Gå til innhold

Vanligst at det er foreldre som sender innbydelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bror som skal gifte seg til sommeren. Mamma mener hun og pappa skal sende ut innbydelse om bryllupet. Men jeg kan ikke huske sist jeg så det på en invitasjon?! Hva er mest vanlig; at brudeparet selv inviterer eller et/begge foreldreparene?

Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er mest vanlig, men jeg har iallefall kun opplevd at brudeparet selv inviterer.

Skrevet

Jeg ville helt ærlig stusset sitt.. man er da voksen nok til å invitere selv om man skal gifte seg. Konfirmasjon derimot, så er det jo greit at de voksne står på invitasjonen også, for da er jo festen hjemme hos foreldrene.

Og man inviterer jo ofte jevnaldrene venner til et bryllup også, så da er det jo merkelig at folk man ikke kjenner (er jo ikke så ofte venner kjenner foreldrene til hverandre) inviterer til bryllupet for noen man kjenner.

Det var nok sikkert litt vanligere når man stort sett giftet seg ganske ung, gjerne flyttet fra foreldrene og rett inn i eget hus med ektefellen etter bryllupet. Og da er vi ganske mange generasjoner bakover i tid..

Skrevet

Hos oss er det foreldrene våre som inviterer. Det er de som betaler, og da følte jeg det ble helt feil at vi inviterer. Men hvis det er broren din som betaler, så er det han og forloveden som inviterer.

Er hvertfall dette jeg er vant til. Har sett begge deler på invitasjoner.

Skrevet

Hvis foreldrene betaler så er det vel foreldrene som inviterer (hvertfall tradisjonelt sett), men betaler man (deler/hele) selv så inviterer man nå også selv.

Jeg synes det ser merkelig ut når foreldrene inviterer, men vet det var vanlig før og er vanlig i andre land (feks England).

Gjest Eline80
Skrevet
Jeg har en bror som skal gifte seg til sommeren. Mamma mener hun og pappa skal sende ut innbydelse om bryllupet. Men jeg kan ikke huske sist jeg så det på en invitasjon?! Hva er mest vanlig; at brudeparet selv inviterer eller et/begge foreldreparene?

Takk for svar.

Hos oss inviterte foreldrene. Det er de som betaler hele greia, så da inviterer de.

Skrevet

At foreldrene inviterer kommer nok fra tradisjonen om at brudeparets foreldre betalte for bryllupet (hans for drikkevarer og hennes for resten). Jeg har sett begge deler. I en invitasjon hadde både brudeparet, hennes foreldre og hans foreldre invitert - det ble litt "overkill" synes jeg - masse kontaktinfo og ekstra formuleringer. Vi inviterer selv, fordi vi betaler det meste selv og fordi det tross alt er vi som bestemmer hvem som skal inviteres. Jeg har imidlertid kke stusset over at det har vært rart om for eksempel hennes foreldre har invitert heller:)

Skrevet

Jeg hadde synes det var merkelig om jeg fikk en invitasjon der foreldrene inviterte. Har aldri sett en invitasjon der foreldrene inviterte.

Vi inviterte selv, og betalte alt selv.

Skrevet

Så fint med mange innspill, dere. Jeg tenker, i likhet med flere av dere, at det er mest naturlig at foreldre ber folk når de "står for" bryllup selv om det er brudeparet selv som planlegger alt og lager invitasjonslister.

Når det gjelder min bror og min kommende svigerinne så vil de nok få mye sponset av mine foreldre, så kanskje det ikke er så dumt at foreldrene sender invitasjoner. Vel, jeg får ta opp diskuasjonen igjen (jeg er den irriterende søsteren/svigersøsteren som bare MÅ legge meg oppi alt :ler: ). Takk, igjen, fint med innspill.

Og da er vi ganske mange generasjoner bakover i tid..

Det er kanskje derfor mamma er så sikker i sin sak ;).

Skrevet
man er da voksen nok til å invitere selv om man skal gifte seg. Konfirmasjon derimot, så er det jo greit at de voksne står på invitasjonen også, for da er jo festen hjemme hos foreldrene.

Men ikke voksen nok til å betale alt selv? Hva er egentlig forskjell på en konfirmasjon betalt av foreldre og et bryllup betalt av foreldre?

Hvis foreldrene betaler synes jeg det er naturlig at de inviterer, hvis paret betaler selv er det selvsagt de selv som inviterer.

Skrevet

Hos oss ville veldig gjerne svigermor at foreldrene skulle invitere. Vi syntes det var litt gammeldags, men var villig til å gå med på det siden det var noe hun veldig gjerne hadde lyst til. Men mine foreldre følte det ble helt feil at de skulle invitere til bryllup siden vi er voksne mennesker som forsørger oss selv og betaler store deler av festen, så da ble det (heldigvis) til at det er vi som inviterer :) Svigermor virket litt småsur, men det får bare være. Det skal kanskje sies at mine svigerforeldre er 10-20 år eldre enn mine foreldre og at de derfor hadde andre meninger om hva som var tradisjon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...