Aleera Skrevet 21. februar 2008 #1 Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg utsetter stadig ting.. Det er en god stund siden jeg begynte å tenke på at jeg kanskje skulle opprette dagbok her. Først nå har jeg fått somlet meg til å gjøre det.. Jeg har lyst til å komme i bedre form, trene litt, være mer utendørs selv om det er kaldt, lage og spise sunnere mat, stresse ned, ta meg tid til å lese interessante og spennende bøker, være med på ting som skjer, bli kjent med nye folk, bli flinkere til å ha det ryddig og pent rundt meg osv.. Jeg vet at jeg f.eks er stressa, utålmodig, kunne spist bedre mat og vært mer aktiv nå. Men jeg blir nok enda mer bevisst på det, og får lyst til å gjøre noe med det, ved å skrive dagbok her. Ting skjer ikke over natta, så jeg vil skrive ned små mål her, så jeg ikke blir demotivert. Det blir jeg nemlig fort hvis jeg ikke ser rask fremgang og gode resultater av ting jeg foretar meg. Vil også skrive hva jeg spiser i løpet av en dag. Da er det lettere å se hva jeg bør spise mer eller mindre av, få et mer variert kosthold osv. Jeg og kjæresten min må bli flinkere til å planlegge innkjøp og styre pengebruken vår. Vi er i butikken nesten hver dag.. Bruker penger på mye unødvendig. Vi bør nok begynne å skrive handleliste for en lengre periode fremover, sette opp ukesmeny, budsjett.. Kaller dagboka "Ærlig talt" fordi jeg må huske å være helt ærlig med meg selv når jeg skriver her. Jeg prøver aldri å fremstå som bedre eller annerledes enn jeg er. Men det er lett å prøve å fortrenge den til tider sinnsyke godterispisinga mi. Late som at jeg ikke spiser så mye dritt, f.eks. Det er jo blant annet godterihungeren jeg vil prøve å kvitte meg med nå, jeg må være ærlig for at det skal være noe vits i dagboka.. Å få innspill av andre er også veldig fint! Velkommen til dagboka min.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bustetroll Skrevet 21. februar 2008 #2 Del Skrevet 21. februar 2008 Velkommen, og gratulerer med dagbok. Det hjelper ofte å skrive ned ting, for da kan man gå tilbake etter en stund og se. Håper du får forandret de tingene du ønsker å forandre. Det er ikke så enkelt, men man kan hvis man vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SilkeSatan Skrevet 21. februar 2008 #3 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Gratulerer med ny dagbok < Ting skjer ikke over natta, så jeg vil skrive ned små mål her, så jeg ikke blir demotivert. Det blir jeg nemlig fort hvis jeg ikke ser rask fremgang og gode resultater av ting jeg foretar meg. > Kjenner meg godt igjen i den der! Her blir det spennende å følge med Edit: Skrivleif Endret 21. februar 2008 av SilkeSatan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aleera Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #4 Del Skrevet 22. februar 2008 Takk, Bustetroll og SilkeSatan! Her blir det spennende å følge med Jeg håper det! Håper at jeg begynner å skrive endel her, at jeg ikke bare er her i en liten periode, og så gidder jeg ikke mer.. I dag stod jeg ikke opp før klokka var ca 12. Jeg får ikke så mye ut av dagen ved å stå opp så sent. Så i morgen skal jeg stå opp et par timer tidligere, minst. Har stått opp 9.30-10 hittill i uka, selv om jeg har ferie.. Det er best, selv om det er godt å sove lenge også.. Har fått gjort noe fornuftig i dag da. Jeg har rydda litt på stua, tørka støv, vaska og hengt opp klær, mens jeg hørte på fin musikk. Det eneste jeg skal gjøre i kveld er å lage pizza. Kanskje støvsuge og skifte på senga. Skulle vaska badet også. Vi får se.. Dette ble en skikkelig sløv dag. Best å være ferdig med huslige gjøremål før helga, så jeg skal prøve å få gjort litt nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SilkeSatan Skrevet 23. februar 2008 #5 Del Skrevet 23. februar 2008 Kjenner igjen den der med å stå opp sent. Får liksom ikke så mye ut av dagen. Jeg er sånn at jeg kan sitte å klø meg i huet en hel dag, for så på kvelden tenke "Åj, for en innholdsrik dag " Fordi jeg da er irritert på meg selv fordi jeg stod opp litt sent og dermed mistet litt energi og alt. Det er deilig å være ferdig med alle huslige gjøremål før helgen da Du får ha en god helg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VirreVapp Skrevet 23. februar 2008 #6 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) ... Endret 12. desember 2009 av VirreVapp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aleera Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #7 Del Skrevet 24. februar 2008 Innom og hilser på Kjenner meg godt igjen i det du skriver. Tror det er ganske typisk i grunn Hei! Koslig at du stakk innom.. Kjenner igjen den der med å stå opp sent. Får liksom ikke så mye ut av dagen. Jeg er sånn at jeg kan sitte å klø meg i huet en hel dag, for så på kvelden tenke "Åj, for en innholdsrik dag " Fordi jeg da er irritert på meg selv fordi jeg stod opp litt sent og dermed mistet litt energi og alt. Det er deilig å være ferdig med alle huslige gjøremål før helgen da Du får ha en god helg God helg til deg også, selv om den snart er ferdig Jeg har egentlig mye å gjøre, men så vet jeg ikke hva jeg skal starte med. Så jeg får ikke satt igang med noe.. Tiden går så fort også, før man vet ordet av det er det leggetid, og man får ikke gjort det som skulle vært gjort. Jeg vaska badet på fredagskvelden da. Husarbeid tar ikke lang tid når man først har starta, men det er et ork å komme igang. Veldig godt å ha det ryddig og rent rundt seg. Men det blir så fort rotete igjen.. Spesielt på kjøkkenet. Synes jeg vasker stekepanna, kjeler og litermål hele tiden jeg, allikevel står det nesten konstant noe skittent på benken og på stekeplatene. I går lagde jeg piroger. Kjæresten hjalp til litt også.. Vi spiste noen, og frøs ned noen. Veldig lettvint å bare varme opp igjen til middag det, med litt ris og salat. Er i bake/lage mat-modus nå. Håper det varer en stund Nå har jeg nettopp begynt å slappe av, nyte ferien og hatt ork til å gjøre forskjellige ting som skal gjøres i leiligheten. Og så er det på`n igjen med jobb i morgen.. :s Det er egentlig bra. Jobben er gøy, og jeg trenger virkelig pengene. Min nåværende stilling er for liten.. Det har gått bra i et par måneder, men nå er det på tide å intensivere jobbjakten min.. Jeg vil jobbe 100%, men det er ikke så lett å finne.. I kveld må jeg skifte på senga, og vaske mer klær. Ellers skal jeg bare se litt på TV og slappe av.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aleera Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #8 Del Skrevet 26. februar 2008 Jeg har hatt veldig vondt i hodet de siste dagene. I dag var det så ille at jeg ble kvalm. Synes det minner om migrene, for jeg har vondt "bak" øynene på en måte, og så er jeg lysømfintlig. Men jeg har hatt slik hodepine før også, og legen har sagt at det nok er spenningshodepine. Selv om paracet sjelden hjelper når jeg har akkurat slik hodepine, så tok jeg et par, slo jeg av lysene i stua, satte opp vinduene så det ble litt kaldt og hadde det helt stille rundt meg. Tok litt tid, men nå er jeg helt fin.. Min nåværende stilling er for liten.. Det har gått bra i et par måneder, men nå er det på tide å intensivere jobbjakten min.. I dag var jeg på NAV og snakket med en helt fantastisk saksbehandler! Jeg har dårlig erfaringer med NAV fra før, har blitt veldig demotivert av å være i kontakt med de som jobber der. Men så skiftet jeg NAV-kontor i dag, og fikk straks en ny person å henvende meg til. Snakket med han i nesten en time, han var veldig positiv og ga meg mer pågangsmot. Nå er jeg ikke så usikker på hvordan jeg ganske nøyaktig bør gå frem for å få jobb.. Håper det ordner seg snart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aleera Skrevet 28. februar 2008 Forfatter #9 Del Skrevet 28. februar 2008 I dag ble jeg oppringt og spurt om jeg ville komme til jobbintervju. Lenge siden jeg søkte, og har ikke hørt noe før nå, så jeg trodde ikke jeg fikk den jobben.. Men nå kan det altså hende.. Det var mitt første jobbintervju, og det gikk ganske greit, synes jeg. Rakk ikke å være særlig nervøs før jeg skulle dit, for det gikk bare 4 timer mellom telefonsamtalen og intervjuet. Det er ikke den ultimate drømmejobben, men jeg blir veldig glad hvis jeg får den. Det er 100% stilling (litt under et halvt års vikariat) som gir meg relevant erfaring innen det jeg vil studere senere. Og jeg har hatt lignende jobb før, som jeg stortrivdes i. Krysser fingrene! Ellers må jeg bare søke videre.. Skal nok ordne seg med jobb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aleera Skrevet 9. mars 2008 Forfatter #10 Del Skrevet 9. mars 2008 Dette ble som jeg trodde på forhånd.. Lite oppdateringer her.. Men nå kommer det en: Jeg og kjæresten har tatt endel spaserturer i det siste.. For noen dager siden skulle vi egentlig gå en halvtime/times tur, og så kjøre til foreldrene hans og spise middag. Men så bestemte vi oss for å droppe bilen, så det ble til slutt et par timers gåtur. Veldig forfriskende! Men tror vi skal satse på flere kortere turer, så vi ikke blir lei av å være ute og gå. Vi bor så langt fra butikk at jeg synes det er mye bedre å kjøre, enn å gå dit. Men jeg vil prøve å få til noen sykkelturer.. Kjedlig å sykle alene da, og samboeren min har ikke sykkel. Ikke liker han å sykle heller, men det håper jeg endrer seg.. Jobbintervjueren sa at han skulle ringe meg enten jeg fikk jobben eller ikke, iløpet av de to første arbeidsdagene etter intervjuet. Altså fredag i forrige uke eller sist mandag. På torsdag fikk jeg brev i posten om at noen andre hadde fått jobben. Det er så irriterende når folk på en måte lover at de skal gjøre noe som er positivt for meg, uten at jeg ber de om det, og så gjør de det ikke. Men men.. Nå er det full jakt på andre jobber! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SilkeSatan Skrevet 18. mars 2008 #11 Del Skrevet 18. mars 2008 HOI!. Kjipt å høre om jobben da.. Men du finner nok en jobb skal du se! :D FY søren å flinke dere er til å gå da ! :D *misunnelig på motivasjonen* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SilkeSatan Skrevet 13. april 2008 #12 Del Skrevet 13. april 2008 Har du sluttet å oppdatere i dagboken eller ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aleera Skrevet 4. september 2008 Forfatter #13 Del Skrevet 4. september 2008 (endret) HOI!. Kjipt å høre om jobben da.. Men du finner nok en jobb skal du se! :D FY søren å flinke dere er til å gå da ! :D *misunnelig på motivasjonen* Var litt kjipt med den jobben, men jeg fant meg en annen jobb. Og jeg stortrives! Spaserturene våre dabbet av litt etterhvert. Men de siste par månedene har jeg vært endel ute og gått, ofte i 40-60minutter pr.gang, uansett vær! Kan være litt slitsomt og kjedlig, men også veldig godt! Er litt avhengig av å ha noen å snakke med i telefonen da, eller noen å sende meldinger med, men det er også herlig å bare tusle rundt og koble av helt. Har du sluttet å oppdatere i dagboken eller ? Jeg sluttet visst en stund ja.. Men jeg prøver igjen.. Tiden har gått vanvittig fort de siste årene, og spesielt de siste månedene. Har vært vant til at den går fort når jeg har masse å gjøre.. Men nå går en rolig, slapp dag hjemme kjempefort også. Rekker nesten ikke å gjøre noe før det plutselig er kveld. Jeg er så lei av at jeg tenker veldig positivt i perioder, om at jeg skal bli flinkere til å spise sunn mat, kutte ned på godteri, være mer i aktivitet, holde leiligheten ryddig og ren, slappe av, lese bøker, bake og gjøre andre ting jeg synes er gøy. Etter kort tid blir alt et ork. Jeg er konstant sliten og orker ingenting.. Og selv om jeg egentlig er klar over hva som skal til for å forandre ting, så er det jammen ikke lett å faktisk ta tak i det og gjøre ting bedre. Lånte "Ditt ryddige jeg" på bibioteket for noen dager siden. Har noen av dere lest den? Håper den kan inspirere meg! Det med å la være å spise potetgull, godteri og drikke brus har gått skikkelig til helvete i det siste, til tross for at jeg nylig fikk en horribel tannlegeregning. Har proppet i meg så mye at nå er jeg faktisk lei av å spise det.. Forhåpentligvis varer denne følelsen, og får meg til å virkelig begynne å spise mer fornuftig. Jeg fikk lyst til å sy klær av å se Designerspirene som gikk hver lørdag for en stund siden. Må prøve å få tak i en symaskin etterhvert.. For noen dager siden så jeg "Faktor: Evas vågestykke" på NRK. Handlet om en dame som var barnehageassistent i 35år, før hun bestemte seg for å starte på kunstskole. Hun malte og gjorde andre ting som så skikkelig gøy ut. Det ble jeg også inspirert av.. Akkurat nå strikker jeg litt. Jeg vil lære å hekle, tegne mer, lage ting.. Jeg liker å lage ting. Ser for meg hvor fint det skal bli når jeg er ferdig, men jeg er ikke så flink, så jeg blir ofte skuffa over resulatet. Også gidder jeg ikke mer. Øvelse gjør mester, jeg må få tålmodigheten på plass igjen! Endret 4. september 2008 av Aleera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midna Skrevet 4. september 2008 #14 Del Skrevet 4. september 2008 Hei! Må si at jeg kjenner meg mye igjen av det du skriver. Jeg syntes faktisk at dagbokenskrivingen holder meg motivert, i alle fall til tider! Blir også veldig motivert av å lese andre sine dagbøker. Hvis andre er flinke, så må liksom jegbli det også! ;D Du må gjerne holde meg oppdatert på hvordan den boken er! Kunne tenkt meg å lese noen slike bøker selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aleera Skrevet 19. september 2008 Forfatter #15 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Hei Miss Ariel! Samtidig som man kan føle seg utilstrekkelig og håpløs når man ser alt andre folk mestrer, så kan det også være motiverende å lese det andre skriver ja.. Har lest omtrent 60 sider i den boka nå. Det er så mye styr man må igjennom før man kan begynne å rydde og få ordentlig orden. Er vel det som skal til da kanskje, men vet ikke om jeg har tålmodighet til det. Dessuten står det mye i boka som er veldig åpenbart.. Men jeg legger den ikke fra meg. Om ikke annet så får jeg kanskje snappet opp noen tips.. En bekjent av meg har en fantastisk ordenssans. Det er alltid veldig pent og rent i huset hennes, alt er organisert og plassert praktisk og kjekt. En dag så jeg at "Ditt ryddige jeg" står i den ene bokhylla hennes. Kanskje jeg skal spørre hva hun synes om boka.. Det hadde vært gøy og motiverende hvis det var den som fikk henne til å komme i orden. Men ser ikke for meg annet enn at hun alltid har vært et ordensmenneske. ~..~ Nå har jeg laget en liste over ting jeg må gjøre snart, selv om det er kjedlig og vanskelig å komme igang: - Ta rene ting ut av oppvaskmaskina og sette skitne ting inn. - Vaske et par kjeler og en wok-panne. - Sette på en vaskemaskin med klær. - Ta tørre klær ned fra tørkestativet og henge opp våte. - Skifte sengetøy. - Rydde litt i hele leiligheten. - Vaske badet. - Har også lyst til å lage brownies og bake brød. Dette virker jo overkommelig da, men det er ekstra kjedlig å gjøre sånne huslige ting når det er helg. Onsdag og torsdag er bedre for slike oppgaver. I neste uke har jeg fri, kanskje noe kan utsettes til da (baking f.eks). Kanskje jeg blir ekstra motivert av å kunne streke over det jeg har gjort etterhvert.. Endret 20. september 2008 av Aleera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midna Skrevet 19. september 2008 #16 Del Skrevet 19. september 2008 Du kan jo tenke sånn at selvom det du leser er åpenbart, så er det jo ikke sikkert at du tenker på det til vanlig? Men når du leser det så har du det kanskje mer oppe i hodet og at du derfor lettere klarer å gjennomføre "ting/rydding"? Lit rotete skrevet men... hehe Jeg har også planer om å vaske bad i dag. Jeg virkelig hater å vaske bad! Jeg kommer liksom aldri i gang med det. Bruker liksom halve dagen på å manne meg opp, fordi det er så kjedelig. ;D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aleera Skrevet 20. september 2008 Forfatter #17 Del Skrevet 20. september 2008 (endret) Det har du nok rett i Miss Ariel. Tror jeg skal notere ned de viktigste punktene fra boka, så jeg husker å gjøre ting i riktig rekkefølge og får det gjort på best mulig måte. ~..~ Da har jeg fått gjort endel av det som stod på lista. Resten overerføres til neste liste: Dette skal jeg og kjæresten gjøre i dag: - Rydde litt i hele leiligheten. - Støvsuge og vaske stue og kjøkken. - Sette på en maskin med klær og henge de på tørkestativet. - Få det til å se noenlunde ok ut i alle rom. Dette kan vente litt: - Vaske badet. (Er nemlig ikke mange dager siden sist..) - Lage brownies og bake brød. (Det skal jo være gøy å bake. Jeg har ikke så lyst akkurat i dag..) Endret 22. september 2008 av Aleera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aleera Skrevet 22. september 2008 Forfatter #18 Del Skrevet 22. september 2008 I dag har jeg bl.a. vaska badet og rydda i skapet der. Det er en liten sprekk mellom deler av skapet og veggen. Så at det lå et par flate sjampo-prøver der, og da jeg fiska opp de kjente jeg at det lå noe mer der. Fant 4 hårstrikker, en kajal, en pinsett og en fotfil der. Pinsettene mine har hatt en lei tendens til å forsvinne. Men de dukker opp igjen, ofte rett etter at at jeg har kjøpt en ny. Som i dag.. Har fri fra jobben denne uka. Det er litt deilig! Og det får meg til å komme godt igang med ting som må gjøres i leiligheten.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SilkeSatan Skrevet 3. oktober 2008 #19 Del Skrevet 3. oktober 2008 Der var du igang igjen, nesten iallefall Kult å høre om den boka da, blir spennende å høre hva du synes om den da Jeg også har masse store ambisjoner. Spesielt nå som jeg ble student. Skulle jo være så forbannet flink til å lese, men hva har jeg gjort denne uka jeg har hatt "fri" fra skole og jobb? Jo, dassa rundt og ikke gjort en dritt.. Urk.. Men håper du får en knall helg da! Snart får bakt de browniesene ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aleera Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter #20 Del Skrevet 13. oktober 2008 (endret) Jeg laget brownies forrige mandag! Det var veldig godt.. Spiste litt på tirsdag også. Men deretter har det vært full stopp på kaker, godteri, potetgull, brus osv. Bortsett fra i går da jeg spiste smågodt og drakk litt brus mens vi så "De usynlige" på kino. Den filmen likte jeg forresten veldig godt! Jeg og kjæresten laget plan for hva vi skulle spise sist uke, når vi skulle spise og handlet masse grønnsaker og frukt. De første to dagene var forferdelige. Jeg var sulten konstant, hadde lyst på godteri og syntes det virket som at det var reklame for Yade og Kims på TV hele tiden. Ica maxis 2 for 1-tilbud på Nidars favoritter og annet godt lyste også mot meg. Nå er jeg litt mer avslappet.. Selv om jeg nesten må holde meg for øynene når jeg går forbi hyllene med godteri i butikken. Sliter litt med å drikke mye vann.. Har aldri vært flink til å få i meg masse væske. Noen tips til hvordan det blir en naturlig del av hverdagen? Har nesten lest ferdig "Ditt ryddige jeg!".. Det er litt gjentagende stoff, mye av det samme skrives igjen og igjen. Men endel råd har jeg da fått. Klistret post it-lapper på sider som var ekstra interessante, så jeg fort kan finne igjen de beste rådene, og skrive de ned så jeg husker de til senere. Veldig lett å bare "dasse rundt og ikke gjøre en dritt", når man helst skulle gjort noe annet. Jeg har de siste dagene tenkt at i dag skal jeg sende brev til en venninne jeg brevveksler med.. Men så er det mye annet jeg skulle gjort også. Dermed blir det ikke gjort noe som helst. Håpløst.. Godt å slappe av av og til altså, men å ikke få noe fornuftig ut av en dag er bare bortkastet bruk av tid. Ikke slapper jeg av så lett heller, når jeg har mye hengende over meg. Det funka ganske bra å skrive lister i dagboka over ting jeg må få gjort, så det skal jeg prøve å fortsette med. Eventuelt på lister jeg skriver for hånd.. Liste over hva jeg skal gjøre i dag kommer her: -Støvsuge stue og kjøkken. -Skrive brev. -Lage ny meny og handleliste. -Skifte sengetøy. -Rydde litt. Endret 13. oktober 2008 av Aleera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå