Gå til innhold

Strikke noe enkelt til babygutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd å strikke både smetteskjerf og vognteppe til baby, men ikke fått helt til.

Men jeg har så lyst til å gi noe hjemmestrikket!

Noen som vet om noe enkelt man kan strikke? Vet at Garnstudio har mange fine oppskrifter, men vet liksom ikke hva som er enkelt...

Noen tips? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Maja_*
Skrevet

Se Babydrops 14:

Oppskrift 14-12 med pledd og lue og 14-10 sokker.

Har laget disse tingene selv og de enkle å strikke.

I Babydrops 13 er oppskrift 13-9 (jakke) også veldig enkel.

Gjest Ballerina
Skrevet (endret)

Det er mye enkelt man kan strikke. Et teppe er kanskje et stort prosjekt, men det er helt mulig gjennomførbart - kan jo f.eks. strikke Mor Signes babyteppe. da legger du opp et antall masker også strikker du rettstrikk til hel lengde :)

Har også mange enkle oppskrifter på jakker om du skulle være interessert! :) Bare send meg en PM :) (har forresten oppskriften på Mor Signes teppe også)

Endret av Ballerina
Gjest nextlife
Skrevet

Jeg er temmelig ubrukelig når det gjelder strikking, kan strikke rett og vrang, øke og felle, thats it :gjeiper:

Heldigvis er flertallet av mine venninner enda dårligere stelt enn meg, så når jeg kommer med et hjemmestrikket pledd til den nye babyen deres blir de kjempeimponert :ler:

Jeg kjøper et deilig mykt garn, gjerne litt sånn chenilleaktig, og strikker i vei på litt store pinner.

Gjest Strikkedilla
Skrevet
Se Babydrops 14:

Oppskrift 14-12 med pledd og lue og 14-10 sokker.

Har laget disse tingene selv og de enkle å strikke.

I Babydrops 13 er oppskrift 13-9 (jakke) også veldig enkel.

Det er mye enkelt man kan strikke. Et teppe er kanskje et stort prosjekt, men det er helt mulig gjennomførbart - kan jo f.eks. strikke Mor Signes babyteppe. da legger du opp et antall masker også strikker du rettstrikk til hel lengde :)

Har også mange enkle oppskrifter på jakker om du skulle være interessert! :) Bare send meg en PM :) (har forresten oppskriften på Mor Signes teppe også)

Den oppskriften fra Garnstudio som Maja nevner er jo akkurat sånn som Mor Signes babyteppe da.

Du legger opp og strikker bare rettstrikk hele veien. Også er Alpaca garnet til Garnstudio bare helt perfekt til babyer. Har strikket masse babytøy i dette garnet og det er mykt og deilig og klør ikke i det hele tatt. Mange fine farger også

Gjest Gjest_ami_*
Skrevet

Ellers så har nøstebarn mange enkle oppskrifter på sokker, lue, jakke og gensere til baby.

Skrevet

Hvor mange masker bør man legge opp for å strikke et babyteppe? :)

Skrevet

160 eller 170 masker. Strikke frem og tilbake til det er stort nok. :)

Skrevet
160 eller 170 masker. Strikke frem og tilbake til det er stort nok. :)

Tusen takk. :) Har du noen anbefalinger om hvilken pinnestr. som er best å bruke?

Gjest Strikkedilla
Skrevet
Tusen takk. :) Har du noen anbefalinger om hvilken pinnestr. som er best å bruke?

Se her

119 masker og pinne 5,5. Teppe blir på 70 x 100 cm

Skrevet

Jeg er også ganske ubrukelig på strikking, men jeg kan legge opp, felle av, strikke rett og vrang og øke og minske, så jeg kan jo det grunnleggende. Mønster og huller og fletter og denslags er for komplisert, men jeg har stor motivasjon.

Jeg begynner med et teppe. Sånn mor signes-teppe. Ikke at jeg trenger noen oppskrift, sånnsett, men jeg skal uansett ha tak i strikkepinner i rett tykkelse (Ja, jeg strikker ikke, så jeg eide ikke strikkepinner inntil jeg oppdaget at jeg skal få en baby, så for hver ting jeg strikker trenger jeg stort sett nye pinner, men snart har jeg vel de fleste størrelser :) )og garn, så da må jeg jo innom en plass slikt selges, og når vi har nøstebarn i nærheten, og mannen har lovet meg en kosedag (vel, jeg kaller det kosedag, han er ikke sååå glad i butikker) på nøstebarn og babykos i dag, så blir det mor signes teppe, tenker jeg. Slik jeg ser det på nettsiden deres inneholder oppskriften "og div", så jeg kan jo betale 8 kroner for den, så har jeg den, det er jo ikke noe stor utgift, når jeg likevel skal dit.

Synes teppe er en passe avansert greie i første omgang... Men har lyst å prøve meg på litt andre greier. Den omslagsbodyen som var i Gravid 2-08 så ikke så altfor komplisert ut... (der var forøvrig også et teppe som er som mor signes teppe, og noen søte små sokker, men jeg tror de har glemt en del av mønsteret der, for det står jeg skal strikke mønster 9 ganger, men det står ikke HVA mønster....)

Skrevet

Henger meg litt på denne tråden. Jeg har så lyst til å hekle et vognteppe. Har funnet oppskrift på et teppe, men det har størrelsen 110x160 og det er jo litt stort. Hvilken størrelse er vanlig på et vognteppe?

Gjest Stolt mamma
Skrevet

Vanlig str. på vognteppe er ca 75 x 100 (oppskriftene på både strikket og heklet tepper fra Garnstudio er ca den str også - synes de oppskriftene er greie og har laget 2 tepper derifra)

Ellers har jeg bestilt et fleece vognteppe som er kjempefint. De her

Skrevet (endret)
Jeg er også ganske ubrukelig på strikking, men jeg kan legge opp, felle av, strikke rett og vrang og øke og minske, så jeg kan jo det grunnleggende. Mønster og huller og fletter og denslags er for komplisert, men jeg har stor motivasjon.

Jeg begynner med et teppe. Sånn mor signes-teppe.

Samme som jeg kan! :ler: Også ser jeg på Drops design hvis det er noe jeg ikke kan.

Nå som jeg strikker pledd (på rundspinner) så tenkte jeg at det kan ikke være umulig å strikke genser... Men jeg vet ikke - enda. ;)

Slik strikker jeg teppe:

Jeg har lagt opp 160 masker og strikker frem og tilbake på rundpinne str. 6 (man kan selvsagt bruke vanlige rette pinner, men jeg foretrekker rundpinner). Også strikker jeg til det er passe stort. Jeg har planer om å lage vognteppe, for jeg synes det ser så lekkert ut! Teppet skal gis bort i barselgave, så håper mottakeren blir glad. :)

Vil gjerne ha flere forslag om ting man kan strikke til baby og hva som er nyttig. Også må det være litt enkelt å lage.

Endret av lillesky
Skrevet

Jeg kjøpte oppskriften på teppet fra nøstebarn jeg. Ikke fordi jeg trengte den, men fordi det skulle være "pluss div" så jeg håpet der skulle være noe mer jeg kan klare, og der er i alle fall ei lita lue jeg lett skal kunne klare. Der er sokker og strømper også, men det er jeg ikke like sikker på om jeg klarer (Joda, jeg klarer nok strikkingen, med å skjønne oppskriften, jeg kan ikke lese "strikkespråk".

Men enn så lenge jobber jeg med dette teppet, det skal jo bli ganske stort, og enn så lenge er det bare blitt halvannen cm, så det er lenge igjen... Men gøy er det jo da, å vite at jeg strikker noe, lager noe til babyen min :)

Om jeg får taket på det med den lua og evt de sokkene eller strømpene må jo det være fine barselsgaver?

Skrevet

Spiralsokker til baby er veldig lett å strikke. Dette er sokker som vrir seg som en spiral, og sitter svært godt på en babyfot. De sitter mye bedre enn de søte sokkene en ser i oppskriftsblader De har ikke hæl, ergo er de veldig lette å strikke.

Bruk lanett eller babyull. Pinner 2.5. Av en bunt lanett (50 g) får jeg 2 par sokker i babystørrelse.

Legg opp 36 masker fordel på 3 pinner (12 på hver). Bråt: strikk 2 rette og 2 vrange 6 omganger. Når dette er gjort, på pinnen du startet med, strikk 1 rett, 2 vrange, 2 rette etc ut pinnen. Det vil si at hver pinne begynner med en rett og slutter med en rett. Strikk dette i 4 omganger. Strikk så 2 vrange, 2 rette i 4 omganger. Strikk så 1 vrang, 2 rette, 1 vrang i 4 omganger. Det vil si at hver pinne begynner med en vrang og slutter med en vrang. Strikk så 2 rette og to vrange i 4 omganger. Fortsett med å skifte etter hver 4 omgang.

Når det måler ca 16 cm skal det felles av. Avfelling: strikk 4 masker rett, 2 masker rett sammen ut alle 3 pinnene. Nå er det 10 masker på hver pinne. Strikk så 2 omganger rett. Strikk så 3 masker rett, 2 masker rett sammen. Nå er det 8 masker på hver pinne. Strikk så 2 omganger rett. Strikk så 2 masker rett, 2 masker rett sammen. Strikk så 1 omgang rett. Strikk 2 og 2 masker sammen rett. Klipp av tråden så du har ca 10 cm, samle resten av maskene sammen på tråden, og feste denne.

Jeg syntes selv det hørtes veldig langt ut med 16 cm, men tenk at disse fordeler seg også under foten. Dessuten er modellen ment for at en bretter sokkene litt ned øverst. Evt kan en ha de som knesokker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...