør dere begge den tjenesten og ikke plag stakkars mennesket enda mer med noen som sikkert allerede plager henne.

Huff... jeg er ikke bitter eller hevnlysten, og kommer IKKE til å plage henne. Er bare ikke meg. Som jeg skrev, har jeg ikke kontakt med henne i dag, og skulle det bli ett vennskap, (noe det er liten sjanse for) vil jeg ikke ta opp ting som har vært i forholdet. Sende mail angående dette tema, er ikke aktuelt fra min side.

Jeg er bare nysgjerrig på hva dere andre som har vært i samme situvasjon har ærfart med tanke på å forklare sin partner at de er sjalu. Høste litt av andre som har vært i samme type forhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...