maren Skrevet 22. februar 2008 #1 Skrevet 22. februar 2008 Er det noen her som har greie på regler med småbruk? Hvis man kjøper eiendom med skog, er man pliktet til å la den være som den er eller kan man bygge ut f.eks. en gocartbane og lignende? Kanskje felle trær til en ridebane? Og det med fritidseiendom, hvor mange mnd er det lov å bo der i året?
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 Ofte er landbruksarealet til eiendommen regulert for LNF, og da tror jeg ikke man kan regne med å bygge gocartbane. Samtidig er det jo endel som bygger golfbaner etc slike steder, så det er alltids muligheter. Når det gjelder boplikt så har man det (unntatt ved arv, men dette er foreslått endret..), men hvordan denne praktiseres avhenger mye av kommunen, virker det som. Dersom dere vet hvor dere har tenkt å kjøpe (eller allerede eier) ville jeg undersøkt hvordan det er i den aktuelle kommunen, både med boplikt og mulighet for omregulering.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #3 Skrevet 22. februar 2008 Ofte er landbruksarealet til eiendommen regulert for LNF, og da tror jeg ikke man kan regne med å bygge gocartbane. Samtidig er det jo endel som bygger golfbaner etc slike steder, så det er alltids muligheter. Når det gjelder boplikt så har man det (unntatt ved arv, men dette er foreslått endret..), men hvordan denne praktiseres avhenger mye av kommunen, virker det som. Dersom dere vet hvor dere har tenkt å kjøpe (eller allerede eier) ville jeg undersøkt hvordan det er i den aktuelle kommunen, både med boplikt og mulighet for omregulering. jeg burde jo lest innlegget litt grundigere... Når det gjelder fritidseiendom vet jeg ikke, men tror det er viktigst at man har bostedadresse et annet sted. (dessuten er det vel sånn at landbrukareal ER LNF.. men det hører vel vanligvis med litt vanlig tomt også?)
Gjest Konsulenten Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 Er det noen her som har greie på regler med småbruk? Hvis man kjøper eiendom med skog, er man pliktet til å la den være som den er eller kan man bygge ut f.eks. en gocartbane og lignende? Kanskje felle trær til en ridebane? Og det med fritidseiendom, hvor mange mnd er det lov å bo der i året? Dette er et vanskelig felt innenfor byråkratien, med mange regler vedrørende regulering av områder til f.eks. ridebane (for kommersiell drift). Det er i all hovedsak forbudt med motorisert ferdsel i utmark, så du kan ikke lage gocartbane uten å få godkjent søknad til kommunen om endret bruk av eiendommen fra såkalt LRF-område. Skogen kan du velge om du vil la stå, eller ta ut tømmer. Du kan ikke pålegges å drifte skogen og du kan felle trær som det passer deg, så lenge du tar hensyn til lovpålagte hensyn som f.eks. tiurleiker og andre verdifulle områder. Dersom du skal ha eiendommen som fritidseiendom så må det ikke foreligge konsesjon og boplikt. Det er egentlig strengere den veien enn hvor mye du kan være der. Der står du ganske fritt så lenge du ikke melder flytting dit, for da må du ha eiendommen regulert til bolig, og ikke fritidseiendom. Altså veldig mange kompliserte regler, så hvis du vurderer å kjøpe så anbefaler jeg deg å ta kontak med landbrukskontoret i kommunen hvor eiendommen ligger. - De vil hjelpe deg med alle spørsmålene dine! Lykke til!
Gjest Eir Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 Når det gjelder boplikt så har man det (unntatt ved arv, men dette er foreslått endret..), men hvordan denne praktiseres avhenger mye av kommunen, virker det som. Det er ikke alltid boplikt, dette varierer med kommunens regler og bør sjekkes før man kjøper. Generelt sett står småbruk høyere i pris hvis de ikke har det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå