Gå til innhold

dem som har rett utdanning bør gå foran dem uten utdanning e


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvilke yrker dere tenker på jeg, men det er jo noen yrker som kreve utdanning (lærer, politi osv). Men når det gjelder bla. barnehager er det vanlig at erfaring kan erstatte utdannelse. En føskolelærer kan bli erstattet av en person med lang erfaring. Dette synes jeg er greit. Har selv jobbet sammen med en nyutdannet førskolelærer og det var utrolig lite hun kunne. Hadde ingen evne til å kommunisere med barna.

Et annet eksempel er Sekretær. Det finnes utdanning i sette yrket. Men en person som har erfaring med sentralbord og officeprogrammer kan gjøre denne jobben like godt som en med utdannelse.

Det at de med utdannelse skal ha en sjanse til å komme ut på arbeidsmarkedet... vel jeg synes jo at vi andre har jobbet minst like hardt for å få jobb.

Siden jeg var 16 år har jeg jobbet knallhardt. Jeg har lest og slukt kunnskap om det jeg ville lære. Jeg har lært meg mange ting om arbeidslivet som er viktig. jeg tar ingenting for gitt.

Så la nå arbeidsgiveren bestemme hvem som skal bli ansatt. Det hjelper lite om dere slenger ut sutreleppen og sier at det er urettferdig.

Og som sagt: Noen yrker krever utdanning! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I noen yrker kan selvfølgelig praksis være like bra som utdannelse, men jeg tror nok det er kjekt med litt utdannelse i de fleste yrker. Jeg vil ikke ha en uten utdannelse til å bygge huset mitt.Jeg vil ikke gå til en tannlege eller lege som ikke har noen utdannelse. Jeg vil heller ikke ha en regnskapsfører eller revisor uten utdannelse. Hva mener vi med utdannelse? Er det bare skole eller er det også diverse kurs?

Selv tror jeg kombinasjonen praksis og utdannelse er best. Problemet dersom man ikke har utdannelse er at du ofte ikke vet om andre løsninger og metoder til å angripe problemstillinger på. De med utdannelse lærer tross alt mye på 3-4 år skolegang. Møter du ingen nye problemstillinger i jobben din, ja da trenger du heller ikke noen utdannelse 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man ikke løser nye problemer dersom man ikke har utdannelse, er jeg TOTALT uenig med deg i!!

Ja, man lærer mye med utdannelse, men hva tror dere man gjør mens man jobber og sliter seg oppover i ett firma da? filer negler????

Nei, utdannelsen min er på videregående plan, men jeg løser nye "problemer"/utfordringer innen mange felt uten noe større problem en de jeg har jobbet sammen med som har utdannelse!

Klart man i yrker som lege, tannlege, lærer, politi etc etc. må ha utdannelse, men jeg jobbet meg opp fra sentralbord/sekretær uten særlig erfaring og ansvar til Markedskoordinator i ett stort firma! Uten noen kurs eller annet innen det! Og jeg tror ikke jeg er unik! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aline,

hvis denne er til meg: Det at man ikke løser nye problemer dersom man ikke har utdannelse, er jeg TOTALT uenig med deg i!!

så lurer jeg på hvor jeg skrev det.

Det jeg sier er at det finnes mange teorier som en uten utdannelse ikke kjenner til, disse teoriene kan faktisk brukes i mange problemstillinger. Jeg sier ikke at en uten utdannelse ikke kan løse nye problemer.

Selv begynte jeg å jobbe rett etter videregående, så jeg også vet litt om det å jobbe seg oppover uten utdannelse. Du er faktisk ikke alene om å velge den løsningen.

Selv har jeg også tatt 80 vektall på BI ved siden av jobben, en kombinasjon jeg er veldig fornøyd med. På den måten fikk jeg både praksis og utdannelse, noe jeg er glad for.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har vondt av å lære seg litt respekt og ydmykhet overfor hva andre kan og gjør i hvert fall! Holdninger og attitude har veldig mye å si når man skal ansettes et sted. Det kan hende at man ikke blir ansatt selv om man har hauger og lass mer formalkompetanse enn den som faktisk får jobben.

Forlanger, forventer og krever man, kan det telle negativt. Jeg bare nevner det....12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge deler jeg.

Og ser utdannelse som en inngangsbilett, men etter det er det erfaring som teller.

Utdannelsen blir gammel en dag den også....

Og etter du har jobbet noen år betyr det langt mer hvilke resultater du har oppnådd, enn hvilke skole du gikk på.

Det er jo slik vi kan klatre på kariere-stigen. Da teller erfaring mer enn utdannelse. Til et gitt nivå da....12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg vil nå hevde at det også finnes de UTEN utdannelse som krever og forlanger. Tror ikke man blir mere storkrevende fordi om man har utdannelse. En annen ting er jo at man kanskje ikke trenger å være så ydmyk for å få jobb da. Fordi man vet hva man er verdt, og at man er attraktiv hos flere! Og det kommer selvsagt an på hva slags utdanning man har.

Slik jeg forstod den som skrev første innlegg så hadde den personen flyttet til et sted der det ikke var så lett å få jobb. Selv om man hadde relevant utdanning.

Jeg synes det er veldig merkelig dersom man ved utlysning av kompetente stillinger ikke ansetter folk med utdanning, men heller velger de med kun praksis..

Da kan man jo begynne å lure på hvorfor kommunene skriker opp om mangel på kompetent arbeidskraft, når de ikke gidder å benytte seg av den??

Byjenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ydmykhet i forhold til at andre faktisk også har kompetanse, selv om de ikke har samme erfaring eller bakgrunn som deg.

Der kommer også respekt inn.

Å stå for og være tøff nok til å hevde seg for å få jobb, er noe annet.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig som nyutdannet å komme inn i jobbmarkedet. Dette fordi de ofte er "overkvalifisert" til mange stillinger. Samtidig har de ikke arbeidserfaring til å ta tak i oppgavene i stillingene de er utdannet til.

Det er dette Anonym tar tak i her, og det er et problem ALLE vi med høyere utdannelse rett etter videregående har hatt.

Problemet med nyutdannede som ikke har jobbet i 100% stillinger tidligere, er at de må ha en ganske lang opplæring i hvordan arbeidslivet faktisk fungerer. Internt i organisasjonen, eksternt i bransje/konkurrent/kundeforhold, og ikke minst medmenneskelig.

Dette er en lang prosess, og arbeidsgiver risikerer å miste den ansatte når prosessen er over. Da har den ansatte BÅDE erfaring OG utdanning, og er mer populær i markedet.

Derfor: Dersom arbeidsgiver har valget mellom en "fersking" med utdannelse og en erfaren person (og mener begge kan utføre jobben godt), vil h*n ofte velge den erfarne. Dette tror jeg er en sterkere tendens i bygder enn i byer, ut fra et ønske om stabil arbeidskraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og dersom den erfarne blir oppmodet om å søke på en ny jobb, mens arbeidsgiver ansetter en fersking, så forteller det at??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forteller kanskje at bedriften er ute etter nyutdannede. Dette er også en ting som kan spille en viktig rolle. Hvilken type person er bedriften ute etter?

Unge kvinner får ofte barn etter en stund og mange arbeidsgivere ser på dette som negativt.

Andre vil kanskje ha unge nyutdannede fordi de vil ha et ungt miljø og personer som har fått med seg det siste i den typen utdannelse.

Noen bedrifter trenger folk med lang erfaring og som ikke trenger opplæring i det å jobbe.

Tror at dette kommer an på bedriften, arbeisgiveren og miljøet på arbeidsplassen. Men vet jo faktisk bedre hva man får hvis man kan ansette en person som har jobbet lenge og har bra referanser.

En nyutdannet kan jo ha topp karakterer, men være håpløs til å jobbe.

Urettferdig? Tja, men alle må gjennom dette, utdannelse eller ikke!

Fortsett å søke. Så fort du er innenfor er det mye lettere!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en selvfølge at en person med utdanning skal gå foran en person uten utdanning, dog innen rimelighetens grenser. En nyutdannet person på 22 år bør selvfølgelig ikke gå foran en person på 55 år som har jobbet i samme firma siden hun var 18. Men den nyutdannede personen bør gå foran en person på f eks 28 år. En person uten utdannelse har ofte et snevert kunnskapsfelt, gjerne begrenset til det firmaet hun jobber for. En person med utdannelse har et mye bedre utgangspunkt for å mestre en jobb, med generell kunnskap på et langt høyere nivå enn en uten utdannelse. Det aller beste er selvfølgelig utdannelse og erfaring, men måtte jeg valgt mellom de to, er en person med utdannelse mitt klare valg.

Jeg jobbet tidligere i butikk, hvor jeg jobbet sammen med en del eldre folk og hvor jeg var den eneste med høyskoleutdanning (økonomi). De eldste der var etter flere års erfaring dyktige i jobben og hadde kunnskap om bedriften, men det var også det. De hadde null forståelse for å tenke nytt og de hadde ikke kunnskaper om noe utover å slå på kassa. (Litt overdrevent!) Jeg hadde derimot utdannelse innen regnskap, bedriftsøonomi, detaljhandel, psykologi, ledelse osv. Hvem ville bli foretrukket dersom man skulle ansette en ny person i ledelsen? Jeg vet i hvert fall hvem jeg ville foretrukket!

Det er gjerne de uten utdannelse som skriker høyest om at erfaring er viktigst, men de har jo heller ikke forståelse for hvor mye kunnskap en person med utdannelse har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg ble ganske provosert av innlegget ditt Babyface! Jeg har ikke problemer med å skjønne at en som har en lang utdannelse kanskje kan mer teori enn en med erfaring. Men når du mener at de uten utdannelse bare kan slå på kassa (selv om det var LITT overdrevent) og at vi som kanskje ikke har all verdens utdannelse ikke kan skjønne at dere med utdannelse kan mer...

Synes at disse utsagnene sier mye om dette jeg! Jeg har jobbet r### av meg i flere år, gått på kurs både i og utenom arbeidstiden. Jeg har aldri hatt problemer med å få jobb og jeg trives med meg selv. Så kommer det folk som har slitt ut en stol å en eller annen skole og sier at jeg er dum (eller noe i den duren). Ikke rart at dere har problemer med å få jobb, hvis dette er holdningen deres!

Greit, jeg mistet interessen for skole etter videregående. Det var et valg jeg tok, men jeg har masse kunnskaper som nyutdannede kanskje kan bruke ÅR på å samle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare legge til litt her... ble avbrutt av en telefon (og det var kanskje like greit).

Ble bare så utrolig provoser av dette innlegget!

Mange yrker krever utdanning, andre yrker krever erfaring og praksis (eller begge deler). Jeg tror faktisk at flere og flere arbeidsgivere velger ansatte utfra personlige egenskaper. Det å passe inn i arbeidsmiljøet er utrolig viktig. Stemmer ikke kjemien på intervjuet, da spiller ikke utdannelse noen stor rolle tror jeg!

Grunnen til at jeg ikke tok mer utdannelse var at jeg ikke visste hva jeg ville bli. Jeg likte bedre praktiske arbeidsoppgaver enn teori og ville derfor aldri søkt på en jobb som hadde noe som helst med tall gjøre f.eks. Det får de som er utdannet ta seg av, så kan jeg gjøre kreative og morsomme ting i stedet!

Beklager hvis jeg var rimelig krass i det forrige innlegget mitt, men jeg ble som sagt provosert!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er en sånn som ansetter, jeg er personalsjef i en privat bedrift med 200 ansatte. Har de siste halve året ansatt 25 nye medarbeidere. Jeg vil bare si at dere alle har litt rett. Stillingens type og kompleksitet vil avgjøre om utdannelse eller erfaring teller mest. Samtidig vil det ofte være et nederlag for en bedrift hvis han ikke gir karriere muligheter for de som er ansatt der fra før. Ref Hotell direktøren som helst skal ha begynt som Piccolo og jobbet seg opp i bedriften. Når det gjelder personlige egenskaper kan dere jo stille spørsmål til meg så skal jeg forsøke å svare. Til det første innlegget fra Anonym, du bruker begrepet rettferdighet. For meg er dette et subjektivt begrep, dvs at det du oppfatter som rettferdig, ikke sikkkert at jeg syns det samme som deg. Derfor blir ordet rettferdighet et altfor lite nyansert begrep i denne debatten. Du må aldri i en debatt med andre bruke dette ordet da hver og en av oss har forskjellig syn på hva rettferdighet er. Det er alltid når personer ikke har flere saklige argumenter igjen at rettferdighet brukes for det det er verdt. Tenk lønn, hva er rettferdig lønn ????

"Skal jeg være litt stygg på slutten, trodde nemlig ikke at folk med utdannelse tydde til slike enkle argumenter". Nei jeg mente det vel helst som en spøk !!!

Ronnie

[ Dette Innlegg er endret av: Ronnie den 2002-04-16 17:15 ]1212[ Dette Innlegg er endret av: Ronnie den 2002-04-16 17:37 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk til Ronnie!

Jeg har prøvd å formidle noe av det samme, så det var greit å få det fra noen med erfaring på området.

Godt å høre at det er håp for sånne som meg også, selv om jeg "bare" har erfaring og lite utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ronnie!

Jeg vet ikke akkurat hvem du sikter til, men jeg har brukt ordet "rettferdighet" eller kanskje det var "urettferdig"...så jeg tillater meg derfor å svare deg. Jeg var tidligere anonym, men har nå brukernavnet "kløverdame".

Du sier at dette ordet "rettferdighet" er et subjektivt begrep, og at man ikke kan bruke det i denne debatten da det er et "altfor lite nyansert begrep i denne debatten".

De fleste begreper som brukes her inne er subjektive. Og jeg kan ikke se at ordet "urettferdig" skulle volde mere bry enn andre begreper. Da jeg skrev at det var urettferdig henviste jeg til det jeg hadde skrevet tidligere. Altså; at det etter min mening var urettferdig at det var lettere å komme inn på arbeidsmarkedet tidligere for de som ikke hadde utdanning, mens man i våre dager nesten aldri kommer inn om man ikke har utdanning. M.a.o at det var lettere for "ufaglærte" å komme seg inn på arbeidsmarkedet tidligere og også avansere i bedriften, enn det er for de som prøver å komme inn i dag. Dette gjelder enten man har utdanning eller ei. Men i våre dager er det vel nærmest utelukket å få en høyere stilling i en bedrift uten utdanning.

Jeg kan derfor heller ikke se at ordet "rettferdighet" har blitt brukt på en "unyansert" måte.

Du skriver at man aldri må bruke dette ordet i en debatt, da hver og en av oss har forskjellig syn på hva rettferdighet er. Du skriver videre at dette ordet blir brukt når man ikke har flere saklige argumenter igjen.

Her skjønner jeg egentlig ikke hva du mener. Jeg har forklart hva jeg mener er urettferdig, og hvorfor jeg mener det. Jeg har ikke bare slengt ut ordet uten videre. Og for de som ikke vet hva ordet "rettferdighet" betyr så kan de jo slå opp i ordboken.

Du skriver "tenke lønn, og hva som er rettferdig lønn"?

Nå gjaldt vel ikke debatten lønn, men at "ufaglærte" besitter stillinger som egentlig krever utdanning. Men lønn i forhold til utdanning er jo absolutt noe man også kan diskutere! (og da kan en jo også diskutere rettferdighet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Ikke la oss diskutere ordet rettferdighet, jeg har sagt hva jeg mener og du har sagt hva du "Kløverdame" mener om dette. Og så lenge begge mener at en har rett, lar vi det ligge og la oss gå tilbake til temaet.

Jeg skal nå ta dere med på en prossess hvor bedriften bestemmer seg for å ansette en ny medarbeider og fram til en ny medarbeider er ansatt. Først vil alltid fagavdelingen melde ifra at de har behov for en ny medarbeider, dette kan være pga økte arbeidsoppgaver eller at noen har sluttet eller flyttet til en annen jobb.Tekst til annonse blir så diskutert, her er det første punktet hvor kvalifikasjoner blir diskutert, hvilken utdannelse mener vi er riktig for jobben og eventuelt hvor mye erfaring skal vedkommende ha. Så lyser vi ut stillingen internt i bedriften og i lokal aviser og på våre internet sider. Og som du riktig sier det er et strammere arbeidsmarked så vi får som regel mange søkere. Til den siste jobben jeg lyste ut fikk jeg 50 søkere, jeg må grovsortere først, hva tror dere er første grovsorterings kriterie. Jo det er fravær. Nå vil nok mange si det er uretferdig, men jeg tenker at personen jeg ansetter skal kanskje jobbe hos oss i mange år, jeg skal investere i denne personen og han/hun skal utføre arbeidsoppgaver som er viktige for bedriften. Og jeg blir alltid overrasket over de mange som har gått igjennom utdannelsen så og si uten 1 dags fravær. Nå skal finsortering ta til jeg tar vanligvis inn 3 - 4 personer til interju til hver jobb og det ville ikke være tilfredstillende å ikke finne kandidaten blandt de vi tar inn. Nå sjekker vi karakterer, erfaring, fritidssysler og referanser så godt vi kan.

Når vi da kaller inn til intervju skjer følgende, vi starter med å ta en personlighets test (PAPI heter vår) denne gir et godt inntrykk av sterke og svake sider ved personen. Deretter presenterer jeg bedriften, forsøker å selge bedriften til den som er på intervju. Forteller om bedriftens historie, økonomi, og om de personalmessige sidene, som lønn, pensjon, forsikringer og ansatt goder (støtte til treningsstudio, utleie av hytter etc). Så er den den som er på intervju sin tur til å presentere seg selv, fortelle litt om seg selv fra utdannelsen eventuelt fra de tidligere arbeidsgivere etc. Dette er en prossess som jeg som regel setter av ca. en halv time til. Og det er i denne fasen mange detter ut. Jeg husker en jeg spurte om han likte å jobbe, da svarte han at det gjorde han ikke det var bare noe han måtte for å tjene penger. Tror dere at jeg ansatte han. Nei. Så det er her dere skal selge dere sjøl inn til totalt ukjente personer. Ja jeg glemte vel å si at vi som regel er 2 -3 personer tilstede på intervjuet. Mange er skikkelig nervøse i denne fasen, og klarer nesten bare å svare Ja eller Nei på de spørsmålene vi stiller. Men det er vel her som i de fleste andre situasjoner at det er de som er trygge på seg selv som gjør denne delen best. Tenk litt igjennom hva dere ville svart på følgende spørsmål. Hva kan du tilføre bedriften vår? Liker du å forholde deg til andre mennesker? etc. Så etter intervjuet sitter vi som var tilstede igjen litt etterpå og analyserer det vi har vært igjennom. Og etter alle er ferdig intervjuet oppsummerer vi og bestemmer oss for hvem som skal få tilbud om jobb. Som dere ser brukes det ganske mye ressurser når vi skal ansette en ny person. Dette ble en lang post, men jeg tror kanksje at det er endel unge her inne som kan være intressert i hvordan dette foregår.

Ronnie1212[ Dette Innlegg er endret av: Ronnie den 2002-04-16 22:54 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fravær???

Det blir ikke registrert fravær på universitetet....jaja da stiller jeg vel bakerst i køen igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...