treningsjenta Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 jeg har mottatt studielån for et par semestre.dette lånet har jeg ikke rørt noen ting av, det har kun blitt stående på kontoen min over en lengre tid. samlet er det på 146 000 kroner totalt. tittet innom kontoen istad, og det stod alle innbetalingsdatoene og sum. Men det stod også renter 2007 på kroner 3000 ca. Disse 3000 kronene er renter jeg har fått opptjent på lånet mitt siden det har stått på kontoen, altså penger jeg har "tjent" på å ha lånet stående der? Altså penger jeg kan ta ut av kontoen uten å redusere lånet mitt i sin helhet? Opptjente penger??? Er veldig grønn på sånt, så må spørre, for det er viktig at jeg ikke tar ut fra selve lånet mitt..Håper på noen kloke hoder.
Gjest barelillemeg Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 De 3000 er renter, ja. De kan du ta ut uten å redusere lånet. Mulig du bør skifte bank, forresten - synes 3000 i rente på 150000 er litt lite, jeg da... Hva med å skifte til Skandiabanken, der er renta mye høyere...
Kaffeavtalen Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Dubør nok flytte pengene litt. 2% rente (som du har fått9 er veldig lite i forhold til summen du har stående på konto. Men ellers kan du fint bruke de 3000, og du har behov for dem, men jo mer osm står på konto, jo mer får du også i renter?
Alison Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 Dubør nok flytte pengene litt. 2% rente (som du har fått9 er veldig lite i forhold til summen du har stående på konto. Men ellers kan du fint bruke de 3000, og du har behov for dem, men jo mer osm står på konto, jo mer får du også i renter? Det er ikke sikkert hun kun har fått 2 % rente på pengene. Hvor mye renter det blir kommer jo an på hvor lenge pengene har stått på kontoen. Jeg er ellers enig i at det kan være lurt å sjekke hva slags rentebetingelser det er på kontoen. Det finnes i dag mange banker som gir veldig god rente.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #5 Skrevet 22. februar 2008 Husk bare at du skal betale skatt av renter, så 28% av pengene er ikke dine, men Statens.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 Det er ikke sikkert hun kun har fått 2 % rente på pengene. Hvor mye renter det blir kommer jo an på hvor lenge pengene har stått på kontoen. Jeg er ellers enig i at det kan være lurt å sjekke hva slags rentebetingelser det er på kontoen. Det finnes i dag mange banker som gir veldig god rente. Jupp. Jeg har satt inn penger på kapitalkonto i Postbanken i løpet av året, holdt av til mva på firmaet mitt. Ved årsskiftet hadde jeg 70 000 på konto, men mye av pengene er satt inn seint i 2007 (i jan-07 hadde jeg 5-10 000 på denne kontoen, og mesteparten ble satt inn i høst da jeg hadde oversikt over ca omsetning). Jeg fikk 1500 kr i renter, og synes det er greit nok selv om jeg planlegger å skifte bank fordi brukskontoen til Postbanken er dyr og upraktisk for meg. Lurer på om årlig rente for kapitalkontoen er ca 6 % for tida. Sjekk rentesatsen for kontoen, i hvert fall Og om planen er at pengene skal stå en stund på konto ville jeg absolutt undersøkt gunstigere muligheter, f eks har konti med begrenset antall uttak i året ofte god rente. Et år hadde jeg deler av studielånet på en "sperret" konto hvor jeg fikk veldig gode betingelser - det er verdt å sjekke, særlig for en så stor sum.
treningsjenta Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. februar 2008 skatt av dem? så i utgangspunktet er ikke hele summen min? når blir denne skatten trekt? hvordan fungerer det?
treningsjenta Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. februar 2008 så med andre ord, lønner det seg for meg å regne ut hva 28% tilsvarer og la denne summen stå igjen på kontoen. jeg er nemlig litt fattig nå så passermeg bra å ta ut rentene. men for å unngå å bruke skatten så lar jeg det stå igjen??? blir det riktig?
Gjest Helen Parr Skrevet 22. februar 2008 #9 Skrevet 22. februar 2008 skatt av dem? så i utgangspunktet er ikke hele summen min? når blir denne skatten trekt? hvordan fungerer det? Det er 28 % skatt på alle kapitalinntekter. Renteinntekter fra banker blir innberettet til likningsmyndighetene på lik linje med andre inntekts- og formuesforhold. Dette kommer med på den forhåndsutfylte selvangivelsen som du leverer til skattekontoret innen 30. april. Dessuten er trekkprosenten din sannsynligvis beregnet med tanke på at du har renteinntekt, siden skattekortet baserer seg på forrige års likning. Hvis renteinntekten er vesentlig øket, er det kanskje lurt å be om endring av skattekortet.
treningsjenta Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 22. februar 2008 hmmm........skjønner svært lite av slikt
Gjest Helen Parr Skrevet 22. februar 2008 #11 Skrevet 22. februar 2008 hmmm........skjønner svært lite av slikt Hva er det du ikke skjønner? Så kan jeg forsøke å forklare bedre.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #12 Skrevet 22. februar 2008 hmmm........skjønner svært lite av slikt Hva er så vanskelig? Du setter penger i banken. Banken gir deg renter for dette (f.eks 4 %) Av disse rentene skal du betale 28%. Har du stående 100 000 i ett år får du da 4000 kr av banken. Av disse blir du avkrevd 1120 kr i skatt (4000*0,28). Du sitter igjen med 2 880 kr som du trygt kan bruke. Skatten du må betale blir like stor enten du får justert skattekortet eller ei, men om du vil unngå å få restskatt kan det være lurt å be om å bli trukket litt mer i skatt allerede nå.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #14 Skrevet 22. februar 2008 Bytt bank til Bank Norwegian eller liknende, der får du 6% rente på sparekonto (du må ha en brukskonto med kort der også, hvertfall ble dette tilsendt meg automatisk, mulig en av de andre bankene ikke krever dette). Da vil du neste år ha nesten 6500 å kose deg for (etter skatt) + renter av det du evt. setter inn i år.
Gjest antigartner Skrevet 22. februar 2008 #15 Skrevet 22. februar 2008 Med fare for å komplisere dette ytterligere: Hvis du har liten eller ingen inntekt (lavere enn frikortgrensa på kr 39.997,-), inkludert renteinntektene, så tror jeg ikke du betaler skatt av rentene. Dette er kanskje irrelevant for deg, siden du ikke har hatt behov for å bruke av studielånet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå