Gjest GossipGirl Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Hei. Jeg jobber med en artikkel om rasekatter, og skulle gjerne hatt en uttalelse fra fagpersoner, eller andre som jobber mye med rasekatter. Jeg har forsøkt å ringe to vetrinærer, og en person fra den lokale skogkattklubben, uten hell. Derfor spør jeg her inne, er det noen som vet hvem som har ekspertise/oversikt over rasekatter?
la Flaca Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 Vil si det kommer helt an på hva slags problemstilling du trenger uttalelser på. En vetrinær har en helt annen innfallsvinkel til rasekattproblematikk enn hva styre og stell i diverse raseklubber har. Uansett er en eller annen i NRR (Norske Rasekatters Riksforbund) være godt rustet til å svare på spørsmål om det meste vil jeg tro. Men det kommer som sagt helt an på hva det er du drøfter.
Kamikatze Skrevet 22. februar 2008 #3 Skrevet 22. februar 2008 Har du forsøkt å ta kontakt via kontaktnettet til Norske Rasekattklubbers Riksforbund eller det internasjonale forbundet FIFe? Men vær forsiktig. Kattemennesker er kjent for å ha klørne ute, og alle forsvarer sin rase med tenner og klør, uten å la seg hindre det minste av slike småbagateller som fakta, og sånn. :katt:
la Flaca Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 Men vær forsiktig. Kattemennesker er kjent for å ha klørne ute, og alle forsvarer sin rase med tenner og klør, uten å la seg hindre det minste av slike småbagateller som fakta, og sånn. :katt: Nemlig. Nettop derfor kommer det helt an på hva saken dreier seg om. Hver enkelt raseklubb er helt inhabil når det gjelder sin egen rase, de vil ikke ut med noe negativt.
Gjest GossipGirl Skrevet 22. februar 2008 #5 Skrevet 22. februar 2008 Vil si det kommer helt an på hva slags problemstilling du trenger uttalelser på. En vetrinær har en helt annen innfallsvinkel til rasekattproblematikk enn hva styre og stell i diverse raseklubber har. Uansett er en eller annen i NRR (Norske Rasekatters Riksforbund) være godt rustet til å svare på spørsmål om det meste vil jeg tro. Men det kommer som sagt helt an på hva det er du drøfter. Jeg ønsker synspunkter om hvorvidt rasekatter er en mote som har "blomstret for fullt" de siste årene, og den type ting. Altså, informasjon om hvor mange som har rasekatter, om antallet har økt mye de siste årene, og hvorvidt rasekatt"fenomenet" er i vinden. Tusen takk for svar, forresten.
Kamikatze Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 Se da på medlemsutviklingen i den enkelte klubb, og antallet nye klubber på en tidslinje. Men ta noen prosent takhøyde for vekst som følge av at enhver seriøs oppdretter forlanger et gitt antall utstillinger, når de selger kattunger, på grunn av at antallet utstilte dyr kan avgjøre andre av oppdrettets muligheter for premiering og deltakelse. De fleste rasekattklubber dekker de fleste raser, inkludert huskatter. Interessegrupper for bestemte raser kalles som regel for ringer. (fx perserringen) Og viktigst av alt: Burmesere ruler!
onyx Skrevet 22. februar 2008 #7 Skrevet 22. februar 2008 Og viktigst av alt: Burmesere ruler! Dumme burmesere. Alle vet da at det er norske skogkatter som gjelder!
spezitas Skrevet 22. februar 2008 #8 Skrevet 22. februar 2008 Jeg ønsker synspunkter om hvorvidt rasekatter er en mote som har "blomstret for fullt" de siste årene, og den type ting. Altså, informasjon om hvor mange som har rasekatter, om antallet har økt mye de siste årene, og hvorvidt rasekatt"fenomenet" er i vinden. Tusen takk for svar, forresten. Ja, da er NRR (Norske rasekatters riksforbund) rett sted å henvende seg! NRR har oversikt om hvilke raser som har hatt størst økning i popularitet, hvor mange katter i en rase som er registrert som avlskatter, hvor mange kull som blir født, osv. Du må belage deg på at dette kan ta tid, da det er stor arbeidsmengde i NRR for tiden, så ikke forvent svar med en gang. Du bør også forklare nøye hva opplysningene skal brukes til, og hva formålet ditt er.
Brunhilde Skrevet 23. februar 2008 #9 Skrevet 23. februar 2008 Dumme burmesere. Alle vet da at det er norske skogkatter som gjelder! Jeg kjenner faktisk folk i kattemiljøet som mener at burmeseren er dummere enn andre katter.
la Flaca Skrevet 23. februar 2008 #10 Skrevet 23. februar 2008 Jeg ønsker synspunkter om hvorvidt rasekatter er en mote som har "blomstret for fullt" de siste årene, og den type ting. Altså, informasjon om hvor mange som har rasekatter, om antallet har økt mye de siste årene, og hvorvidt rasekatt"fenomenet" er i vinden. Tusen takk for svar, forresten. NRR har mye info og statistikker på sånt. Hvis du vil ha mitt synspunkt så vil jeg tro at den høye velstanden i Norge de siste 10-15 årene har gjort at synet på å betale i dyre dommer for en katt er blitt mer allment akseptert, og ikke minst mulig for veldig mange. Det tror jeg har gjort at forholdet til rasekatt er blitt mer likt det man har til rasehunder. Ingen hever øyenbrynet og spør hvorfor du ikke heller skaffer en bastard dersom du forteller at du har kjøpt en eller annen rasehund. Det faktum at veldig mange fler har anskaffet rasekatt det siste 10-året har heller ikke gjort så mye med prisene, så oppdrettere har faktisk kunnet tjene litt penger på businessen også. Det har nok også gjort sitt til at det har skjedd en oppblomstring av rasekatter, både i tilbud og etterspørsel.
Kamikatze Skrevet 24. februar 2008 #11 Skrevet 24. februar 2008 Sitter med intrykket at de fleste oppdretterne går i minus, uansett. Men salg krymper underballansen litt. Ellers er det samme fordelen med rasekatt som med rasebikkjer. Forutsigbarhet. Man kan til en større grad forhåndsplukke egenskaper som passer inn i familien. (Bah... de fleste av oss kjøper nok etter utseende, og tilpasser heller familien; ) ___________________________________________ ps Ja, og husk endelig å få med at persere plages med danglebær, mens burmesere er de eneste kattene som får bli med i Mensa, uten å avlegge opptaksprøve
Aislin Skrevet 24. februar 2008 #12 Skrevet 24. februar 2008 Jeg hadde prøvd å kontakte noen av rasekattklubbene, av min erfaring finnes det stedsbundne klubber, med medlemmer som eier alle typer rasekatter. Vet ikke om hvordan det er nå, men når jeg fikk "rasakatten" min, måtte man være medlem i en av disse klubbene. F.eks Adelkatter, Norak, osv. Derfor samler de opp mye av eierne i norge. Google rasekattklubb, så får du opp mange klubber.
spezitas Skrevet 24. februar 2008 #13 Skrevet 24. februar 2008 Det er vel kun NRR som sitter på den informasjonen du søker, GossipGirl. Rasekattklubbene har vel mer oversikt over sine medlemmer og hvilke raser som finnes i de respektive klubbene, ikke hvor mange katter eller kull som er blitt født. Det er NRR som har et register over antall fødte kattunger, oppdrettere, importerte og eksporterte katter osv. NRR har nå i helgen generalforsamling, avstemming over saker som skal opp i FIFe's generalforsamling til sommeren, så jeg regner med at det blir mye å gjøre for dem i etterkant av dette. Om du skal skrive om rasekatter generelt, synes jeg at det er et vanskelig og diffust tema, fordi det finnes så utrolig mange katteraser med ulik popularitet. Det vil derfor omtrent bli umulig å få til et ordentlig svar inn i en liten artikkel, uten å ta for seg rase for rase. Hvis jeg var deg, ville jeg tatt utgangspunkt i en spesiell katterase, eller f.eks kategori og fordypet meg i den. Man kan skrive plenty,plenty om en rase, eller ett tema.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå