Gjest Gjestefrua Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Min kjære samboer har to barn fra et tidligere forhold. Han og eks'en har hatt delt omsorg for barna, 50/50-ordning, som har fungert bra. Ungene er 4 og 5 år, og går fullt i barnehage. I høst kom det plutselig en innkalling til ny megling hos fam.vernkontoret. Dette var det eksen som hadde innkalt til. Hun mente at barna ikke hadde det bra i forhold til den delte omsorgen. At de var mye syke når de var hos henne, og at de ikke ville til far mm. Disse påstandene kom som lyn fra klar himmel, for min samboer. Han har aldri opplevd at ungene misliker ordningen. De storkoser seg hos far. Han er en aktiv type, som tar barna med på trim, svømming, turer i skogen mm. Dette styret som min samboers eks har startet, tærer så utrolig mye på minkjære. Han er helt totalt utslitt. Han elsker barna sine høyeren enn livet, og gjør hva som helt for dem. Tanken på å gå fra 50/50, til å bli helgepappa, tar nesten knekken på ham. Hun har også antydet at hun ønsker å ta barna med, og flytte til en annen landsdel Nå har altså stevningen kommet, ogpartene skal møtes om kort tid. Det jeg egentlig lurer på, er hvordan gangen i en slik sak er ? Drar det veldig ut i tid, og beholder man opprinnelig ordning til saken er avgjort ? Huff, skrev nok litt mye om saken her, men det er godt for meg å få luftet meg litt også. Syns det er veldig vanskelig å stå på "siden", og ikke være involvert, men likevel vere det (hvis du skjønner...) Takker så mye for avt svar og innspill...
HeleneHarepus Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 Jeg lukter skjult agenda dersom mor vil flytte til en annen landsdel. Men noen tips med på veien: dokumenter, vær saklig, ikke baksnakk, snakk pent om mor til barna, hold avtaler, men vær fleksibel om det passer, se barnas behov framfor egne, kom i dialog med mor (som far en gang valgte å få to barn sammen med), gi slipp uten bitterhet om retten tilkjenner den andre parten daglig omsorg, vær der for barna uansett hvilket utfall saken får, støtt samboeren din og vær god med barna. Dersom mor trenger en hurtig avklaring i forbindelse med flytting, kan det telle mot henne. Retten vil muligens la barna beholde sine vandte omgivelser, og tilkjenne far daglig omsorg dersom han (og du) er en pakke som tilsier kjente omgivelser og gode oppvekstvilkår. Nå kjenner ikke jeg til mer enn hva ts skriver, men ut i fra det som står der og begge foreldre er skikket - vil retten gjerne tilkjenne daglig omsorg til far. Men som sagt; jeg vet ikke. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå