Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde dere småmark da dere var små?

Husker det var skikkelig guffent :fnise:

Skrevet

Ja, guri, om vi hadde. Mamma fant alltid hos en av småsøsknene mine først og så var det opp med stumpen og kikke hos de andre og alle på kur. Sånne røde små piller som kverket faenskapen på kort tid. Huske rikke at jeg syntes det var så ekkelt da, men du verden som det klødde!

Skrevet

Huff ja, husker de røde pillene, man måtte jo ta ca. 100 stykker :fnise:, det føltes ihvertfall sånn.....

Klø klø klø klø klø klø klø klø...

noen som klør av å lese om dette forresten :ler: ?

Skrevet

Med en gang jeg leste "småmark" så fikk jeg et bilde i hodet av de små røde pillene jeg også....! Og gud vet hvor lenge det er siden jeg har tatt sånne. Det må være iallfall 20 år. Oi, som det sitter i.

Skrevet

Nei, jeg hadde aldri småmark.

Skrevet

Ja. Jeg husker jeg fikk det en gang som liten. Det var helt grusomt. :fnise:

Kan man få det som voksen?

Skrevet (endret)
Ja. Jeg husker jeg fikk det en gang som liten. Det var helt grusomt. :fnise:

Kan man få det som voksen?

Ja, det kan man. Det er jo mest vanlig at barn får det, men siden det lett smitter, skal alle i huset behandles hvis noen får det. Uff, det ble klønete, men håper du skjønner hva jeg mener..

Endret av Kayli
Gjest Gjest_Lise_*
Skrevet

Æsj hva er småmark for noe da?

Hvordan får barna dette egentlig?

Trodde bare det var katter som fikk mark jeg.

Skrevet (endret)

Småmark er hvite marker på en til halvannen cm.De lever i tarmen, og kryper ned i endetarmsåpningen og legger egg der. Dette klør.

Det er veldig smittsomt, barna smitter hverandre f. eks ved å få markeegg fra andre under neglene og så stikke fingrene i munnen. Barn kan lett resmitte seg selv ved å klø seg i baken og slikke på fingrene, på barns vis... Æsj, men jo.

Mark som dyr (spolorm, hakeorm, piskeorm, bendelorm...) får er ikke det samme, de kan ikke utvikle seg i tarmen på mennesker. Men mennesker har egne arter av spolorm, bendelorm o.l. De er sjeldne i Norge, men noen har opplevd å bli smittet på ferie, ved for eksempel å spise dårlig skylt salat (jord).

De røde pillene (Vanquin) må man ofte ta mange av, ja. Men heldigvis er Vermox unntatt fra reseptplikt nå, og den behandlingen er mye enklere.

Husker godt at jeg hadde småmark som barn, og svelget unna Vanquin...

Endret av Emera
Gjest Gjest_Lise_*
Skrevet

Takk for oppklaring. Rart jeg aldri har hørt om dette før.

Veldig glad jeg hørte om dette nå, før jeg eventuelt finner noe slikt på mine barn, for ellers tror jeg at jeg hadde blitt lettere hysterisk :)

Skrevet

JA,jeg husker mamma tok det ut av rompa mi, sånne hvite små ekkle mark.

Hvorfor fikk vi det?

Var det fordi vi spiste snø, sand, nedtråkka tyggis eller hva?

Skrevet

Jeg hadde det aldri som barn, men jeg har hatt det som voksen. Og fyyyy som det klør!! Ekkelt er det også, kravler og kryper og... ææsj. Men vanquin tok det med en gang. Her ble hele huset satt på kur, vi vaska sengetøy og ble heldigvis kvitt dritten. Men jeg har faktisk vanquin i skapet, just in case..

Hvorfor man får det aner jeg ikke. Men jeg fikk høre at det kunne være pga at jeg jobber med barn, som ofte har sånt noe. Jeg har ikke dårlig hygiene eller noe såvidt jeg vet.. :vetikke:

Skrevet

Som jeg sier lenger oppe, man får det fordi man får i seg markegg fra andre. Det er veldig smittsomt.

• 10 måneder senere...
Gjest Gjest_sofia_*
Skrevet
Som jeg sier lenger oppe, man får det fordi man får i seg markegg fra andre. Det er veldig smittsomt.

Har nettop funnet småmark på min 9 år gammle sønn, å huff det var ekkelt.. Startet opp med vermox behandling nå i kvell og i morgen er det igang med vasking av hus og sengetøy, natttøy ,undertøy osv..osv.. det jeg lurer på er kan man vaske sengetøyet på 60 grader eller er det nødvendig at dette kokes??? noen som vet??

Annonse
Gjest Gjest_Kine_*
Skrevet

Men hvordan får andre markeggene fra, må jo opstå en plass?

Tar det lang tid å kurere?

Lever de kun inne i tarmen, eller kommer de ut?

Jeg er hysterisk for sånt, klør som en gal her jeg sitter,- huff!

Skrevet
Har nettop funnet småmark på min 9 år gammle sønn, å huff det var ekkelt.. Startet opp med vermox behandling nå i kvell og i morgen er det igang med vasking av hus og sengetøy, natttøy ,undertøy osv..osv.. det jeg lurer på er kan man vaske sengetøyet på 60 grader eller er det nødvendig at dette kokes??? noen som vet??

Her i familien har vi hatt mark 3-4 ganger, og da har vi bare tatt Vermox-kur og vasket undertøy/sengetøy vanlig. Og det har forsvunnet omtrent fra første tablett.

Skrevet

Markeegg finnes vel overalt, og det er veldig vanlig for både barn og voksne å ha småmark.

Man får mark ved å slikke seg på fingrene, så neglebitere er vel ekstra disponert, kan jeg tenke meg.

En i familien vår har også hatt spolorm, og det var en lite hyggelig opplevelse.

Vi har ikke oppholdt oss i varmere land, så smitten må ha kommet et annensteds fra.

Hele familien måtte behandles med Vermox-kur.

Mulig det har smittet fra katten, så ikke si at det ikke kan smitte over på mennesker. Min teori er at det kan den. Katten vår hadde spolorm ca noen måneder før denne hendelsen.

Derfor behandler jeg min katt regelmessig for orm, og har den ikke i sengen lengre.

Passer også på å ha god håndhygiene, og at ungene gjør det samme.

Mark er jo ikke farlig, men fysj så ekkelt!

Skrevet

Både mennesker og dyr kan ha spolorm, men det kan ikke smitte mellom dyr og mennesker på annen måte enn at katten kanskje har jord i pelsen, man klapper katten og deretter har fingrene i munnen.

Dårlig vaskete grønnsaker er derimot en rimelig vanlig smittekilde for spolorm.

Skrevet
Både mennesker og dyr kan ha spolorm, men det kan ikke smitte mellom dyr og mennesker på annen måte enn at katten kanskje har jord i pelsen, man klapper katten og deretter har fingrene i munnen.

Dårlig vaskete grønnsaker er derimot en rimelig vanlig smittekilde for spolorm.

Feil. Orm kan i høyeste grad smitte mellom dyr og mennesker, men det gir sjelden alvorlige symptomer.

Du har imidlertid rett i at man kan få spolorm via jordrester på grønnsaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...