Gå til innhold

"Harru no' småpenger?"

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg gir heller aldri til tiggere. Hadde det vært fattige som trengte penger til mat så hadde jeg gitt med glede. Men de aller fleste som tigger er rusmisbrukere og da føler jeg (dessverre?) ikke dårlig samvittighet for ikke å gi de ei krone.

Enig med L@dy. Hadde jeg visst med sikkerhet at pengene gikk til mat, så hadde jeg gitt av hjertets lyst. Men jeg gir ikke penger til en tigger som kommer bort til meg og spør om penger og det er synlig at han drukket eller er dopet.

Jeg er ikke mye i sentrum, men de siste gangene så har tiggere kommet bort til meg/oss.

Jeg har ingenting å gi selv, men har jeg nok så kan det hende jeg gir......hvis jeg vet at pengene går til mat.

Jeg leste om en som skrev i avisen i BA ( summetonen ). En tigger spurte henne om penger til bussen. Hun kjøpte et mnds kort til han. Det var jo generøst, men tiggeren ble forbannet. Og det er er jo ikke rart, fordi han ville ha penger, ikke et kort. Og da kan man tenke seg selv hva han ville bruke de på...

Jeg mener også å ha lest at folk tilbyr de at de kan kjøpe mat til dem, men da sier de nei.

Jeg får jo dårlig samvittighet, men når jeg vet at pengene går til dop eller alkohol, så gir jeg ikke.

Og at de som tigger har valgt den veien i livet selv og de har bare seg selv å klandre da. Sikkert en stygg tanke, men det er det ikke ment som.

Vi er alle ansvarlig for våre liv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Igår ble jeg og kjæresten stoppet av en bedugget mann i ikke helt freshe klær som spurte ydmykt og veldig pent om "ikke du kan hjelpe meg med noen kroner så jeg får kjøpt meg blandevann!" Stemmen gjorde at jeg holdt på å føye meg (selv om jeg er sikkert mer blakk enn ham..) mens kjæresten min som er mer vant til slikt sa til ham "du har både sprit og øll i posen din, du får prioritere litt som oss andre". Det er sant, kan han ikke kjøpe en øll mindre og en brus istedet da, eller shotte spriten sin ??? Klokka var halv seks, så han var nok ute etter å skaffe nok penger til 1 øll til før øllsalget stengte seks. Tror ikke alkiser er så nøye om de må drikke spriten bar...

Kjæresten min gir aldri av prinsipp, etter en del avisoppslag om folk som har tigging som jobb. De tjener bedre ved å tigge enn f.eks jobbe på macdonalds. Så hvorfor skal han som går på jobb hver dag finansiere latskapen deres?

(han er amerikaner, og de artiklene var om amerikanske tiggere i hans hjemby. De var ofte vanlige late folk som lot være å dusje og tok på seg noen møkkete klær før de gikk ut for å skaffe seg litt penger, de hadde ofte større dagslønn enn ham!)

Skrevet

Det er skjelden jeg gir til tiggere, men det skjer en gang i blandt. Prøver som oftest å late som om jeg ikke ser dem :oops:

Egentlig burde jeg sette stor pris på dem som tigger penger til dop. Jeg tror ikke jeg på noen måte kan få dem til å slutte med det, og hvis de ikke hadde tjent penger på å tigge, så ville de jo begynne å rane folk og å begå innbrudd for å få penger til å finansiere dopforbruket. Sett på den måten er det vel egentlig bra at de velger tigging?

Skrevet
En gang på Nationaltheatret ble jeg stoppa av en tigger som spurte om penger så han kunne kjøpe seg "ei pølse eller no` anna å spise"..

Jeg hadde et eple og en pose med to ferske boller i veska, og holdt det opp til ham. "Vær så god, du kan få den maten her."

Det ville han ikke ha, gitt.

Jeg opplevde noe lignende. En tigger spurte meg en gang i vinter: "Har du noen kroner til en forfrossen sjel?" Mannen så faktisk rimelig blå-frossen ut, så jeg tok av meg mine fine, nye, forede vanter og gav dem til ham. Han ble sur, og slang dem på bakken. Det var penger han ville ha :o :o

Skrevet

jeg gir heller aldri til tiggere, trenger pengene mine sjøl! så gjerrig er faktisk jeg. dessuten er det endel "falske" tiggere, her jeg bor var det allltid en møkkete tigger, men da han døde, kom det fram at han var millionær... kjøpte mat til en som tagg penger til mat, men da han fikk det og ikke penger, ble han ikke så blid allikevel. ikke mitt ansvar å gi bort pengene jeg tjener og betaler skatt av, til andre som bare bruker det til dop og alkohol allikevel.

Skrevet

Jeg gir, men ikke til alle. Det finnes tiggere som oppfører seg på en måte som ikke appellerer til min giverglede overhodet! Ser det er en del andre også som har truffet slike typer. Men jeg lar ikke det gå utover andre som både oppfører seg bedre og sikkert trenger pengene bedre også enn de førstnevnte. Har også kjøpt mat og de har da blitt kjempeglade!

Så ikke dra alle over en kam på grunn av enkelte dårlige erfaringer. Det er en hel del mennesker som aldri har hatt noe valg (med hensyn til livsførsel) i og med at de er født og oppvokst i et kriminelt misbrukerhjem og aldri har møtt noe hjelpeapparat som har forsøkt å hjelpe dem, og heller ikke noen gang har lært hvordan man lever et "normalt" liv! Tenk litt over det dere som så flott og arrogant sier at alle har et valg!!

Gjest Lottemor
Skrevet

petruska srev :

Det er en hel del mennesker som aldri har hatt noe valg (med hensyn til livsførsel) i og med at de er født og oppvokst i et kriminelt misbrukerhjem og aldri har møtt noe hjelpeapparat som har forsøkt å hjelpe dem, og heller ikke noen gang har lært hvordan man lever et "normalt" liv! Tenk litt over det dere som så flott og arrogant sier at alle har et valg!!

Jo selv de menneskene har et valg, jeg er vokst opp i et hjemm med en far som var narkoman siste delen av sitt liv.

Dtötte apartene fikk aldrig tak på oss for det var ingen utenfor som viste hva som foregikk i vårt hjem,dette holdt vi gjemmt.

kjenner mange som har hatt lignende oppvekst og verre oppvekst enn meg som har fått seg et skikkelig liv og ikke enner opp på gata.

Hvert et mennesker velger selv hva de gjör med sitt liv ikke kom å stött opp dumme unskyldinger.

ut i fra statistikken slulle jeg ha vert en avdanket hore på kaien nå,men jeg er ikke det fordi at jeg tok det valget at jeg ville skaffe meg et verdig liv.

Noe alle kan ved hjelp av den norske stat i dag.

Det er den enkleste utveien og begynne på dop,flykte fra hverdagen og skylle det på barndoms traumer.

nei det er små ynkelige mennesker som ikke törr å leve i hverdagen som begynner på dop.

Svake mennesker,sorry men det er sant.....

det kreves mot å slutte med dopet .... ja det gjör det...men det kreves ikke mot og fortsette med det eller begynne.....det er idioti og det er den fulle og hele sanheten....

Gjest M-ling
Skrevet
nei det er små ynkelige mennesker som ikke törr å leve i hverdagen som begynner på dop.

Svake mennesker,sorry men det er sant.....

Er et svakt menneske mindre verdt enn et sterkt menneske, Lottemor?

Skrevet

Det at du har hatt en far som var narkoman sier egentlig ingenting om oppveksten din da, du hadde sikkert en mor også? Og andre slektninger kanskje? Vel, skal ikke lage noen diskusjon ut av dette men det fins faktisk mennesker som aldri har "fått" noe valg, begge foreldre har vært narkomane, ingen slektninger, ingen som vil ha noe med dem å gjøre fordi de kommer fra et "slikt" hjem. Etterhvert finner de "venner" fra like kår og det hjelper ikke akkurat.

Det er ikke dermed sagt at ikke noen er svært heldige og klarer seg uansett. Det er også mye tilfeldigheter med i bildet.

Kjenner også noen som har kommet seg ut av det etter tiår på kjøret og det er noen av de sterkeste menneskene jeg kjenner. Slike fordommer som dømmer dem som svake og mindreverdige mennesker forfølger dem i årevis etter at de har sluttet, og med motgang på alle kanter trosser de alle odds og kommer ut av det likevel. Det største er at de klarer det alene. Ingen vil jo ha noe med dem å gjøre og de de kjenner må de holde seg unna for ikke å havne utpå igjen. En av de jeg kjenner har nå vært nykter i 4 år men har fremdeles overhodet ikke noe sosialt nettverk og ingen venner. Skjønner ikke at hun holder ut... Jeg treffer en del slike "tilfeller" i gjennom jobben min.

Skjønner at du er bitter på grunn av din far Lottemor, og har all medfølelse med deg på grunn av det. Må være vondt å se at ens egen far går nedenom og hjem.

Gjest Lottemor
Skrevet

skal jeg svare helt ärlig så må jeg si at jeg har fordommer mot stakars meg mennesker.

Svake mennesker altså.

svake mennesker som ikke bare ödelegger sitt liv men også drar med seg de som bryr seg i dritten

De er med på å ödelegge for andre enn seg selv,egoistiske mennesker som ikke bidrar med noe annet enn elendighet til sammfunet er mindre verdt enn andre i mine öyne !!!

Gjest M-ling
Skrevet

Har du tenkt på hvor sterk man må være for å tilgi, Lottemor?

Siden du er såpass opptatt av å være et sterkt menneske, er det et relevant spørsmål for deg å svare på.

Gjest Lottemor
Skrevet

jeg har tilgitt netopp fordi at min fars siste ord til meg var at han hadde gjort feil og han "tok sitt liv" netopp fordi at han såg at han hindret oss i og forsette med vårt.

jeg har ingen sympati for menneskene som har et narko problem ,men heller for de det berörer.

alle har et valg ,men kan dope seg og risikere et liv der eneste oppturen er dopen og man kan la vär og få mer mening i livet sitt.

Man kan dope seg og sg pine familien sin eller man kan rette opp ryggen og takle problemmer og motgang

Det er netopp det at man har et valg, uansett hvordan man ser på det så har alle et valg og alle kan til en viss grad styre hvor man ender opp selv.

det eneste man ikke rår over er vel kjärligheten, döden og hvem som blir ens foreldre....

Ellers så har man valg,man kan gjöre det man kan for å få en utdannelse,man styrer selv hvor bra man gjör det på skolen.

Om man vil kan man skaffe en jobb og tjene penger.

Og man kan hevde seg over sitt öde og gjöre noe med det og ikke bare fölge stömmen som en lammet fisk.

Kom ikke og fortell meg at man ikke har et valg for alle har det!!!

Gjest M-ling
Skrevet

Lottemor.

Husk at å tilgi gjør man med hjertet, og ikke med ord.

Jeg vet hvordan det er å være pårørende. Men jeg forstår også hvordan det er å være et såkalt "tilfelle".

Det er ingen motsetning i å forstå begge parter.

Jeg misliker å dra inn person i debatter, men det er vanskelig å ikke gjøre, siden du bruker din egen situasjon som argument for dine påstander.

En sak lurer jeg på.

Mener du alle mennesker er like?

Alle mennesker har like gode evner for matematikk som språk?

Alle har like lett for å snakke om følelser?

Alle har like lett for å se hva som er riktig og galt?

Alle har styrke til å gjøre det de vet er rett?

Om du mener det, har jeg noen spørsmål til.

1. Hva med dem som aldri har lært hva som er rett og galt?

2. Har du gjort noe du vet ikke var rett i løpet av ditt liv?

3. Kan du fortelle meg hva annet som gjør et menneske til et svakt menneske, bortsett fra å velge feil?

4. Mener du at du har evne til å sette deg inn i alle menneskers situasjon?

5. Står du for utsagnet om at "man styrer selv hvor bra man gjør det på skolen?"

6. Hva vil du gjøre om ditt barn får dårlige karakterer på skolen?

7. Hva vil du gjøre om ditt barn begynner med nark?

Jo Lottemor, jeg "kommer her og forteller deg" at ikke alle har et like lett valg som deg. Alle har i teorien et valg, men har du aldri vært borti situasjoner der teori og praksis ikke nødvendigvis går hånd i hånd?

Gjest Lady-M
Skrevet

Lottemor: Merker du er temmelig bitter, kanskje på tide å gå inn i seg selv og tilgi?

Ikke kom å fortelle meg at alle narkomane mennesker er svake! Hva søren vet du om deres bakgrunn. Selvfølgelig har alle et valg og jeg mener ikke at det er noen unnskylding for å bruke dop, men det er ALLTID en grunn!

Ikke skjær alle over en kam....

Gjest Lottemor
Skrevet

hallo ja jeg er vel bitter for ingen kan gi meg tilbake min barndom ingen kan gi meg tilbake en kjärlig far ingen kan gi mine brödre et verdig farsfigur.

Jo jeg mener at man velger selv hvor bra man gjör det i livet, og hvor man ender opp.

Om en person blir slått i sin oppvekst av dem den stter höyset er det da ikke naturlig at de ikke slår sine egne barn for de vet hvordan det er ?!

man har et valg om valgene er bra er en ting men uasett så har vi et valg.

I mine öyne så er man svak om man gjemmer sorgen i fets og fyll,man flykter bare fra virkeligheten og virkeligheten tar deg alltid igjenn.

Så klart er jeg bitter for dette er mennesker som bruker resurser fordi at de ar ynkelige unskyldninger som at jeg viste ikke hva som var rett og hva som var galt.

hallo nå om dagene så er barna mer på komunale instutisjoener enn hva de er hjemme,man lärer hva som er rett og hva som er galt der og hjemme.

Man lärer av hva man ser,og hva man hörer og om man ikke får beskje om at dette er ikke riktig så vil logisk resunering gi det samme svaret.

det var ingen som kom og fortalte meg at dette er ikke slik en riktig familie skal fungere.

det er ikke riktig at en jente på din alder skal ha så mye ansvar.

Jeg ble så stor at jeg så det selv,så at de fleste hadde det ikke på den måten som jeg hadde det og på den måten resunerte jeg meg frem til at min familiesituasjon ikke var "normal" selv om for meg så var den det eneste jeg hadde opplevd og jeg hadde levd i mange år og trodd at jeg ikke hadde det verre eller bedre enn andre.

Så jo man har et valg, uasett så har man det.....

I norge i dag er alle garantert skole plass eller en eller annen form for opp fölging i tre år etter ungdomskolen.

Reform 94.

Så kom ikke å fortell meg at man ikke har mulighteter og ting til rette lagt for å ta det riktige valget.

Man kan ikke läre å väre fornuftig og se frem over det er noe noen har anlegg for og noen ikke....

Og så er det vanligvis en del av modnings prosessen.

Man velger om man vil bli noe eller ikke.

Det kan väre kult å feste og ha det göyt,men man må ta valget om det skal bli en livstil eller bare en fase.

jeg mener at om man ikke er klok nokk til å se at nå må jeg passe meg for det jeg holder på med er ikke bra og det utvikler seg bare til det verre så kan man ha det så godt.

Syntes det er på tide at mennesker tar ansvar for seg selv og sine hadlinger og ikke bruker dumme ynkelige unskyldinger for at de skal får melidenhet.

Hvem er disse menneskene til å kreve medlidenhet av oss andre i sammfunnet ?

De er ikke verdt min tid eller mine bekymmringer,de har valgt dette selv og de får selv skaffe det de trenger i löp av en dag.

jeg må si at familiene til de som har et rus problem sitter og har en evig lang sorg prosess.

For personen som ruser seg og må ruse seg hver dag for å ha det bra er på en måte död for familien.

Den personen som familien kjenner og er glad i finnes til en hviss grad ikke mer.

Dop kan gjöre den snilleste til et monster og den mest omtenksome til en egoist.

Allt i allt så er det familien ,venner og bekjennte som får det vesrst for dop-huene har jo det bra og får tak på det de trenger så lenge folk gir dem peneger.

Nei jeg syntes ikke slike mennesker fortjener et sukk,de bör reise seg opp og ta ansvar for sine liv og takle hverdagen.

Om de ikke klarer det så er de ikke verdt noe i mine öyne.

Gjest Lady-M
Skrevet

Jeg har ikke ord! Er det mulig... Jeg synes synd på deg som ikke klarer å vise medlidenhet overfor andre mennesker.

Som sagt, er det ikke unnskyldninger for valgene man tar, men grunner.

Det virker helt unatulig at en som er banket opp gjennom hele barndommen, gjør det samme mot sine barn. Men slik er ofte realiteten for mennesker som ikke har fått skikkelig oppfølging.

At du tror at "dop-huene har jo det bra og får tak på det de trenger så lenge folk gir dem peneger" - er jo helt utrolig. Ja, de har det sikkert kjempebra! :roll:

Ikke meningen å gå til personlig angrep på deg Lottemor, du er sikkert et flott menneske, men jeg har sterke meninger om dette temaet. Kjenner og har mistet narkomane venner og VET at det finnes mange sterke, flotte personligheter blant de også! :wink:

Gjest Lottemor
Skrevet

hvor sier det at jeg ikke kan vise medlidehet for andre mennesker?!!!

Bare for at jeg ikke har respekt for mennesker som ödlegger livet sitt og alle andre som bryr seg om deg blir dradd med i dette forferdeligge ?

Nei vet du melidenhet har jeg for dem jeg syntes fortjener det og det er familien og vennene til dop-huer gammle damer som blir ranet av enklete slike narkomane.

Unge gutter som blir slått pga uke pengene sine for at narkomane skal ha penger til dop.

Barn som blir födt inn i denne verden til foreldre som doper seg,de kan ikke velge selv.....

Desse har jeg medlidenhet for.....

Bare for at du har hatt problemmer med rus og har kommet deg ut av det er jo flott...

men grunnen du gikk inn i det var feigt!!!

det er sanheten og det kan du ikke snu deg unna.

nei jeg har ingen synpati og vil aldrig få synpati for rusmissbrukere som lar sitt miss bruk bli en belastning og bekymmreing for de som bryr seg om disse egosetriske og selvsympatiske feige menneskene!

Skrevet
Bare for at jeg ikke har respekt

Nå ble jeg faktisk litt sjokkert her, jeg... Jeg kjenner faktisk flere som har vært narkomane - noen har kommet seg ut av det, noen - en av dem en god kamerat av meg - er nå døde av overdose. Og kom ikke her og fortell meg at dette skjedde fordi de var svake mennesker uten en egen vilje! DEN går ikke!!! All respekt, Lottemor, men jeg tror du burde ha tatt deg en real prat med noen som har vært skikkelig på kjøret i årevis - de kan fortelle deg noe helt annet!

Og det er respekten jeg savner her. Du snakker som om de narkomane skulle være noen slags mindreverdige vesener. Men kjære deg - de er MENNESKER de også. Men like mye følelser som du. Samme behovet for selvrespekt og forståelse. Samme ønsket om å høre til, å være en del av noe. Og jeg tror ikke man gjør noen en tjeneste ved å ta til orde for holdninger som dette...

Skrevet

Går alltid med småpenger i lomma og gir om noen spør. Har følt meg trua noen dager hvis vedkommende er veldig desperat, men stort sett bøor keg bare flau over at de er så ydmykt takknamlige for noen slanter. Det er et beintøft liv de lever og nederlagene og ydmykelsene står i kø hver dag.

Gjest Lottemor
Skrevet
All respekt, Lottemor, men jeg tror du burde ha tatt deg en real prat med noen som har vært skikkelig på kjøret i årevis - de kan fortelle deg noe helt annet!

Har ikke peiling jeg har ikke en anelse om hva de går igjennom nie over hode ikke men jeg vet hvordan det er å se et menneske som man bryr seg om sitte og bare bli mer og mer borte og den personen du en gang kjennte eksisterer ikke lenger pga dopet de trykker i seg.

er ikke mye mer en dop som står i hodene på narkomane,de er ydmye når de får en slant ja seff er de det for om de ikke hadde värt det hadde de ikke fått en slant og ikke fått tak på sitt dagelige behov....

de har mest behov for dop,menneskene rundt dem er bare resurs for dem tiol å få en enklere hverdag.

kom ikke å fortell meg at jeg ikke har peiling,jeg hadde sett hvordan miljöet funket för jeg hadde kommet i puberteten....

Så en person som jeg var glad i frike ut og få halliser pga at han ikke hadde fått tak på sin daglige dose....

11 år var jeg förste gang min far satt med en kniv og skar seg selv i foten for han fikk for seg at föflekken had hadde der var en flott/skogsmann.

En person som skule väre min trygghet låg med en jävla kniv under hodeputen for det var så mange torpedorer etter han....

Siden han skyllte dem penger som han hadde lånt får å få dop.

Når mamma var på jobb satt det en hel gjeng og smeltet tabeletter for å så trekke dem opp i en sprayte og sette det på hverandre.

Jeg ble slått ned for min far som var en god person og elsket meg over allt för han fikk smak på dopet og ble avhengig av det hadde lovet meg bort til en kammerat og siden jeg ikke ville gjöre som kammeraten til min far sa så slo han meg ned.

Hva gjore min fra ,han trakk til bake anmellelsen og satt og festet videre med denne mannen.

nei jeg har ikke peiling,jeg vet ikke hva som fåre går i deres hoder,jeg er bare datter av en alkoholikker som til slutt enndte opp som narkoman,jeg har bare sett at vedens mest kjärlige far ble til et monster som ga blanke fanen i sine barn og sin kone får dopet ble det viktigste i hans liv.....

Kom ikke å fortell meg at om dere hadde värt i en knipe i livet at disse såkallte narkomane vennene deres ville ha hjelpt dere.

Ialle fall så finnes det få sånne mennesker.

Gikk på folkehöy skole med en som var ille ute, jeg hadde bristet tre ribbein og fått paraginforte av legen....dette fikk han snusen i og vet dere hva ... han banket på dören min i tre netter og skrek etter å få tabelettene mine.....

Nei vet dere hva jeg har ikke peiling,har ingen anenlse om hvordan de narkomane er og vet derere hva jeg er et fält menneske som har fordommer og ingen respekt for slike mennesker.

Helighet hva er det jeg vet,jeg vet i alle fal ikke hvor vondt det var når poletiet kom hjem og hentet datamaskinen jeg hadde fått av min far etter han hadde slått meg sånn at jeg ikke kunne gå ut fordi han ikke hadde dop og klikket....

Jeg vet hvordan det var at polisen henetet meg på skolen tok meg inn til avhör for de trodde jeg viste så mye om de kriminelle i område vårt,siden de satt og festet hos oss hver dag.....

Alle som var i dette miljötet truet meg på mitt liv for å väre sikker på at jeg ikke skulle tyste.

Til og med min far!!!

Den kjärlige mannen som han var....dopet stjal hans sjel og det gjör dopet med hver og en av de som er avhengig av den dagelige rusen.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...