Gjest Pupsilure Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Er det en idiotisk ide å kjøpe leilighet med fukt på badet? Betyr det at man blir nødt til å rive hele badet og gjøre alt på nytt? Det er et pent bad, men det er påvist fukt. Og hvor dyrt blir det sånn ca? Noen som vet? Må det gjøres frort? Vi har mistet den nydelige leiligheten vi trodde vi hadde kjøpt, pga forkjøpsretten... Og nå må vi begynne å lete på nytt. Og helst få noe ganske fort. Men så er det altså fukt i badet på en av de som er interessante.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 Jeg ville IKKE kjøpt leilighet med fukt på badet. Ja, hele badet må renoveres og alt må rives. Og nei, det er ikke noe som bør vente, for fukt gir mugg og råte, noe som er helsefarlig. Tenk dere veldig nøye om før dere legger inn bud på bolig med fukt i viktige (og dyre!) rom.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #3 Skrevet 22. februar 2008 Dere må regne med kostander på 100.000-300.000 for å totalrenovere badet.
treningsjenta Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 snakker av erfaring: pusse opp bad med fukt er dyrt! Det tilsier at alt må ned, vegger, gulv og annet, for alt må nemlig tørkes! Og det tar også tid! Generelt sett er bad dyrt å pusse opp, og du kan regne med at det blir noe dyrere når det er påvist fukt! Men, så kommer det også an på badets str og hvordan dere ønsker det. Så klart skal dere ha de fineste og dyreste flisene og den største dusjen med radio og annet inni så blir det enda dyrere. Jeg og min sambo kjøpte leilighet med gammelt bad, vi ble anbefalt å pusse det opp for det var av standarden 1970 når bygningen ble bygd. Det ble påvis fukt i ettertid og vi bestemte oss for å pusse opp. Badet er ikke all verdens stort, og vi valgte ikke de dyreste flisene nei. Helt greie fliser på vegg, nytt tak med spotlighter og dusjhjørne. Vi gjorde alt selv da, og sparte nok enormt masse på det. totalt kom det vel på rundt 50 60 000 kroner om jeg ikke husker helt feil. Men det tar tid! Er nesten det som er værst! Er leiligheten fin ellers, og dere har råd til å pusse opp, ville jeg gått for den kanskje.... men kommer jo også an på badet og hvor mye fukt!!
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #5 Skrevet 22. februar 2008 Vi gjorde alt selv da, og sparte nok enormt masse på det. totalt kom det vel på rundt 50 60 000 kroner om jeg ikke husker helt feil. Husk at gjensalgsverdien kan lide om dere velger å pusse opp badet selv. Det er en grunn til at det kreves ekstra kursing for å få våtromssertifikat, og badet er det siste rommet dere bør sette igang med som hobby-prosjekt med mindre én av dere er fagkyndig på området. Velger dere å ta jobben selv uten å vite 100% hva som kreves, risikerer dere jo bare å få fukt på badet igjen om noen år. Har dere brukt fagfolk, har dere i det minste rett til å klage i inntil 5 år etter jobben er gjort. I det aller minste ville jeg bedt om ny visning og tatt med en fagmann som kan gi dere et skikkelig svar på hvor lurt/dumt det er å legge inn bud og hva dere kan vente dere av skader/kostnader pga fukten.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 Når det er påvist fukt på badet så skal dette gjenspeile seg i prisen. Et totaltrenovert bad kommer nok på minst 150 000. Ergo skal prisen på leiligheten være tilsvarende lavere. Anbefaler at fagfolk gjør jobben for dere.
Gjest kenneth Skrevet 22. februar 2008 #7 Skrevet 22. februar 2008 Jeg ville forhørt meg med et par fagfolk. Fukt MÅ ikke være så skummelt som folk skal ha det til. Er det en kåk med nytt bad, ville jeg ikke kjøpt den (uten tilsvarende prisavslag), for da er det noe grunnleggende feil med arbeidet som er gjort. Er det et eldre bad (som kanskje skal pusses opp på sikt uansett), ville jeg ikke vært så skeptisk. Antall personer som har brukt badet kontra de som skal bruke badet er også en faktor. (Mye bruk fremmer mer fukt osv.)
Gjest antigartner Skrevet 22. februar 2008 #8 Skrevet 22. februar 2008 Er det en kåk med nytt bad, ville jeg ikke kjøpt den (uten tilsvarende prisavslag), for da er det noe grunnleggende feil med arbeidet som er gjort. Er det et eldre bad (som kanskje skal pusses opp på sikt uansett), ville jeg ikke vært så skeptisk. Enig med deg! Det er også verdt å merke seg at det nesten bestandig er fukt på eldre bad (f.eks bygårdsleiligheter fra 70-tallet eller deromkring, der badet ikke har vært totalrenovert), slik at en ofte må påregne oppussing av badet uansett, selvom det ikke er opplyst spesielt om det i takst eller prospekt. I slike tilfeller vil selger og megler ofte si at en må påregne oppussing (les: pga fukt, men akkurat det sier de ikke).
Gjest kenneth Skrevet 23. februar 2008 #9 Skrevet 23. februar 2008 Hvis man for eksempel dusjer rett på gulvet (og det er kilden), og det ikke er membran og tilstrekkelig "underlag", kan man komme langt med å sette inn et dusjkabinett. Eksempelvis.
Gjest Pupsilure Skrevet 3. september 2008 #10 Skrevet 3. september 2008 Oppdatering: Vi kjøpte ikke leiligheten med fukt i badet.
Gjest Pupsilure Skrevet 4. september 2008 #12 Skrevet 4. september 2008 Jada, det har vi Lenge siden nå da. Kjøpte en fin og stor leilighet med utsikt og garasje. Veldig fornøyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå