Gå til innhold

Trene, men bli tynnere?

Anbefalte innlegg

Gjest Idrettsjenta
Skrevet

Jeg er en jente på 16 år som går i 1.gym. Har trent masse idrett siden jeg var liten, og trener nå svømming 2 ganger i uka og friidrett 1-2 ganger i uka. Jeg har aldri tenkt noe særlig over kroppen min, har vært fornøyd. Vet at jeg har en del muskler og er litt kraftig av den grunn, men det har aldri vært noe kroppsfiksering verken på skolen, i familien eller blant vennene mine, så jeg har aldri brydd meg noe særlig om det. Er 175 høy og veier rundt 68-70 kg.

Men jeg begynte på vgs et stykke fra der jeg bor, hvor det ikke går så mange fra min ungdomsskole. Og på denne skolen jeg går på nå, er det helt annerledes med tanke på kroppsfiksering. Jeg har fått meg en del venner i en gjeng som visstnok har vært den "kule" gjengen på den ungdomsskolen de gikk på. Og jeg ser jo at de er mye tynnere og finere enn meg. De kaller meg for "macho- ***** (navnet mitt)" fordi jeg har muskler som en gutt. Og jeg ser jo at jeg ikke er særlig feminin. Og jeg veier 10-15 kg mer enn de andre jentene i klassen (bortsett fra et par stykker). Og så har jeg vært vant til å ha med meg 4-5 brødskiver og 2 frukt til lunsj hver dag (mamma smører fortsatt for meg...), men det er ganske flaut å ta frem matpakken nå, når de andre sitter der med kun en yoghurt eller max 2 brødskiver.

Siden jeg ikke har tenkt så mye på dette med kropp og sånn før, så føler jeg meg ganske barnslig og dum sammen med de andre jentene. Så derfor lurer jeg på om noen kan forklare meg hvordan man kan trene, men samtidig bli tynn? Altså få lange muskler i stedet for tjukke?

Sikkert ganske sytete dette, men jeg lurer veldig på det. Tør ikke spørre noen av trenerne mine, for da tror de sikkert bare jeg har fått anorexia eller noe...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_maria_*
Skrevet
Jeg er en jente på 16 år som går i 1.gym. Har trent masse idrett siden jeg var liten, og trener nå svømming 2 ganger i uka og friidrett 1-2 ganger i uka. Jeg har aldri tenkt noe særlig over kroppen min, har vært fornøyd. Vet at jeg har en del muskler og er litt kraftig av den grunn, men det har aldri vært noe kroppsfiksering verken på skolen, i familien eller blant vennene mine, så jeg har aldri brydd meg noe særlig om det. Er 175 høy og veier rundt 68-70 kg.

Men jeg begynte på vgs et stykke fra der jeg bor, hvor det ikke går så mange fra min ungdomsskole. Og på denne skolen jeg går på nå, er det helt annerledes med tanke på kroppsfiksering. Jeg har fått meg en del venner i en gjeng som visstnok har vært den "kule" gjengen på den ungdomsskolen de gikk på. Og jeg ser jo at de er mye tynnere og finere enn meg. De kaller meg for "macho- ***** (navnet mitt)" fordi jeg har muskler som en gutt. Og jeg ser jo at jeg ikke er særlig feminin. Og jeg veier 10-15 kg mer enn de andre jentene i klassen (bortsett fra et par stykker). Og så har jeg vært vant til å ha med meg 4-5 brødskiver og 2 frukt til lunsj hver dag (mamma smører fortsatt for meg...), men det er ganske flaut å ta frem matpakken nå, når de andre sitter der med kun en yoghurt eller max 2 brødskiver.

Siden jeg ikke har tenkt så mye på dette med kropp og sånn før, så føler jeg meg ganske barnslig og dum sammen med de andre jentene. Så derfor lurer jeg på om noen kan forklare meg hvordan man kan trene, men samtidig bli tynn? Altså få lange muskler i stedet for tjukke?

Sikkert ganske sytete dette, men jeg lurer veldig på det. Tør ikke spørre noen av trenerne mine, for da tror de sikkert bare jeg har fått anorexia eller noe...

hei:)

hvis du veier mellom 68-70 kg og er 175 høy, ville jeg ikke sett på deg som "Macho" du veier normalt og ikke for mye!!! men skjønner at det kan være vanskeligt å ha venninner som er mindre en deg, spesiellt i den alderen. hvis du har lyst på lange muskler funker pilates ganske bra. men du må huske på at du er 16 og at det er normalt å ikke være radmager.

Skrevet
Så derfor lurer jeg på om noen kan forklare meg hvordan man kan trene, men samtidig bli tynn? Altså få lange muskler i stedet for tjukke?

NEEEEEEIIIIIIIIII!!!!! >< tenker jeg da. Dessverre er det mange jenter som tenker akkurat slik som du, og det er så teit teit TEIT!!

Det lure, voksne, valget er å gi FAEN i hva andre forteller deg, kjøre på og trene det du synes er kult, og ha så store muskler du har.

Jeg synes markerte muskler på jenter er veldig attraktiv :-)

Uansett er det sannsynligvis lite du kan gjøre for å endre hvordan musklene på kroppen din ser ut - bortsett fra å trene mindre - og det er kontraproduktivt helsemessig sett.

Kansje du har talent for å konkurrere i fitness :-P

Skrevet

Hehehe, enig, så enig med Cognizance!!

Dersom du bestemmer deg for å bli veikere i kroppen bare fordi det er flaut å spise et par ekstra brødskiver til lunsj, kommer du til å ANGRE som bare juling når du blir eldre!

Angre, ikke bare fordi du mistet den fantastiske formen og styrken du er i/ har nå, men også på at du lot ANDRE bestemme hvordan du skal føle deg om din egen kropp, styrke og sunnhet.

Jeg lover deg, garantert, GARANTERT at grunnen til at du føler at de andre "ser rart på brødskivene dine" er en, og EN ting alene:

Misunnelse! (Selv om de kanskje ikke skjønner det sjøl en gang på dette punktet.)

Jeg skjønner at det ikke er lett å være stor og sterk blant de andre jentene, men du skal være veldig forsiktig med å endre adferd for å være "en i gjengen", selv om det kan føles bra der og da. Vær stolt, vær deg selv, ikke bry deg om hva resten sier ;)

MEN, det skal sies, blir du lei av å drive så ekstremt med idrett og heller vil kutte litt tilbake for å få tid til andre ting - så er det helt greit. Mange roer ned på hobbyfronten når de begynner på vgs, det er helt normalt. Bare ikke la andre "diktere" deg hva du skal gjøre dersom du trives med å drive med idrett!

Gjest Bolledeig
Skrevet

Nei det går ikke. Om du får "tykke" eller tynne muskler er bestemt av gener. Du kan gjøre (marginale) endringer med å trene en del bevegelighet slik at man får strukket musklene, men det er ikke store muligheter.

Trøst deg med, du er nå ca 16 år gammel, en alder der svært mange jenter rævkjøres av pubertet, p-piller, og usunne vaner som tar dem igjen. Før du har snudd deg er disse tynne jentene ofte blitt ganske kvapsete (for de som tilsynelatende ikke spiser, er gjerne sånne som ikke trener heller) Jeg skal love deg, at gi det et år eller to, så er brorparten av samme gjeng tyngre enn deg.

Du har et flott utgangspunkt til en frisk og flott kropp fremover i livet, så ikke la en gjeng med tynnfeite klassekamerater gå inn på deg bare fordi du har en sterk sunn kropp, naturlig høyere forbrenning enn dem (ja nemlig, så bare behold skivene du) og i tillegg har mye mindre sjanse for mange ulike sykdommer senere i livet.

Hvis vennene dine kaller deg macho og får deg til å føle deg usikker med din egen kropp og får deg til å få lyst å slanke deg og ikke spise så mye fordi det er "flaut", vel da ville jeg vurdert andre venner.

Skrevet

For å slenge meg litt på hva de andre sier her, beskriver du forsåvidt en helt perfekt person slik du er nå i dag!

Musklene du har forbruker mye energi, og det er jo derfor du kan spise så mye, i kombinasjon med mye trening.

Du har jo fått den livsstilen her så mange drømmer om, å kunne spise godt, og å ha godt med muskler, og om et par år som nevnes over her vil forbrenningen gå nedover hos de fleste, og da er det bra å ha en muskuløs kropp, da venninene dine, eller i allefall de fleste vil få fett rundt på kroppen.

Det er vanskelig å si noe om deg siden jeg ikke har noe bilde av deg. Jeg vil faktisk råde deg til å kjøpe en fettklype i stedet for å veie deg fremover for å se om du evt. har noe å ta av.

For å gå ned i fettprosent må du fortsette din aktive livsstil, men spise mindre mettet fett og feil karbohydrater som hvitt brød o.s.v.

Omega 3 og koffein er forresten knall for å miste fett :) - men MERK, jeg sier ikke at du har for mye fett!

Gjest Elfrida
Skrevet
Du har et flott utgangspunkt til en frisk og flott kropp fremover i livet, så ikke la en gjeng med tynnfeite klassekamerater gå inn på deg bare fordi du har en sterk sunn kropp, naturlig høyere forbrenning enn dem (ja nemlig, så bare behold skivene du) og i tillegg har mye mindre sjanse for mange ulike sykdommer senere i livet.
Gjenta 100 ganger, helt til du har glemt de duste vennene dine. Tren, spis og være glad!
Skrevet

Ikke la deg påvirke av disse tynne, beinete og kvapsete jentungene....! Du er garantert RÅFLOTT! Du er høy, slank og veltrent....trust me! Forutsetningene dine er allerede råbra! Om et par år kommer disse jentene til å ville bli akkurat som deg...muskuløs og fast i fisken...mens du som har trent slik hele livet aldri trenger å bekymre deg for kroppen din er i råbra form!

Ikke tenk på vekt...jeg var også mye høyere og mer muskuløs enn alle småjentene i klassen min da jeg var yngre...i dag, i en alder av 26, har jeg bedre kropp en mange på 20 :klemmer:

Stå på og vær glad i kroppen din...du kommer til å få igjen for å ta vare på den som du gjør...trust me!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...