Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Hvor mange kalorier inneholder en grøt bestående av: 2 dl vann, 2 dl lettmelk, 2 dl havregryn, 2 ts fruktose, 1 stor skje smør (må jo ha smør for at det skal smake noe. )
Kamikatze Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 Det står på emballasjen hva de enkelte varene inneholder. Men fruktose er verre enn smør. Den virker appetittskjerpende, så jeg ville heller tilsatt honning etter at den var kokt, eller sirup. Da får du også mer smak. Du kan jo hive oppi litt vanilje, eller vaniljesukker, krydder som kanel eller kardemomme, og spare smørklatten, hvis du bruker nonstickgryte. Ja, dette ble litt off topic, men tomembalasjen til havregryna mine putert lystig i vedfyren, før jeg leste dette innlegget, og det er enkel addisjon, så dette fikser du fint : )
Munachimso Skrevet 22. februar 2008 #3 Skrevet 22. februar 2008 Vet ikke hvor mange kalorier det er oppi, men har du prøvd å tilsette frukt (epler, banan, pære e.l) og/eller krydder (kanel, cayenne, ingefær, kardemomme e.l.) istedet for fruktose og smør? Mye sunnere!
Wildy Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 Bruk frukt, bær, nøtter, rosiner el for smak framfor smør, er både bedre og sunnere! Litt kanel på toppen er også digg!
Gjest ts Skrevet 22. februar 2008 #5 Skrevet 22. februar 2008 Bruker alltid kanel ja. Det glemte jeg å nevne. Skal begynne å butte ut fruktosen med honning el. Men smøret blir det vanskelig å kutte ut. Synes det blir så mye saftigere og saltere med smør. *Nam* Blir det så veldig mange kalorier av en skje smør da?
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 Hvor mange kalorier inneholder en grøt bestående av: 2 dl vann, 2 dl lettmelk, 2 dl havregryn, 2 ts fruktose, 1 stor skje smør (må jo ha smør for at det skal smake noe. ) vet ikke med fruktosen...men alt det andre kommer på 482kcal:)
Gjest Reka Skrevet 22. februar 2008 #7 Skrevet 22. februar 2008 (endret) Bruker du smør og melk i havregrøt? Har jeg aldri hørt om! Bruker bare vann og havregryn i grøten, har ca 1/2 ts sukker og bittelitt kanel på når den er ferdig! Synes som andre over at det nok er sunnere uten smør, men man får vel lov til å unne seg noe da Endret 22. februar 2008 av Reka
Gjest gjest_en Skrevet 22. februar 2008 #8 Skrevet 22. februar 2008 Det blir ca 550 kcal. Helt ok til et måltid. Å bruke melk i havregrøt er ganske vanlig, og godt. Dessuten så holder man seg mett lenger fremfor bare å bruke vann. Synes ikke fruktose er så galt, men det er klart det er litt bedre med frukt, eller f eks rosiner, på. Har du prøvd hakkede mandler og rosiner på? veldig godt, og sunt fett i mandlene er bedre enn smøret. Det eneste bra med smøret er at det senker GI så du holder deg mett lenger. Grøten får jo uannsett ganske "saftig" smak når man bruker melk synes nå jeg da. Ellers kan jeg anbefale å lage grøten på vann, litt fast konsistens, og etterpå røre inn litt cultura naturell. "Saftig" og god smak!
Kamikatze Skrevet 22. februar 2008 #9 Skrevet 22. februar 2008 Tror det er mye sunnere å nyte smørklatten, enn å fundere for mye på om det er sunt eller ei ; ) Og du Reka, en vann- og havrepuritaner, kan virkelig glede deg til å oppdage havregrøtens kulinarisk ekstatiske høyder... Vel... Som med mye annet i livet er variasjon hverdagens krydder. Prøv denne her, du Reka: Knus noen teskjeier anisfrø og kok sammen med rosiner (og gjerne også epleterninger) to minutter i en dl vann. Pøs på en halvliter melk (og ei god skjei med ekte smør, hvis du våger), hiv oppi to dl havregryn, en ts vaniljesukker, to spiseskjeier brunsukker eller honning (honning etter koking isåfall), og ei halv teskjei med kanel. Kok opp under omrøring, kok et minutt eller fire, til konsistensen er ok, tilsett en halv ts salt (teskjei, - ikke trådstarter) Oppi suppetallerken og dryss over kanel og sukker. Drikk melk til. Du vil aldri betrakte havregrøt som bare havregrøt igjen... Åja, det var det jeg EGENTLIG skulle si... Fruktose har ca samme kalorimengde som druesukker. Fruktose heter kanskje fruktsukker i tabellen. Finner du ingen av delene, regn det som melis. Forskjellene er marginale.
Miamor Skrevet 22. februar 2008 #10 Skrevet 22. februar 2008 Spiser du havregrøt til frokost? Da er kanskje 550 ckal litt mye? Jeg er avhengig av havregrøt til frokost og bruker sånne ferdige porsjonspakker med eple og kanel, man lager den i mikroen på et minutt. Synes disse er geniale og kjempegode! Lager den med skummet eller lettmelk. Har prøvd samme merke med andre smaker, men liker bare denne. Du finner den ved siden av frokostblandingen i butikken, og den koster 25-30 kroner for 8 pakker.
Gjest Reka Skrevet 23. februar 2008 #11 Skrevet 23. februar 2008 Og du Reka, en vann- og havrepuritaner, kan virkelig glede deg til å oppdage havregrøtens kulinarisk ekstatiske høyder... Vel... Som med mye annet i livet er variasjon hverdagens krydder. Prøv denne her, du Reka: Knus noen teskjeier anisfrø og kok sammen med rosiner (og gjerne også epleterninger) to minutter i en dl vann. Pøs på en halvliter melk (og ei god skjei med ekte smør, hvis du våger), hiv oppi to dl havregryn, en ts vaniljesukker, to spiseskjeier brunsukker eller honning (honning etter koking isåfall), og ei halv teskjei med kanel. Kok opp under omrøring, kok et minutt eller fire, til konsistensen er ok, tilsett en halv ts salt (teskjei, - ikke trådstarter) Oppi suppetallerken og dryss over kanel og sukker. Drikk melk til. Du vil aldri betrakte havregrøt som bare havregrøt igjen... Oh!! Nå vet jeg hva jeg skal ha til frokost! Takk! :-D:-D
Gjest Reka Skrevet 23. februar 2008 #12 Skrevet 23. februar 2008 (endret) Har forresten smseset med min mor som mener at hun alltid lagde havregrøt med melk til meg da jeg var liten.. Så hvorfor jeg har fått det for meg at det er vann som skal brukes vet jeg ikke... Endret 23. februar 2008 av Reka
Munachimso Skrevet 23. februar 2008 #13 Skrevet 23. februar 2008 Spiser du havregrøt til frokost? Da er kanskje 550 ckal litt mye? Jeg er avhengig av havregrøt til frokost og bruker sånne ferdige porsjonspakker med eple og kanel, man lager den i mikroen på et minutt. Synes disse er geniale og kjempegode! Lager den med skummet eller lettmelk. Har prøvd samme merke med andre smaker, men liker bare denne. Du finner den ved siden av frokostblandingen i butikken, og den koster 25-30 kroner for 8 pakker. Det er en del kalorier, men det er veldig sunt og dessuten viktig å få i seg en god frokost! Disse porsjonspakkene har ikke så mange kalorier (blir heller ikke så mye grøt til slutt da..), men husk på at de inneholder mye sukker!
Gjest TS Skrevet 23. februar 2008 #14 Skrevet 23. februar 2008 Jeg spiser som regel ikke havegrøt til frokost nei. Pleier å ta det til middag eller til kvelds i blant. Har prøvd å kutte ut melken og bare bruke vann, men det smaker såååå mye bedre med melk. Anbefalles!
Gjest Eurydike Skrevet 23. februar 2008 #15 Skrevet 23. februar 2008 Min favoritthavregrøt: 0,75 dl havregryn, 2,5 dl vann, 1/2 eple i terninger, 2-3 tørkede aprikoser i småbiter, 1 ss rosiner. Kaneldryss på toppen. Grøten blir mer enn søt nok av frukten, og smaker best uten melk og/eller smør. Synes jeg!
Gjest gjest_en Skrevet 23. februar 2008 #16 Skrevet 23. februar 2008 Spiser du havregrøt til frokost? Da er kanskje 550 ckal litt mye? Jeg er avhengig av havregrøt til frokost og bruker sånne ferdige porsjonspakker med eple og kanel, man lager den i mikroen på et minutt. Synes disse er geniale og kjempegode! Lager den med skummet eller lettmelk. Har prøvd samme merke med andre smaker, men liker bare denne. Du finner den ved siden av frokostblandingen i butikken, og den koster 25-30 kroner for 8 pakker. 550 kcal er jo ikke mye til frokost! Det er veldig viktig å få i seg en god frokost. Frokosten burde ikke inneholde særlig mye mindre enn 500 kcal, gjerne 600.
Kptpower Skrevet 23. februar 2008 #17 Skrevet 23. februar 2008 550 kcal er jo ikke mye til frokost! Det er veldig viktig å få i seg en god frokost. Frokosten burde ikke inneholde særlig mye mindre enn 500 kcal, gjerne 600. Altså, delvis enig med deg, men man må tilpasse det sin egen kropp. For en normal litt aktiv jente som slanker seg med et kaloriunderskudd på 500 kalorier, ligge på ett daglig inntak mellom 1600-1900 (CACA) og hvis man skal spise 600 kalorier til frokost må man passe seg på de andre måltidene! for det vil jo si 1/3 av det man skal spise den dagen. Man kan leve etter prinsippet spis som en konge til frokost, prins til lunch og fattigmann til middag, men det er svært vanskelig. Anbefaler å spise frokost, men mye lettere og kanskje bedre og legge dagens største måltid til rett etter en treningsøkt. Den havregrøten jeg spiser er 1 dl havregryn 2,5 dl vann og litt salt til slutt. (koker 3 min) Jeg topper det med en stor skje sukrin! Ett nytt og lovende "sukker" som inneholder 20 kcal pr 100 g (fruktose 400 pr 100 gram) Dessuten er det tannvennelig også! Fåes på Life i allefall 65 kr. Vil fraråde de som bruker det å spise fruktose!
Glynis Skrevet 23. februar 2008 #18 Skrevet 23. februar 2008 Min favoritthavregrøt: 0,75 dl havregryn, 2,5 dl vann, 1/2 eple i terninger, 2-3 tørkede aprikoser i småbiter, 1 ss rosiner. Kaneldryss på toppen. Er dette alt du spiser til frokost? 0,75 dl havregryn er jo bittelite. Jeg er enig i at sukker og smør er overflødig. Prøv en uke uten og vips savner du det ikke. Jeg har aldri hatt sukker på, men jeg begynte med litt smør og kanel. En uke jeg ikke hadde smør tok jeg bare på kanel, og nå spiser jeg havregrøt med bare kanel.
Gjest Eurydike Skrevet 23. februar 2008 #19 Skrevet 23. februar 2008 Er dette alt du spiser til frokost? 0,75 dl havregryn er jo bittelite. Nei, jeg spiser aldri havregrøt til frokost, faktisk.
Gjest Spax Skrevet 13. mai 2008 #20 Skrevet 13. mai 2008 Den havregrøten jeg spiser er 1 dl havregryn 2,5 dl vann og litt salt til slutt. (koker 3 min) Jeg topper det med en stor skje sukrin! Ett nytt og lovende "sukker" som inneholder 20 kcal pr 100 g (fruktose 400 pr 100 gram) Dessuten er det tannvennelig også! Fåes på Life i allefall 65 kr. Vil fraråde de som bruker det å spise fruktose! Pass deg for kunstige søtningsmidler. Er ikke bare kaloriinnholdet som teller. Slike søtningsstoffer fører til høyere insulinproduksjon, og virker direkte inn på hvor mye av karbohydratene som lagres som fett. Også, hvis du slanker deg er det lurt å spise ofte, for å holde blodsukkeret gjevnt. 5-6 ganger om dagen kan anbefales.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå