Gjest Tidligere narkoman Skrevet 2. mai 2003 #61 Skrevet 2. mai 2003 Waco: Har selv aldri hatt noen interesse av hasj men tror kanskje at det at hasj er ulovlig fører til at de som kun ønsker å bruke hasj (og ellers ikke ville oppsøkt kriminelle miljøer) må oppsøke kriminelle miljøer for å få tak i det. Selvsagt er hasj skadelig, men det er faktisk alkohol også og allikevel er alkohol lov... Siden det er så mange voksne etablerte mennesker som bruker hasj og ikke ønsker å være kriminelle av den grunn har det kanskje noe for seg å legalisere den.. Vet ikke helt jeg... Vel - det var ikke dette tråden til M-ling handlet om Waco. Du får lage en tråd om temaet og se om det er respons!
waco Skrevet 2. mai 2003 #62 Skrevet 2. mai 2003 Narkotikaforbudet er den eneste årsak til at folk tigger.
chimp Skrevet 2. mai 2003 #63 Skrevet 2. mai 2003 Vibeke skrev: Jeg har en god kamerat som pleier dra dette "trikset" når han er ute på date Var faktisk d første som slo meg da jeg leste dette; sikkert et sjekketriks....hehe.... Hvis jeg husker d pleier jeg å ta frem en tier el tjuer å ha klar i hånda og gi bort, men jeg vil helst ikke stoppe opp og åpne veska likosm....Syns d er en helt ærlig sak å gi til tiggere likså godt som til andre trengende.... Men d er utrolig hvor mye tiggere d er i Oslo i forhold til størrelsen på byen. Hvorfor i all verden er d blitt sånn??????
Junebug Skrevet 2. mai 2003 #64 Skrevet 2. mai 2003 Jeg prøver å ikke gi til tiggere, siden jeg vet at pengene stort sett alltid går til dop. Men jeg klarer ikke å være helt konsekvent, noen ganger treffer jeg folk jeg synes så synd på at jeg gir litt, spesielt en som pleide å tigge i gata jeg bodde i før. Uansett om jeg gir eller ikke behandler jeg dem med respekt. Jeg synes det har blitt veldig mange tiggere her i Oslo de siste årene. De er også blitt mye mer agressive. Tidligere i tråden skrev M-ling at det ikke var noe rart at de ikke var høflige siden det er så nedverdigende å tigge. Vel - jeg har hatt DRITT jobber der jeg har måttet forholde meg til uhøflige folk og jeg har da klart å være høflig eller ikke være direkte truende likevel. Vet at det ikke er helt sammenlignbart, men likevel. tidligere narkoman - all respekt til deg! gratulerer med innsatsen, det er imponerende at du nå har et godt liv med høy lønn og utdannelse. Jeg er klar over at de fleste rusmisbrukere ikke er som platagjengen. Men det er de man som regel møter som tiggere. Jeg kjente meg veldig igjen i innlegget til Diva. Selvom de fleste narkomane kanskje ikke er slik, så er det veldig mange som er det. Jeg har ihvertfall merket at tiggerne er mer og mer agressive.
Pip Skrevet 2. mai 2003 #65 Skrevet 2. mai 2003 Oi - jeg leste de første par sidene, så gadda jeg ikke mer.. (litt lat i dag...?). Jeg gir gjerne til tiggere, jeg. Aller helst spør jeg dem hva de trenger - og det er gjerne noe mat eller noe. Så går jeg inn på nærmeste butikk og kjøper f.eks. 2-3 rundstykker og noe banan eller noe. Da blir de glade! Dette liker jeg bedre enn å gi dem penger rett i hånda, fordi jeg iallefall ikke har vært med å finansiere dopet deres... Dessuten kan man se hvordan de lyser opp når noen faktisk bryr seg om dem, og gidder å gjøre noe for dem! Er ikke akkurat bortskjemt på omsorg og følelse av egenverdi de gutta og jentene der! Man må gjerne si at man heller gir til veldedige organisasjoner - det gjør jeg også det. Faste beløp, som jeg vet blir brukt på gode måter. Men det er noe helt annet. Dette handler for meg ikke først og fremst om penger, men om tid og interesse. Å være et medmenneske - ikke bare for dem man kan forvente noe tilbake fra... Ha en fin dag alle sammen - og smil til tiggerne da iallefall!
Gjest Poirot Skrevet 2. mai 2003 #66 Skrevet 2. mai 2003 HVA får disse til å begynne når de VET hvor farlig og vanedannende det er? Hvorfor begynner folk å røyke? Hvorfor begynner folk å ta sovemedisin? Hvorfor kjører mange for fort uten bilbelte? Hvorfor drikker noen mye mer enn andre? FORDI: Det ( alt dumt som kan skje) skjer ikke med dem selv. Har selv en meget god venninde som var på vei utfor stupet, på speed. Hun startet pga alltid vært en nyskejrrig person som ikke har brydd seg om autoriteter/foreldre. En dag var alle vennindene hennes borte: på backpacking, flyttet for å studere. Hun var alene og ble med en bekjent på fest. Hvor hasj ble røyket. (det hadde hun prøvd flere ganger alt, men disse hadde direkte kontakt med langere med bredt utvalg.) Speed drev andre med, det så gøy ut, hun prøvde også. Vet også at han solgte heroin, men hun sa nei flere ganger. Hadde hun ikke fått barn med en normal mann og kommet på avrusing er det ikke godt å si hvem jeg kunne møtt tiggende på gata... Denne jenta er super smart, hadde over 5 i snitt fra vgs, bodde i villastrøk med kjernefamilien. Og nå, etter noen år med tull og tøys er hun supermamma og ferdig med hovedfag!
Gjest M-ling Skrevet 2. mai 2003 #67 Skrevet 2. mai 2003 Tidligere i tråden skrev M-ling at det ikke var noe rart at de ikke var høflige siden det er så nedverdigende å tigge. Vel - jeg har hatt DRITT jobber der jeg har måttet forholde meg til uhøflige folk og jeg har da klart å være høflig eller ikke være direkte truende likevel. Vet at det ikke er helt sammenlignbart, men likevel. Ja, det er ikke alltid empatien strekker til... Sorry, men den der synes jeg var skikkelig drøy Junebug.
Gjest Tristessa Skrevet 2. mai 2003 #68 Skrevet 2. mai 2003 Frelsesarmeen gir jeg alltid penger til, og hvis jeg er blakk sender jeg dem et smil og en varm tanke. Det har jeg fra moren min, som alltid gir penger og noen gode ord når de kommer på døren.
Gjest Diva Skrevet 2. mai 2003 #69 Skrevet 2. mai 2003 Hvorfor begynner folk å røyke? Hvorfor begynner folk å ta sovemedisin? Hvorfor kjører mange for fort uten bilbelte? Hvorfor drikker noen mye mer enn andre? Røyking synes jeg ikke er HELT sammenlignbart med narkotika. Jeg kjenner mange som har begynt å røyke, og røyker, men ingen som har begynt med narkotika. Ingen som bruker hasj heller, selv om de vil ha en sigg. Sovemedisin ? Er DET noe å sammenlikne med ? Meg bekjent, (kanskje jeg er dum og naiv?), så begynner folk med dette pga problemer med å SOVE! Ikke fordi de vil prøve noe "nytt og spennende!" Det med fartsdjevler og alkoholbruk, interesserer meg faktisk ikke så mye, i forhold til hvorfor folk begynner med narkotika. Det er lettere å komme ut av det å kjøre fort, (i de fleste tilfeller, minus noen som dør), og det er også lettere å kutte LITT ned på alkohol, med mindre man er alkoholiker. Skjønte for øvrig ikke "FORDI : Det (alt dumt som kan skje ) skjer ikke med dem selv"... ??? Jeg mener at nysgjerrighet ikke kan forsvare bruk / prøving av narkotika! DET er for meg en sær grunn..... Kanskje det tilfellet du snakker om, har litt å si for at cannabis / hasj IKKE OVERHODET ALDRI I LIVET bør legaliseres ???? Junebug : Takk for det: ) Jeg mener jo at det er de mest aggressive og gatevandrende narkomane som tigger mest -> det er DE man legger mest merke til og danner seg meninger om. Til tidligere narkoman : Jeg er KLINKENDE klar over at ikke alle narkomane er som de i Kråkeslottet og på plata. Men det er DE som synes og gjør livet surt for folk i allefall! Det er DE som det er mest fokus på og dermed DE jeg er mest forbanna på! Fordi det er stort sett DE som gjør ting som kan gå ut over andre i størst grad, mht smitte og vold / ran. Det er liknende tendenser som ved Kråkeslottet, i en dal i Skien, der det ligger flere skoler og barnehager, et slags parkområde. I den barnehagen som ligger der, må de ansatte rydde og rense en time for å fjerne alle sprøytespisser og annet skummelt avfall, før de kan slippe ut ungene så de får leke. Selv det hjelper ikke helt. Flere barn har stukket seg! Da skjønner jeg godt at folk har det synet de har! Heldigvis var det et innslag på lokalnyhetene som viste rusmisbrukere som tordnet mot denne oppførselen og viste fram en slags beholder de pleide å plassere brukte spisser, og de mente at de som sølte og gjorde lekeområder smittefarlige, burde få STRAFF! De var kjempeforbannede! Jeg er kjempeglad de kom med en kommentar, for da ser i allefall folk at ikke alle er hensynsløse! Så jeg er klar over det du sier,- og jeg ha heller aldri generalisert sånn som du påpeker, såvidt jeg vet. Uansett er vi enige i flere ting, og at alt ikke er så svart / hvitt:) Jeg skjønner at du har vært igjennom mye fælt og kan skjønne at du ikke orket mer da din forlovede døde. Det er flott å høre at du har kommet ut av det, og jeg tror du har gjort en suveren jobb med å hjelpe deg selv og ta et tak samtidig for å komme deg ut av helvetet. Det er stort:) :D
waco Skrevet 2. mai 2003 #70 Skrevet 2. mai 2003 Kanskje det tilfellet du snakker om, har litt å si for at cannabis / hasj IKKE OVERHODET ALDRI I LIVET bør legaliseres ???? Hvilkene straffer mener du vi bør ha? Bortsett fra å kriminalisere mennesker, nekte dem utreise til visse land, yrker og jobbsøknader, frata mennesker førekortet og sperre dem inne? W
Gjest Diva Skrevet 2. mai 2003 #71 Skrevet 2. mai 2003 Sorry, Waco-man. Det er ikke det som er temaet her D.
Gjest M-ling Skrevet 2. mai 2003 #72 Skrevet 2. mai 2003 Noen ord til Diva (blant annet)... Det er avhengigheten/vanen som er poenget med å "sammenligne" narkotika i forhold til bl.a. røyking, alkohol, piller og fart. Når du først begynner med en sak, er det lett å bli hekta. Og vanskelig å hoppe av. Iallefall for noen mennesker (kommer tilbake til den). Jeg har min egen lille teori om at hadde det ikke fantes ekstremsport, hadde tallet på deprimerte rundt om økt dramatisk... Vi søker noe, vi finner noe - og finner det som enkleste utvei (i begynnelsen), og fortsetter dermed i samme dur. Det jeg mente med at noen mennesker har større problemer med å sette egne grenser for seg selv, bunner i det enkle faktum at vi alle er ulike. Det var venninnen min, ikke jeg, som holdt på å ta livet av seg. Jeg har aldri prøvd å røyke, det har veldig mange andre. Det var lekekameraten min fra barnehagen som begynte med kokain - ikke jeg. Noen mennesker har en viss erfaring, og spesielle opplevelser, annerledes enn f.eks. deg. Om dette mennesket i tillegg har en personlighet som gjør det vanskelig å sette en stopper for det vedkommende egentlig vet er feil - hvem sin feil er det? Jeg synes ikke vi skal undervurdere personlighet i dette temaet. Noen er svakere enn meg - gjør det personen til et dårligere menneske enn meg? Skjønte for øvrig ikke "FORDI : Det (alt dumt som kan skje ) skjer ikke med dem selv"... ??? "Det hender ikke meg"... Skjønner? Diva, du mener at nysgjerrighet ikke kan forsvare prøving og bruk av narkotika. Det er jeg helt enig med deg i. Jeg har store problemer med å ha forståelse for dagens fjortiser for eksempel, som ikke er i stand til å bruke hodet. Men der slår litt av det ovenfor inn igjen - om personlighet og bakgrunn. Jeg unnskylder det ikke. Absolutt ikke. Som sagt, veldig enig. Men nå er det ikke alle som begynte fordi det var "kult" - som f.eks. "Tidligere narkoman"s historie. Jeg skjønner også at du blir skremt og irritert av aggressive folk som enda til vil ha pengene dine. Men det betyr ikke at de som faktisk høflig spør, ikke fortjener en slant..? :blunke: Heldigvis var det et innslag på lokalnyhetene som viste rusmisbrukere som tordnet mot denne oppførselen og viste fram en slags beholder de pleide å plassere brukte spisser, og de mente at de som sølte og gjorde lekeområder smittefarlige, burde få STRAFF! Det synes jeg også er bra, at media viser deres syn på saken. Kjempebra.
Gjest Diva Skrevet 2. mai 2003 #73 Skrevet 2. mai 2003 Jeg skjønner også at du blir skremt og irritert av aggressive folk som enda til vil ha pengene dine. Men det betyr ikke at de som faktisk høflig spør, ikke fortjener en slant..? :blunke: Det har jeg aldri vært uenig i. Men oftest er det ubehagelige og ekle episoder, og tiggerne her i byen er ikke så veldig artig å være utfor. Så, nei, jeg gir ikke penger pga dette. Dessuten er det utrolig sjelden at jeg har noe kontanter ,- liker helst å bruke kortet til "alt". Dessuten trodde jeg det var Donpedro jeg siterte (?) Men, samme det... Men jeg mener fremdeles at de fleste vet hva de går til ved bruk av narkotiske midler, og derfor synes jeg ikke de nødvendigvis fortjener en slant.... Jeg gir absolutt til Frelsesarmeen, og liknende organisasjoner. Men jeg vil faktisk prioritere kreftsyke og fattige, som ikke har gjort noe selv for å bli hjemsøkt av ulykke - sorry! Jeg har ikke såå mye til overs for røykere som selv har påført seg hjerteproblemer og KOLS heller, bare så det er sagt. Eller fartsdjevler som MÅ råne rundt og kjøre uforsiktig,- de fortjener faktisk en liten smell for at de muligens kan "våkne" og se hva konsekvensene blir av sånt. (uten å involvere uskyldige da!) Alt i alt,- uansett om det gjelder narkotika, røyking eller det å kjøre fort,- så synes jeg man bør tenke på KONSEKVENSENE før man hopper uti noe.... Ja, er klar over at det kan være vanskelig for noen. Men DE FLESTE vet bedre! (mener ikke herved at vi skal drite i alle som bruker narkotika, røyk eller kjører fort.. - misforstå meg rett...) Diva.
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2003 #74 Skrevet 2. mai 2003 Hvis d en dag du hadde vært veldig sjenerøs og gitt en tigger et par hundre kroner. Kunne det da falt deg inn at du kunne vært med til å fremkynne denne meneskets død? Bare lurer?
Gjest M-ling Skrevet 2. mai 2003 #75 Skrevet 2. mai 2003 Godt spørsmål, Gjest. Nei. Dette mennesket hadde fått tak i de samme pengene et annet sted - enten ved prostitusjon, ran/tyveri, lån (sannsynligvis av den type folk som ofte blir mer grinete enn gjennomsnittet når ikke pengene kommer tilbake til avtalt tid), eller andre, lignende måter.
Gjest Kira Skrevet 2. mai 2003 #76 Skrevet 2. mai 2003 Hmm ... Kira hadde ikke noe fornuftig å si ...
Gjest Poirot Skrevet 2. mai 2003 #78 Skrevet 2. mai 2003 Røyking synes jeg ikke er HELT sammenlignbart med narkotika. Jeg kjenner mange som har begynt å røyke, og røyker, men ingen som har begynt med narkotika. Ingen som bruker hasj heller, selv om de vil ha en sigg. Sovemedisin ? Er DET noe å sammenlikne med ? Meg bekjent, (kanskje jeg er dum og naiv?), så begynner folk med dette pga problemer med å SOVE! Ikke fordi de vil prøve noe "nytt og spennende!" Det med fartsdjevler og alkoholbruk, interesserer meg faktisk ikke så mye, i forhold til hvorfor folk begynner med narkotika. Det er lettere å komme ut av det å kjøre fort, (i de fleste tilfeller, minus noen som dør), og det er også lettere å kutte LITT ned på alkohol, med mindre man er alkoholiker. Skjønte for øvrig ikke "FORDI : Det (alt dumt som kan skje ) skjer ikke med dem selv"... ??? mente ikke å sammenligne med narkotika. poenget mitt er at folk begynner med, bruker, misbruker og gjør mye som er skadelig. Er det da så rart at noen begynner med narkotika? For ingen planlegger å få kreft, dø i bilulykke, bli avhengig av sovepiller eller bli narkoman! Jeg mener at nysgjerrighet ikke kan forsvare bruk / prøving av narkotika! DET er for meg en sær grunn..... Kanskje det tilfellet du snakker om, har litt å si for at cannabis / hasj IKKE OVERHODET ALDRI I LIVET bør legaliseres ???? Selvfølgelig kan ikke nyskjerrighet forsvare prøving! Men det kan forklare det! Legalisering er en annen debatt. For alt du vet er jeg kanskje enig med deg.
starie Skrevet 3. mai 2003 #79 Skrevet 3. mai 2003 Jeg gir aldri penger (de går bare til dop), men jeg pleier å kjøpe noe mat eller en kopp kaffe. Dessuten får de alltid sigaretter. Jeg har skitdårlig råd, men jeg hjelper gjerne folk som har det vanskelig alikevel.
Gjest Jersey Skrevet 3. mai 2003 #80 Skrevet 3. mai 2003 En gang på Nationaltheatret ble jeg stoppa av en tigger som spurte om penger så han kunne kjøpe seg "ei pølse eller no` anna å spise".. Jeg hadde et eple og en pose med to ferske boller i veska, og holdt det opp til ham. "Vær så god, du kan få den maten her." Det ville han ikke ha, gitt. "Nææ, jeg trenger penger til ei pølse..." Jeg støtter ikke dophuer. De som har et tydelig fysisk handikap eller lignende er litt lettere å gi til uten å tenke "Lurer på om penga går til dop?..."
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå