Gå til innhold

"Harru no' småpenger?"

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg fikk nesten tårer i øynene etter det eksempelet donpedro viste til...det var utrolig dårlig oppførsel... :(

Jeg bor ikke på et sted der man møter tiggere, men har vært en del i Oslo. Kan faktisk ikke huske om jeg har gitt noen penger noen gang. Jeg vet at jeg har blitt spurt, og at jeg har syns det har vært ubehagelig og bare sagt: nei, dessverre...

Jeg tror faktisk at jeg neste gang kommer til å gi, jeg, hvis jeg har penger i lommeboka. Mye takket være denne tråden. For hvorfor skulle jeg ikke gi? Jeg har jo da mulighet til å hjelpe noen som trenger det...Og det må jo være en god ting å gjøre - både for den jeg hjelper og for meg selv... :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir aldri til tiggere. Jeg syns det er bedre å støtte Frelsersarmeen og andre organisasjoner som hjelper hjemløse. Da vet jeg at pengene går til andre ting enn dop.

De fleste tiggerne som har spurt meg om en slant i oslo har vært veldig høflige mot meg, og jeg synes det er bedre at de tigger enn at de begår kriminelle handlinger som å stjele for å tjene penger. Det er forresten veldig få kvinnelige tiggere i Oslo, ihvertfall har ikke jeg lagt merke til mange. Prostituerer de seg eller finner de en annen måte å få penger til dop på?

Gjest M-ling
Skrevet
Jeg tror faktisk at jeg neste gang kommer til å gi, jeg, hvis jeg har penger i lommeboka. For hvorfor skulle jeg ikke gi?

Nå ble jeg glad! :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ser sjelden tiggere der jeg bor, men jeg gir gjerne noen kroner til "gatemusikanter" som spiller.

Det kom noen innpåslitne alkoholikere bort og banka på bilvinduet en gang, og ba om penger. Da sa jeg at jeg ikke hadde noe selv om det ikke var sant. De så noen tomflasker i bilen jeg kjørte og spurte om de ikke kunne få dem da. Slik oppførsel synes jeg er frekk og påtrengende :x Penger til alkohol syns jeg de får skaffe selv.

Gjest care
Skrevet

Jeg gir ikke til tiggere fordi jeg ikke tror pengen går til mat. Men jeg grøsser og synes det er tragisk at det må være slik. En gang jeg og sambo gikk inn i en bakgate, kom det en mot oss, han sa; "gi en slant til en som ikke raner gamler damer"!!!!!! Da blei jeg provosert, hadde lyst til å si noe til han, men jeg har jo faktisk ikke lyst å havne i bråk heller :oops:

Skrevet

Jeg gir heller aldri til tiggere. Hadde det vært fattige som trengte penger til mat så hadde jeg gitt med glede. Men de aller fleste som tigger er rusmisbrukere og da føler jeg (dessverre?) ikke dårlig samvittighet for ikke å gi de ei krone. Spør de om å få en sigarett så gir jeg, om jeg har. Eller hadde de spurt om jeg kunne kjøpe en kaffe så hadde jeg og`kunne gjort det. Men jeg gir ikke penger når jeg er 99,99% sikker på at det går til dop. Dessuten, så tenker jeg at jo fler som gir til tiggere jo mer "attraktivt" er det også å tigge. Men selfølgelig, en unngår kanskje i større grad andre problemer ved at de tigger. Alternativet deres hadde gjerne vært alvorligere kriminelle handlinger. Kanskje jeg burde allikavel gi noen kroner for å prøve å unngå det?! :roll:

Gjest ButtHead
Skrevet

Jeg pleier ikke å gi til tiggere, men jeg har gjort det noen ganger. Synes spesielt synd på de som sitter der med en liten plakat hvor det står at de trenger hjelp..uff.. :(

Skrevet

L@dy hva om tiggerne fikk medisinene de trengte på apoteket slik at dem slapp å tigge?

Skrevet
L@dy hva om tiggerne fikk medisinene de trengte på apoteket slik at dem slapp å tigge?

Ja, hadde ikke det vært flott da?!

Skrevet

Forresten, du skrev medisiner, mener du dop ?

Skrevet

Jeg gir av og til, hvis jeg har mer penger enn jeg trenger i lommeboka. Jeg synes ikke det gjør noe å gi litt når jeg ser at tiggeren virkelig har det ille (kan se det på kroppsspråk, øynene, klærne, osv). Det har hendt et par ganger at jeg avser et par minutter til å snakke med noen. En gang var det om vinteren, tror jeg, det var ihvertfall veldig kaldt og han forklarte litt om hvordan han hadde det og sånt og om hvor mye han frøs og greier. Jeg tror han var ganske gammel, kanskje 45-50 år gammel. Så jeg gav ham omtrent nok til en varm kopp kaffe, og jeg kan bare håpe på at han brukte kronene til å varme seg.

Ellers pleier jeg å gi penger til Frelsesarmeen når jeg ser de står og samler inn. Da hender det at jeg tømmer lommeboka for alle kronestykker, uansett om det er 50-ører eller 20-kronestykker.

Hvis jeg skal si hvorfor jeg gir så har det nok noe med det at jeg er kristen. Før jeg ble kristen brydde jeg meg ikke noe særlig, så man kan se at menneskesynet mitt forandret seg ganske radikalt.

Jeg mener ikke at man må være kristen for å gi (i tilfelle noen skulle trekke den slutning).

Gjest M-ling
Skrevet

Jeg gir gjerne noen kroner til dop om det betyr at vedkommende lever en dag ekstra.

Skrevet

Jeg gir heller ikke til tiggere...

Tror nok ganske mange av de som tråler Oslos gater hver eneste dag med tiggerrundene sine antakeligvis har mere inntekt enn jeg selv har på en arbeidsdag... En del av de går nok til narkotika i tillegg..

I norge har vi faktisk et godt trygdesystem som skal brukes til slikt... Jeg betaler nok i skatter og avgifter hele året gjennom..

Punktum...

Skrevet

Derimot gir jeg gjerne til de som f.eks spiller og synger langs gatene...

De viser iallefall at de er interessert i å gjøre noe for pengene...

Skrevet

Nei, gir aldri til narkomane som tigger. Fordi jeg som oftest ikke har kontanter, jeg er så egoist at jeg faktisk må ha de få kronene jeg har selv og jeg har ikke lyst. Ja, jeg unngår de om jeg kan. Jeg synes forferdelig synd på dem, men jeg gir dem ikke penger.

Nå bor jeg i Oslo og møter jo på dem hver dag. Jeg er ikke vant til sånt, fordi det er ikke tiggere/narkomane på gata der jeg har bodd mesteparten av mitt liv, så jeg styrer unna de, faktisk.

Da jeg var i London sist gang så jeg en liten gutt (på ca. 9-10 år kan jeg tenke meg) som satt midt på Oxford Street med en liten tom potetgullboks foran seg og spilte trekkspill. Da var det noe som rørte seg i meg. :cry: Også eldre mennesker som jeg ser lider og sulter, de har jeg av og til gitt noen slanter til. Faktisk når jeg tenker meg om så har jeg aldri gitt noen tiggere i Norge noe, men er jeg i fattige land og jeg ser at de sulter, da har jeg gjort det.

Da jeg var i Afrika i fjor fikk jeg virkelig se fattigdommen på nært hold med mine egne øyne, og det var av og til kvalmt der jeg og sambo bodde i ren luksus i en leilighet med to soverom og to bad. Der kjøpte vi noen ting som vi absolutt ikke har bruk for her hjemme, men for at de skulle få vår hjelp. Vi ga også bort noen klær. Til barn fikk vi ikke lov til å gi penger, så jeg ga dem mat eller snop hvis jeg hadde.

Jeg får meg heller et fadderbarn eller gir penger som går til en barneby enn og gi av pengene mine til narkomane tiggere som ligger strødd i Oslos gater.

Skrevet

jeg pleier å gi til tiggere. for selv om det kanskje går til dop, så hjelper jeg dem til å ha det litt bedre akkurat DEN dagen. men har full forståelse for at mange ikke vil gi. selv så har jeg vært aktivt med på å hjelpe rusmisbrukere før (gjennom varmestuens venner i stavanger), og ble da kjent med mange av tiggerne/uteliggerne i stavanger. de er varme, flotte mennesker som fortjener bedre, men som ikke ser noen utvei her i livet enn måten de lever på akkurat nå. synes forferdelig synd på dem....

klem Iset

Skrevet

Det er ingen tiggere her jeg bor, men hvis jeg er i byen en dag, og det kommer tiggere bort til meg gir jeg ikke penger.. Har lite selv, og jeg ønsker ikke å bidra slik at de får råd til dop.

Gir heller til noen gatemusikanter da..

Gir egentlig generelt lite penger til organisasjoner og slikt også.. Tror jeg skal begynne med det.. Skammer meg litt av å være så ego å ikke kunne gi penger til de som trenger det mer enn meg... :oops:

Neste gang Frelsesarmeen står med gryta si skal jeg gi noen slanter!

jamie lover!! :)

*kors på halsen og hvis jeg lyver så dør jeg*

Gjest Tidligere narkoman
Skrevet

Det varmer å se at såpass mange har hjertelag. Selv gir jeg alltid hvis jeg har penger på meg. Har jeg ikke småpenger gir jeg en seddel i stedet. Mye av grunnen er at jeg har vært heroinmisbruker selv. Har vært rusfri i 6 år nå, fullført høyere utdannelse fått meg hus, samboer og fast jobb. Har vært et slit men jeg har også fått hjelp av familie.

Gikk på kjøret i 17 år. Husker ennå med varme de som traff meg på en ekstra dårlig dag og ga meg penger så jeg fikk det bra den dagen!

Så derfor redder jeg gjerne dagen til noen selv også! treffer ofte "gamle kjente" og tror de får litt håp også av å se at det har gått så bra med meg!

Tips til andre: slå aldri hånden av en slekting som har havnet på kjøret! Hadde det ikke vært for familiens støtt hadde jeg aldri kommet meg opp igjen.

Skrevet

Jeg gir svært sjelden penger til tiggere. Jeg betaler skatt og støtter dermed indirekte. Dessuten sliter jeg med studielån fordi jeg har gjort en liten innsats for å klare meg i livet og da gidder jeg rett og slett ikke å sponse folk som bare driver dank med de få kronene jeg har til overs. Jeg mener de har en viss grad av skyld for den situasjonen de befinner seg i selv.

Skrevet

I mitt møte med andre mennesker, det være seg på jobb, skole eller i privatlivet, prøver jeg å huske på følgende: Ethvert møte mellom to mennesker vil føre til en viss påvirkning. Kanskje minimalt, muligens masse.. poenget er at man ikke skal undervurdere den påvirkningskraften man har på andre mennesker og deres liv.

Bare se hva "tidligere narkoman" sier:

Husker ennå med varme de som traff meg på en ekstra dårlig dag og ga meg penger så jeg fikk det bra den dagen!

Jeg gir småpenger til narkomane. Har jeg ikke det, gir jeg gjerne bort en klem og ønsker de en god dag.

Tenk dere hvor nedverdigende det er å gå på gaten å tigge penger!

Tenk på at det er ofte bare tilfeldigheter som gjorde at de havnet der!

Tenk at det kunne vært deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...