Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette har muligens vært spurt om før, men jeg finner i så fall ikke tråden.

Borettslag, tilknyttet NBBL er så vidt jeg har skjønt, forsikret mot manglende husleieinnbetaling. (Dekning av fellesgjeld og andre utg)

Altså at ikke resten av andelshaverne må svare for dette, i nedgangsperioder med arb ledighet og lignende. Hvor misligholdelse forekommer hyppigere.

Men hva med mer frittstående borettslag. er slik forsikring vanlig her og hvordan sjekke, undersøke dette?

Spørsmålet kommer opp da jeg hjelper noen, som har fattet interesse for et slikt nytt borettslag, som er klar for innflytning, før sommeren.

Dette er forøvrig et borettslag, med litt mer fornuftig forhold mellom innskudd og fellesgjeld, enn det som har vært vanlig de seneste år.

Endret av Østlandet
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Sjekk om borettslaget er tilknyttet sikringsfond. http://www.nbbl.no/artikler/default.asp?CKey=17301

TS her.

Dette gjelder (som jeg nevner over) et frittstående borettslag. Altså som IKKE er med i NBBL.

Det er under bygging.

Derfor lurer jeg altså på om det er mulig med sikring i slike borettslag.

Hva jeg eventuelt kan spørre eiendomsmegleren som selger disse om, angående dette.

Endret av Østlandet
Skrevet

Spør megleren din. Hvis han ike vet, be ham spørre utbyggeren. Det er ikke sikkert det er bestemt om borettslaget skal ha sikringsfond, da borettslag ofte ikke blir offisielt stiftet før selve byggene er ferdige. Det finnes dermed ikke et styre som kan behandle slike spørsmål før borettslaget er stiftet og styre er valgt. Det er altså ikke sikkert du finner borettslaget i Brønnøysundregistrene om du søker, fordi det fortsatt er et prosjekt under bygging.

Skrevet

Hvis du kjøper leilighet i et nyetablert borettslag bør du sjekke veldig nøye. Hvis du har lest aviser det siste halvåret så har du antagelig fått med deg at det er mange utbyggere som lurer kjøperne trill rundt og mange kjøpere som får store økonomiske problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...