babybird Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Hei! Har et litt håpløst tilfelle av reklamasjon gående her... Kjæresten min har kjøpt deler til en komplett pc (på komplett). Hovedkortet har gått til helvete, og de hadde ikke tilsvarende inne. Fikk dermed igjen pengene for dette... Men nå sitter vi med en cpu og 4 GB minne som ikke passer noen av de kortene som er å få kjøpt nå. Kjæresten min har snakket med de på telefonen, men de sier de ikke har noe ansvar for at vi nå sitter her med en haug dengang dyre (ca 12.000 uten skjerm) og ubruklige datakomponenter. De sto hardnakket på at det ikke var deres problem og var utrolig lite behjelpelige med forslag til hvordan vi kan løse problemet. "Synd for deg" fikk han høre Så har man ingen rettigheter når man kjøper mange deler som skal settes sammen til en hel, og den ene ikke kan erstattes? Er i underkant av to år siden delene ble kjøpt... Utrolig at det skal gå SÅ fort før alt er utdatert og håpløst å erstatte. Hva gjør vi nå? Takk på forhånd til alle som har noe vettug å bidra med
Dru Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 (endret) Den enkleste løsningen er å finne et brukt hovedkort. Butikken har oppfylt sitt ansvar ved å gi tilbake pengene når de ikke kan framskaffe tilsvarende vare. Jeg ville bare latt det ligge. Hva forventer du at de skal gjøre, egentlig? Varen har de jo ikke. Om du spesifiserer hva slags hovedkort du trenger, eller hva det ødelagte var, så kan jeg være behjelpelig med å finne et alternativ. HJelper om jeg får spesifikasjoner på det meste av komponenter, både grafikkort, cpu og ram. Endret 21. februar 2008 av Dru
babybird Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. februar 2008 Vel, om de selger en vare og ikke kan levere tilbehør til denne så den kan brukes skulle man jo tro de hadde et ansvar for å hjelpe en ut. Der jeg jobber selger vi f.eks. lommelykter, og om vi ikke kunne levere pærer til de, ville jo ikke varen være til nytte for kunden. Da tar vi den heller tilbake. Men om vi er "snille" eller om kunden har noen rett vet jeg ikke. Det er jo mange varer som er avhengig av andre komponenter for å virke, og om de ikke kan fremskaffes må man da bare innse å ha kjøpt katta i sekken? Nå tror jeg kjæresten min har klart å finne et tilsvarende kort et annet sted. Vi slet med å finne det i går (socket 939, ddr ram, pci-express) og ble derfor en smule frustrert. Om du har noen gode forslag mottas også de med takk. Og takk for at du tok deg tid til å svare
Villa2000 Skrevet 22. februar 2008 #4 Skrevet 22. februar 2008 Det finnes nok en del her inne som muligens kan være behjelpelige med å finne et HK som passer, om enn kanskje brukt. Kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å finne et HK som passer? Er det så utrolig sjeldne komponenter da? Et socket 939 er jo helt standard så ser ikke noe problem med det. Hva slags komponenter er det dere har av ram og CPU. Ser du nevner PCI Express men det er heller ikke noe sjeldenhet og heller ikke ddr
babybird Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. februar 2008 På komplett (som vel er størst?) selger de ingen kort til socket 939. Alle kortene de selger er også til ddr2/3 ram. Har sjekket datakjeden.no, psdata.no, pcutstyr.no og ingen av disse har hovedkort til socket 939, så så veldig standard kan det vel ikke være? pci-express er jo greit nok, men det hjelper jo ikke alene Ellers vil jeg vel foretrekke et nytt kort. Vi finner vel en løsning, men jeg er litt nysgjerrig på problemstillingen også altså
Rosalie Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 En hjemmebygget PC på to år regnes vel ikke akkurat som "ferskvare", og utfordringen ved å skaffe kompatible kompnenter er en av ulempene ved å bygge PC selv. Så nei - jeg skjønner ikke at Komplett skal ha noe ansvar her.
Gjest hørg Skrevet 22. februar 2008 #7 Skrevet 22. februar 2008 Jeg ser heller ikke hva galt butikken har gjort i dette tilfellet...de kan jo ikke trylle frem noe de ikke fører lenger. Når det er sagt, så tok det vel temmlig nøyaktig 30 sekunder å finne følgende: Hovedkort med socket 939 Forøvrig er det en kurant affære å kjøpe datautstyr brukt. Funker det, så funker det like godt som nytt..
babybird Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. februar 2008 Tusen takk for link! Skal sjekkes ut.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #9 Skrevet 22. februar 2008 Dersom butikken hadde solgt deg en ferdig PC, hadde du hatt krav på en ny PC/pengene tilbake dersom en del ble ødelagt som de ikke kunne erstatte. Derimot har du, når du selv har valgt å kjøpe enkeltstående deler, selv ansvaret for hva du bruker disse til, og butikken har ikke ansvaret for å skaffe ny/gi pengene tilbake for de enkeltdeler som ikke tilfredsstiller forbrukerkjøpslovens krav.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #10 Skrevet 22. februar 2008 Dersom butikken hadde solgt deg en ferdig PC, hadde du hatt krav på en ny PC/pengene tilbake dersom en del ble ødelagt som de ikke kunne erstatte. Derimot har du, når du selv har valgt å kjøpe enkeltstående deler, selv ansvaret for hva du bruker disse til, og butikken har kun ansvaret for å skaffe ny/gi pengene tilbake for de enkeltdeler som ikke tilfredsstiller forbrukerkjøpslovens krav. Slik skulle det stå, beklager.
Dru Skrevet 22. februar 2008 #11 Skrevet 22. februar 2008 Vel, om de selger en vare og ikke kan levere tilbehør til denne så den kan brukes skulle man jo tro de hadde et ansvar for å hjelpe en ut. De har faktisk ikke det. De har allerede gjort jobben sin, og man kan ikke forvente at de stiller som konsulenter for dere fordi dere synes de skal.
babybird Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #12 Skrevet 22. februar 2008 De har faktisk ikke det. De har allerede gjort jobben sin, og man kan ikke forvente at de stiller som konsulenter for dere fordi dere synes de skal. Jeg har ikke sagt at de skal noe som helst. Men jeg trodde kanskje at de kunne ha et ansvar, og derfor la jeg frem problemstillingen her for å få klarhet i det. Og skjønner nå at jeg tok feil.
ringblomst Skrevet 23. februar 2008 #13 Skrevet 23. februar 2008 Hos oss prøver vi å få til en alternativ løsning, men det er god kundeservice og ikke noe vi nødvendigvis plikter å gjøre. Kommentaren "synd for deg" innbyr ikke til fremtidig kundeforhold etter min mening, selv om de har gjort alt etter boken ellers. Lykke til med å få satt sammen pc'en igjen!
babybird Skrevet 24. februar 2008 Forfatter #14 Skrevet 24. februar 2008 Hos oss prøver vi å få til en alternativ løsning, men det er god kundeservice og ikke noe vi nødvendigvis plikter å gjøre. Kommentaren "synd for deg" innbyr ikke til fremtidig kundeforhold etter min mening, selv om de har gjort alt etter boken ellers. Lykke til med å få satt sammen pc'en igjen! Takk skal du ha!! Ordner seg nok på et vis, fikk jo link over her med en del kort. Pc'n har stått ubrukt i sikkert et halvt år nå, så er vel på tide å få lappa den sammen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå