Gå til innhold

Sans Creme Fraiche med 10% fett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er ikke 10% mettet fett heller særlig sunt, men det er mye bedre enn nærmere 30%!

Jeg er veldig glad for den nye creme fraiche, og har allerede prøvd den i tandoori chicken, det funket bra, det ble veldig god smak.

Er det noen andre her som har prøvd den? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nå er ikke 10% mettet fett heller særlig sunt, men det er mye bedre enn nærmere 30%!

Jeg er veldig glad for den nye creme fraiche, og har allerede prøvd den i tandoori chicken, det funket bra, det ble veldig god smak.

Er det noen andre her som har prøvd den? :)

Jeg har ikke prøvd den, men for å få et enda sunnere alternativ, anbefaler jeg deg å bruke matyoughurt i indisk. Veldig godt og mer autentisk syntes jeg :)

Skrevet

Å, så bra...! :)

Har styrt litt unna tikka masala pga creme fraichen.

Skrevet

Hvor selges den?

Kiwi er så dårlig på å føre Sans-produkter og har ikke hele utvalget..

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Men kan den kokes uten at det skiller seg? Jeg bruker aldri crème fraîche (og seterrømme) unntatt i retter som må kokes; ellers kan man like gjerne bruke kesam eller yoghurt/matyoghurt (i indiske retter).

Skrevet

Det er vel det som er problemet med yoghurten...skiller seg og blir mere kornet. (Noe barna mine ikke liker)

Selvsagt er det noen retter det passer best med yoghurt til, men bla. tikka masala må det være creme fraiche eller fløte, synes jeg da! :)

Dessuten er det vel 8% fett i matyoghurten også? Så veldig mye sunnere erden vel ikke. Bruker vanlig Yoghurt naturell, hvis jeg skal bruke yoghurt (siler den så den bir tykkere)

Skrevet (endret)

Den skilte seg ikke da jeg kokte den i tandoorisausen i fem-ti minutter, i alle fall.

Jeg har kjøpt den på Spar, har sett at de har den på Ultra også. :)

Endret av Kick
Skrevet

Jeg ble veldig glad når jeg så dette :) Endelig får en vel si :tommelsmil:

Skrevet
Men kan den kokes uten at det skiller seg?
Jeg har ikke prøvd den, men i følge Tine skal den være varmestabil.

Selvsagt er det noen retter det passer best med yoghurt til, men bla. tikka masala må det være creme fraiche eller fløte, synes jeg da!
Vel, nå skal det yoghurt i tikka masala (og i marinaden til tandoorikylling), så da vil jeg absolutt si at det passer bedre enn fløte eller CF. ;) Jeg har enda til gode å se crème fraîche i en indisk oppskrift. (Nå kan det selvsagt diskuteres hvorvidt tikka masala er en indisk rett, men det er kanskje en annen sak.)
Skrevet

Både creme fraiche og rømme skal vel være varmestabile :klø: Jeg er også enig i at det er best å bruke yoghurt i indiske retter, klarer ikke helt å sette fingeren på smaksforskjellen, men synes creme fraiche er både søtere, eller sursøtere, og (den vanlige varianten) fetere enn yoghurt... yoghurt er mildere på smak? Ikke for det, jeg lager ikke ordentlig indisk ofte, og har brukt creme fraiche i noen indisk/asiatisk-inspirerte retter med blant annet mangochutney (hehe, som om det gjør den indisk automatisk) - men autentiske er de ikke...

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Jeg anbefaler de nye spannene med tyrkisk og gresk yoghurt fra Lindahls mejeri som har dukket opp i butikkene de siste månedene. Særlig den tyrkiske er myye mildere på smak en tines matyoghurt, har ca 10 % fett, og er super som erstatning for rømme og creme fraiche.

http://www.lindahlsmejeri.com/

Endret av Elfrida
Skrevet

Jeg prøvde den nye Sans Creme fraice her om dagen, men hadde ikke helt sansen :fnise: for den. Kan heller bruke youghurt (matyoghurt). Det får heller våge seg at man bruker den lille slumen creme fraice man skal ha, når man trenger det. Det smaker jo tross alt mye bedre... Noen gleder må man jo ha!

Er forøvrig enig mer Elfrida. Youghurten på spann er dritgod!!

Gjest Badiane
Skrevet
Jeg anbefaler de nye spannene med tyrkisk og gresk yoghurt fra Lindahls mejeri som har dukket opp i butikkene de siste månedene. Særlig den tyrkiske er myye mildere på smak en tines matyoghurt, har ca 10 % fett, og er super som erstatning for rømme og creme fraiche.

http://www.lindahlsmejeri.com/

Takk for tipset! Den skal jeg prøve. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...