Gjest Krise Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Ja da har mannen dratt for og bo hos foreldrene sine, jeg som ba han om det. Vi har sliti mye siste året. Jeg er syk, vi har barn og spesielt siste halve året så virker det ut som han har gitt opp. Vanskelig og prate med han og han hjelper veldig lite til hjemme. Jeg som er syk trenger hjelp hjemme. Dette har vi nå kranglet om den siste tiden. Også sliter vi økonomisk og, pengene strekker så vidt til og vi lever på strengt budsjett, helt greit det. Det er han som har ansvar for og betale alle regninger, jeg minner han og på det hver måned og han sier han betaler det han skal. Så siste tiden har det startet og komme noen inkassosaker, han sier han bare har glemt og betale. Men det verste var i går, da kom det regning fra borettslaget vi bor i. Mannen har ikke betalt husleie, så vi skylder nesten 30 000 kr, og har 14 dager på oss og betale det hvis ikke går det til inkasso og vi blir kasta ut og det ender vel med tvangssalg av leiligheten. Han kunne ikke gi noe svar på hvorfor han ikke hadde betalt husleie. Til meg har han sagt at husleia ble betalt hver eneste måned. Vi har ingen mulighet til og komme opp med de pengene. Hvis ikke han finner på noe eller får lånt av foreldrene sine. Han er og sånn som ikke eier tak i seg, jeg må fortelle han alt han må gjøre ellers hadde han vel ikke gjort noen ting. Jeg føler meg sveket skikkelig og han virker ikke ut som forstår det. Så jeg har sagt at jeg må være alene en stund, trenger og tenke litt. Og i mellomtiden må han vise at han prøver og ordne opp i rotet sitt og at det er noe tak i han. Han må og ringe og ordne time til økonomirådgiver og time til familierådgiver. Ordner han alt jeg har bedt om så får han komme hjem, men han må jo da og vise at han skjerper seg og ting ordner seg. Også følge opp familierådgivningen og økonomirådgivningen. Og jeg tar meg nok av økonomien her hjemme fra nå. Så nå sitter jeg her helt alene og vet liksom ikke om jeg er for kravstor eller for streng. Hva hadde dere gjort?
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 Ja da har mannen dratt for og bo hos foreldrene sine, jeg som ba han om det. Vi har sliti mye siste året. Jeg er syk, vi har barn og spesielt siste halve året så virker det ut som han har gitt opp. Vanskelig og prate med han og han hjelper veldig lite til hjemme. Jeg som er syk trenger hjelp hjemme. Dette har vi nå kranglet om den siste tiden. Også sliter vi økonomisk og, pengene strekker så vidt til og vi lever på strengt budsjett, helt greit det. Det er han som har ansvar for og betale alle regninger, jeg minner han og på det hver måned og han sier han betaler det han skal. Så siste tiden har det startet og komme noen inkassosaker, han sier han bare har glemt og betale. Men det verste var i går, da kom det regning fra borettslaget vi bor i. Mannen har ikke betalt husleie, så vi skylder nesten 30 000 kr, og har 14 dager på oss og betale det hvis ikke går det til inkasso og vi blir kasta ut og det ender vel med tvangssalg av leiligheten. Han kunne ikke gi noe svar på hvorfor han ikke hadde betalt husleie. Til meg har han sagt at husleia ble betalt hver eneste måned. Vi har ingen mulighet til og komme opp med de pengene. Hvis ikke han finner på noe eller får lånt av foreldrene sine. Han er og sånn som ikke eier tak i seg, jeg må fortelle han alt han må gjøre ellers hadde han vel ikke gjort noen ting. Jeg føler meg sveket skikkelig og han virker ikke ut som forstår det. Så jeg har sagt at jeg må være alene en stund, trenger og tenke litt. Og i mellomtiden må han vise at han prøver og ordne opp i rotet sitt og at det er noe tak i han. Han må og ringe og ordne time til økonomirådgiver og time til familierådgiver. Ordner han alt jeg har bedt om så får han komme hjem, men han må jo da og vise at han skjerper seg og ting ordner seg. Også følge opp familierådgivningen og økonomirådgivningen. Og jeg tar meg nok av økonomien her hjemme fra nå. Så nå sitter jeg her helt alene og vet liksom ikke om jeg er for kravstor eller for streng. Hva hadde dere gjort? Kjempe bra! kos deg :-)
Kamikatze Skrevet 22. februar 2008 #3 Skrevet 22. februar 2008 Tatt ny takst på leiligheten, ettersom prisene nå er på topp, og reforhandlet renta til høyere sikkerhet. Deretter lånt 50.000,- til på den, slik at husleia m.m. kommer á jour, og du får litt pusterom. Deretter bør du vurdere eventuelt salg, og om din livssituasjon tilsier at du bør se deg om etter en rimeligere bolig/bosted. Om du har råd med å sitte med leiligheten. Har dere nylig fått barn, og han ikke vanligvis er sånn, kan det være at han finner det hele overveldende, og trenger tid på å omstille seg. Har han alltid vært ansvarsløs, begynner han ikke med det over natten, uansett hva hans alder er. Om du vil leve sammen med ham, og synes han har mange gode sider (som du i frustrasjonen glemte å meddele oss), så må dere finne andre ansvarsfordelinger. Dere kan ikke risikere å komme i et uføre, fordi han bruker penger på annet enn regninger, og lar deg tro at alt er såre vel. Fordet om mannen er uansvarlig på ett eller flere felter, behøver ikke det å bety at han er det på alle andre områder. Men dette vet du best selv. Innerst inne vet du nok hvordan du vil ha det, uavhengisg av hva vi andre har å si (håper jeg: ) Men lykke til med dine valg, og med fremtiden deres.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 Å unnlate å betale husleie gjennom så lang tid er tidenes strutsetaktikk og en perfekt måte å rævkjøre hele familien! For en tafatt løk! Men,-om du visste på forhånd at han var dårlig til å gjennomføre ting så burde du ha tatt grep om situasjonen tildligere. Du overlater ikke noe så viktig som familieøkonomien til en som ikke har kontroll. Liten pekefinger der, selv om det selvfølgelig ikke gjør din situasjon bedre nå. Har du mulighet,refinansier så fort spm overhodet mulig. Få betalingsutsettelse på de regningene du vet kommer snart og kanskje det er mulig å ha avdragsfritt lån en periode... (om du ikke leier da.) Har du gode venner eller foreldre som kan hjelpe deg så bruk de. Dette er ikke tiden til å være stolt. Finn.no er et bra sted om du har overflødige ting du kan selge. Lykke til.
Gjest Krise Skrevet 22. februar 2008 #5 Skrevet 22. februar 2008 Tusen takk for svar! Vet at det bare er meg selv som vet om det er verdt og redde eller ikke. Vi har vært sammen i 9 år, og han er økonom og har alltid hatt ansvar for økonomien vår og alltid betalt i tide. Har det vært snakk om trang økonomi en måned og en regning måtte utsettes, så har han fortalt det, så vi har kunnet være ekstra økonomiske for og få alt betalt. Over alle de årene vi har vært sammen så har han vært fantastik, noen små feil og mangler, men ikke noe stort. Mens nå siste året omtrent så har han blitt mer og mer borte, vanskligere og få kontakt med og føles ut som den ekte han er borte. Jeg har virkelig prøvd og prate med han, men når ikke gjennom. Jeg ønsker og redde det vi har, men da må det skje endringer fra hans side. Og jeg vet jo ikke om han har bare gitt opp og egentlig ikke vil mer. Å refinansiere leiligheten her tror jeg ikke blir lett, den er temmelig ny, vi har fullt lån og husleie her steg netopp ganske drastisk, så prisen har nok ikke økt noen verdens ting. Ting er lagt ut til salgs på finn ja. Så får vi bare se hva han ellers klarer. Jeg klarer og skaffe litt penger, men ikke det som trengs, så noe må han ordne og. Synes og når det er han som har driti sånn på draget så får han og fikse det. Men gjør ikke han det, så må jo jeg fikse det, da vi er gift og det blir like mye mitt problem som hans.
Gjest Mysticgirl Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 Siden han ikke har vært sånn før, så er det tydeligvis noe som plager han. Han er ikke deprimert? har du snakket med han om det?
Eliza Doalot Skrevet 22. februar 2008 #7 Skrevet 22. februar 2008 Dette blir selvfølgelig synsing fra min side, men tror du ikke det at han har blitt fjern og innesluttet nettopp kan ha noe med den økonomiske situasjonen han har fått dere opp i? Han har jo visst at det var på vei utfor bakke, og at det bare var et tidsspørsmål før helvete brøt løs. Det er helt sikkert ingen behagelig hemmelighet å bære på. Han vet jo at han har driti seg ut, for å si det på godt norsk. Hvor kravstor du bør være kan egentlig bare du svare på. Du må få igjen din tillit til ham. Hva som skal til for at det skjer, vet bare du.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #8 Skrevet 22. februar 2008 Tenk deg om - om han er verd å satse på videre. Hvis han er det - må du ta kontakt over regninger og familieøkonomi. Det er bare rett og rimelig etter en slik kjedelig sak. Lykke til!!
Kamikatze Skrevet 22. februar 2008 #9 Skrevet 22. februar 2008 Nye opplysninger gir et mer nyansert bilde. Hvis han ikke har vært sånn før, og dere ennå ikke er fiender, men har en dialog gående, bør du selvsagt kreve at han betaler sin del av boliglånet, og at han ved første lønning hoster opp så mye han makter av utestående husleie. Om det verste skulle skje, så har han jo uansett krav på sin del av leilighetens verdi, og han er vel fremdeles garantist for lånet. At han må være hos mor en stund, kan jo være en liten ferie fra ungemas og hverdag, og kanskje være hva som trengs for å få ham "back in business". Prøv uansett å skape en arena hvor han føler det trygt å lufte sine problemer, uten at han føler at du står klar til å bite over strupen på ham. : )
Gjest Krise Skrevet 23. februar 2008 #10 Skrevet 23. februar 2008 (endret) Tusen takk for de fornuftige svarene jeg har fått. Jeg har en åpen dialog med han, men han prater ikke med meg. Ihvertfall ikke ennå. Er derfor jeg har satt krav om familierådgivning, da han antageligvis trenger hjelp til og prate. Jeg vet jo ikke engang om han ønsker at vi skal fortsette eller hva som skjer. For meg prater han ikke med. Og at han er hos foreldrene sine hjelper vel lite, da de ser på meg som den onde og har prøvd og få oss til og gå fra hverandre før. Men jeg får bare se hva som skjer. Endret 24. februar 2008 av Scorpina
mamut75 Skrevet 23. februar 2008 #11 Skrevet 23. februar 2008 På meg så høres det nesten ut som han har rotet seg opp i skikkelige finansielle problemer , enten at det har skjedd noe drastisk på inntektssiden eller kostnadssiden , men det blir jo bare løse spekulasjoner .....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå