Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Når jeg leser på prøverforum får jeg inntrykk av at veldig mange mister. Det gjør meg litt engstelig. Hvor vanlig er det å miste? Hva gjør man hvis man mister? Må man til lege? Hvor lang id tar det å få kroppen i gjenge igjen?
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 22. februar 2008 #2 Skrevet 22. februar 2008 Stort sett så går halvparten av befruktede egg til grunne, før du engang oppdager at du er gravid. Så det er ganske vanlig, hvor vanlig det er å miste når du er noen uker på veg, vet jeg ikke, men også det er ganske vanlig tror jeg. (15-20% tror jeg) Dersom du har en spontanabort er det vel i utgangspunktet ikke behov for å gå til legen, det kommer an på hvor langt du er på veg og sånne ting. Men de fleste som er noen uker på veg går til legen og får en ultralyd. Om du har en MA (missed abortion) der ikke alt har kommet ut, må du ha en utskrapning. Kroppen er i gjenge etter en menstruasjon. Hva du gjør viss du mister? Du finner deg et bing og evt. ringer legen for time. (dette kommer jo også an på hvor langt du er på veg.
Gjest sånn ja Skrevet 22. februar 2008 #3 Skrevet 22. februar 2008 60-90% av befruktede egg forsvinner før uke 4 (da mensen skulle begynt), 60% gjelder for de i tidlig 20 årene, 90 % for de over 30. Ca 10% mister mellom 4-12 uke, og etter 12 uker er det ikke så mange som mister. Det å miste er normal del av fruktbarhet i seg selv. Det er trist og vanskelig når det står på, og hormondosen er ganske heftig også. Du må likevel huske at det gjelder hovedsaklig embryo/forster som ikke er levedyktig. Det er ingenting å være redd for. Kroppen blir vanligvis på ingen måte skadet, så lenge du ikke trenger utskraping, og du kan fortsette å prøve umiddelbart.
jente 79 Skrevet 24. februar 2008 #4 Skrevet 24. februar 2008 Jeg mistet i august. Var da litt over 5 uker på vei. Ble da fortalt av ca 1 av 3 mistet etter at de hadde fått en positiv graviditetstest. Hvor mange som mister før det er naturlig nok vanskelig å anslå siden det er store mørketall... Som legen min sa. Det er utrolig mye som skal falle på plass for at embryoet skal være levedyktig og av og til lykkes det rett og slett ikke. Det er ingenting du som gravid kan gjøre noe med... Det bare skjer... Jeg var hos lege og fikk ultralyd samme dag for å fastslå at det var en abort, var også tilbake to uker etter for å sjekke at alt var borte... Jeg ble gravid igjen med en gang. Syklusen var ca 5 dager lenger enn vanlig. (Altså jeg fikk to negative tester flr ejg fikkd en positive.) Men denne gangen ser alt ut til å gå akkurat som det skal... Min erfaring med SA var at det var utrolig trist og vondt når det skjedde. Jeg hadde jo ikke visst stort mer enn en uke at jeg var gravid. Men det er utrolig hva du rekker å tenke på en uke... Men det at fosteret ikke var levedyktig og at jeg ikke kunne gjort noe annerledes var veldig deilig å kunne tenke på i ettertid. Jeg var også veldig heldig som ble så fort gravid igjen. Så nå er ikke den spontanaborten noe jeg tenker mye på. Etter du har sett/hørt hjertelyd sier de at det går bra i ca 98% av tilfellene.
Gjest sånn ja Skrevet 25. februar 2008 #5 Skrevet 25. februar 2008 Det er nok litt feil å si at du ikke kan gjøre noenting som helst for å undgå tidlig SA. Når du ønsker å bli gravid bør du kutte ut alkohol, kofein, allergimedisiner og smertestillende av type Ibux/Naproxen ol. Alle disse forstyrrer prosessen, og har vist å øke mengden av SA. Men fysisk hvile hjelper ikke tidlig i svengerskap.
Knøttet Skrevet 2. mars 2008 #6 Skrevet 2. mars 2008 Det er nok litt feil å si at du ikke kan gjøre noenting som helst for å undgå tidlig SA. Når du ønsker å bli gravid bør du kutte ut alkohol, kofein, allergimedisiner og smertestillende av type Ibux/Naproxen ol. Alle disse forstyrrer prosessen, og har vist å øke mengden av SA. Men fysisk hvile hjelper ikke tidlig i svengerskap. Du trenger ikke kutte koffeinet, men maksgrensen er på 1 liter om dagen. Får du i deg over det kan det øke faren for spontanabort.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2008 #7 Skrevet 2. mars 2008 Det er lenge blitt anbefalt at gravide ikke skal bruke ubegrenset kofein, nettopp pga faren for SA. Grensen har vært 300 mg, det for du f.eks. fra 3 kopp kaffe (små kopp) 3 kopp svarte 15 kopp grønnte 3 liter cola Nyeste forskning tyder på at også mindre mengder kan ha betydning. Hvis store mengde med sikkerhet øker risikon for SA, er det veldig sannsynlig at også smp mengder påvirker fertiliteten, spesielt siden lav fertilitet veldig ofte egenligen kommer fra tidlige SA, som ofte er så tidlige at ingen vet om de. Likevel befruktingen har skjedt, og det finns en grunn til at embryon ikke fester seg. Som sag tyder nyeste forskning på at kofein også i små mengder kan være en som grunn.
Knøttet Skrevet 2. mars 2008 #8 Skrevet 2. mars 2008 Det er lenge blitt anbefalt at gravide ikke skal bruke ubegrenset kofein, nettopp pga faren for SA. Grensen har vært 300 mg, det for du f.eks. fra 3 kopp kaffe (små kopp) 3 kopp svarte 15 kopp grønnte 3 liter cola Nyeste forskning tyder på at også mindre mengder kan ha betydning. Hvis store mengde med sikkerhet øker risikon for SA, er det veldig sannsynlig at også smp mengder påvirker fertiliteten, spesielt siden lav fertilitet veldig ofte egenligen kommer fra tidlige SA, som ofte er så tidlige at ingen vet om de. Likevel befruktingen har skjedt, og det finns en grunn til at embryon ikke fester seg. Som sag tyder nyeste forskning på at kofein også i små mengder kan være en som grunn. Hvor har du dette fra? Jeg har aldri hørt 3 liter cola, men 1 liter. Har du en kilde? Synes ikke dette hørtes sannsynlig ut, og har aldri hørt om noe sånt.
Knøttet Skrevet 3. mars 2008 #10 Skrevet 3. mars 2008 http://en.wikipedia.org/wiki/Caffeine " However, an epidemiologic study published in early January 2008 found no observable increase in risk on miscarriage from caffeine".
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #11 Skrevet 3. mars 2008 Hvis du vil bli fort gravid, dvs ikke få tidlige SA, hadde jeg ikke tatt sjansen å bruke kofein, i hele tatt.
theamoren Skrevet 3. mars 2008 #12 Skrevet 3. mars 2008 (endret) jeg holder meg helt unna kaffe etter EL jeg.... (hysterisk? jaaa da) men har så lyst på babyspire... Men drikker en del før eggeløsning... Endret 3. mars 2008 av theamoren
Gjest Hegepege Skrevet 26. mars 2008 #13 Skrevet 26. mars 2008 Det er relativt vanlig å miste et barn (embyrio) Og i de svangerskapsbøkene jeg har lest står det at ca 50% av alle svangerskap ender i abort, så det er ganke stor sjans for abort, men ofte før man får vite om det selv! Selv har jeg nå hatt 3 aborter i uke 5,6,8. Når jeg var 8 uker var jeg også hos legen og de fastslo at det var et bankende hjerte der, men at jeg ikke måtte glede meg, for sjansen for at det går vekk er fortsatt 10%. Jeg går å håper at jeg engang kan få barn jeg også, men man må bare prøve seg fram. Når det gjelder koffein så drikker jeg verken kaffe,cola eller røyker eller noe som helst, så jeg tror vel egentlig ikke det har såå mye å si om man unner se litt innimellom!
Alice Ayres Skrevet 26. mars 2008 #14 Skrevet 26. mars 2008 Hvor vanlig er det å miste? Veldig, veldig vanlig. De fleste som mister vet ikke at de er gravide engang, siden flest spontanaborter skjer rundt uke 5 eller 6, og oppleves derfor som en helt vanlig mens.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå