Femiline Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Lurer på hva sjansene mine til å få en jobb som står til min utdannelse hvis jeg ønsker å ta en Bachelor grad nå, 3 års utdannelse, nå i en alder over 40? Er det for sent for meg nå? Må ta det på deltid eller i modul, og tenker da at jeg sikkert er ferdig da jeg er ca. 46-47 år?
Tabris Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Hvorfor skulle det være for sent? Go for it!
Gjest Jente 29 Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Lurer på hva sjansene mine til å få en jobb som står til min utdannelse hvis jeg ønsker å ta en Bachelor grad nå, 3 års utdannelse, nå i en alder over 40? Er det for sent for meg nå? Må ta det på deltid eller i modul, og tenker da at jeg sikkert er ferdig da jeg er ca. 46-47 år? Jeg tror at det i dagens arbeidsliv legges mindre vekt på alder,og mer vekt på personlige egenskaper når noen skal ansettes.I mange bransjer,f.eks. innen helsesektoren,er litt eldre arbeidstakere ofte populære fordi de anses som pålitelige og med mye arbeidslivserfaring.Dessuten ser mange det ofte som en fordel å kunne ansette en person som er ferdig med etablering,svangerskap og omsorg for små barn.Jeg kjenner flere som har tatt sykepleie- og vernepleier-utdanning i voksen alder,og fått jobb før endt utdanning.Jeg går nå andre året på en bachelorutdanning,og av de 25 studentene på mitt kull er 7 stk.over 35,og derav 3 stk.over 40.På kullet over og under er det omtrent samme aldersfordeling.Og selv om man er ferdig utdannet som 46-eller 47åring har man jo mange år igjen før pensjonsalder! Lykke til
Liskat Skrevet 21. februar 2008 #4 Skrevet 21. februar 2008 Det er da alrdi forsent. Har inntrykk av at ganske mange skifter spor i 40-aara av div. grunner som kjedsomhet, helseproblemer, utbrenthet, etc. Min far tok treaarig bachelor paa den alderen for aa jobbe med noe annet (helsemessige aarsaker).
Gjest marihan Skrevet 21. februar 2008 #5 Skrevet 21. februar 2008 (endret) To jeg studerer sammen med er 40 år og går nå første året av en bachelor edit: skrivefeil Endret 21. februar 2008 av marihan
MiniMjau Skrevet 21. februar 2008 #6 Skrevet 21. februar 2008 For en herlig tråd! Jeg er ikke alene i verden! Jeg er ikke 40 men, 30++, og skal i gang med studier til høsten, bachelor. 3 år på skolebenken! Skal bli veldig bra! Økonomien blir et annet kapittel, men skal greie det også. GO for IT! :-)
Sol79 Skrevet 21. februar 2008 #7 Skrevet 21. februar 2008 Det henger vel mye sammen med ferdigheter, ambisjoner og kunnskap også?
lulle Skrevet 21. februar 2008 #8 Skrevet 21. februar 2008 For en herlig tråd! Jeg er ikke alene i verden! Jeg er ikke 40 men, 30++, og skal i gang med studier til høsten, bachelor. 3 år på skolebenken! Skal bli veldig bra! Økonomien blir et annet kapittel, men skal greie det også. GO for IT! :-) Samme her. 30++. Gleder meg helt vilt. Økonomien blir en katastrofe:-)
Abraxas Skrevet 21. februar 2008 #9 Skrevet 21. februar 2008 (endret) ..... Endret 21. juni 2009 av Abraxas
Femiline Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 22. februar 2008 Har veldig, veldig lyst til å få meg en annen utdannelse, og en bedre betalt jobb. Har ingen mulighet til å øke i lønnsgradene med den jobben/utdannelsen jeg har nå. Det er et tak, og that's it. Samtidig ønsker jeg å vise mine barn at det går an å ha ambisjoner, og at de tar deg dit du ønsker. Min frykt er kanskje at ved endt utdannelse, så står jeg der og skal søke relevant jobb som nyutdannet 48 åring .. Er ikke akkurat som andre nyutdannede.. (altså ung og lovende 24 åring.. Tenker da et de er mer attraktive, fordi de kan formes, og er mer "sulten" enn oss gamlinger som har jobbet en stund..
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #11 Skrevet 22. februar 2008 Min mor begynte å studere igjen da hun var ca 40 (husker ikke helt nøyaktig). Nå er hun 50, har noen års erfaring i sitt nye yrke og mange år igjen i yrkeslivet. Hun trives som plommen i egget (noe hun ikke gjorde i sitt tidligere yrke). Det er mye mer verd enn litt dårlig økonomi i noen få år.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #12 Skrevet 22. februar 2008 Samme her. 30++. Gleder meg helt vilt. Økonomien blir en katastrofe:-) Jeg har også lyst til å studere. Vil skifte beite, men vet ikke om jeg tør. Man sier at penger ikke er alt, men det er bare mangelen på det som holder meg tilbake. Selve tanken på å studere, er topp! Er skikkelig sulten på å lære noe nytt
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #13 Skrevet 22. februar 2008 Å så godt å høre at vi er flere...... Jeg har passert 40 og har en god karriere innen IT. Drømmer nå om å endre retning totalt og begynne på Sykepleie. Er sikret jobb etterpå, men ser jo at lønnen blir langt under halvparten av det jeg har nå. For ikke å snakke om økonomien i de tre studieårene, men jeg er bare så klar for å hoppe av denne karusellen. Søknaden til UiS er sendt, men jeg driver fremdeles og diskutere med meg selv...........skal, skal ikke, skal, skal ikke.........
Modern woman Skrevet 23. februar 2008 #14 Skrevet 23. februar 2008 Det er aldri for sent å utdanne seg
gjest*ts* Skrevet 23. februar 2008 #15 Skrevet 23. februar 2008 Eit av hovedområda i høgare utdanning i dag er livslang læring, så de passar alle perfekt inn i planen
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #16 Skrevet 23. februar 2008 Lurer på hva sjansene mine til å få en jobb som står til min utdannelse hvis jeg ønsker å ta en Bachelor grad nå, 3 års utdannelse, nå i en alder over 40? Er det for sent for meg nå? Må ta det på deltid eller i modul, og tenker da at jeg sikkert er ferdig da jeg er ca. 46-47 år? Ja, hva tror du?! I lille Norge mangler vi alltids arbeidskraft, så hvis du kan bidra til at vi slipper storinnrykk fra øst-Europa er det bare fint. Ta utdanning, og få deg jobb. Alder har ikke noe å si, det er din kompetanse, fremtoning og vesen som er viktig. Lykke til fra en på 30 som også vil bli 47 en vakker dag. Men arbeidskarrieren slutter ikke med en alder. Arbeidslivet behøver kompetanse og erfaring, og bryr seg faktisk lite om alder.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #17 Skrevet 23. februar 2008 Å så godt å høre at vi er flere...... Jeg har passert 40 og har en god karriere innen IT. Drømmer nå om å endre retning totalt og begynne på Sykepleie. Er sikret jobb etterpå, men ser jo at lønnen blir langt under halvparten av det jeg har nå. For ikke å snakke om økonomien i de tre studieårene, men jeg er bare så klar for å hoppe av denne karusellen. Søknaden til UiS er sendt, men jeg driver fremdeles og diskutere med meg selv...........skal, skal ikke, skal, skal ikke......... Skal! Hør på din indre stemme og følg din egenutvikling. Tenk ikke på andre men på hva du selv vil trives best med i den livsfasen du nå er i. Vi menensker er stadig i endring og utvikling!
Gjest Sisu Skrevet 23. februar 2008 #18 Skrevet 23. februar 2008 Kjør på, og lykke til! Vær stolt av at du tar grep om ditt eget liv, det er altfor mange som setter begrensninger for seg selv og råtner bort i en jobb de hater som pesten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå