Gå til innhold

Nabovarsel

Anbefalte innlegg

Gjest Ny huseier
Skrevet

Hei.

Jeg lurer på hva dere synes om denne saken.

Vi overtok en eiendom i slutten av november 2007. I desember (etter overtakelse) skrev tidligere eier under på et nabovarsel om riving og nybygg på vår naboeiendom.

De som skal rive og bygge nytt på naboeiendommen er vår tidligere eiers datter og svigersønn.

Vi ble informert om det foreliggende nabovarsel av andre naboer, og det fantes ikke noen informasjon om endringer på naboeiendommen vedlagt slagsoppgaven.

Tidligere eiers svigersønn sier de leverte nabovarslet til sin svigermor/tidligere eier fordi tinglysningen ikke var i orden enda, noe som medførte at det var tidligere eier som stod som fortsatt stod som eier hos kommunen. Siden det var hun som var nevnt så ingen av dem noen problemer ved at hun skrev under.

I følge megler har tidligere eier sviktet sin opplysningsplikt, og det er den formelle siden av det.

Det jeg alikevel synes er litt ullent og som ikke tufter for et forhold hvor man stoler på sine naboer, er at disse naboene var fult klar over at eiendommen vår hadde skiftet eier. De leverte jo nabovarslet til sin svigermor/mor på en annen adresse, og deres byggeprosess er en konsekvens av salget av den eiendommen vi har overtatt. Da vi spurte dem om hvorfor vi ikke hadde fått nabovarsel eller i det minste blitt informert, svarte våre kommende naboer at de fulgte kommunens direktiver hvor vi ikke var nevnt. Derved så de heller ikke noen grunn til å kontakte oss/informere oss.

Imidlertid sitter jeg igjen med spørsmålet; hvorfor gjør de det på denne måten? Nå blir det jo deres mor/svigermor som må stå til ansvar, men jeg synes nesten det er litt ufint at alt nå blir hennes skyld. De hadde jo alle muligheter til å informere oss.

Hva mener dere om denne framgangsmåten?

Er det feil av meg å reagere på det moralske apektet i denne saken selv om våre nye naboer har fulgt de formelle retningslinjene til kommunen? Kan jeg helt se bort i fra en uggen følekse om at de kan ha utnyttet situasjonen ved å inhente underskrift fra sin mor/svigermor istedet for en fremmed ny eier som kanskje kan ha noen innvendinger mot byggeprosjektet?

tar gjerne i mot synspunkter.

På forhånd takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest*Ida
Skrevet

Jau jo, men er det egentlig noe problem?

Vet ikke jeg helt skjønner hva du spør om; de må vel få lov til å bygge og det blir jo ikke noe mindre bråk om det er forrige eier eller dere som skriver under? Info om hvor lenge byggingen skal foregå og om/på hvilken måte utbyggingen vil gå ut over dere og tomta deres bør dere jo selvsagt få, men det kan man jo strengt tatt ta muntlig eller gi ut en kopi av nabovarselet som ble gitt ut tidligere.

Det jeg egentlig spør om da, siden jeg har null peil på dette, er om nabovarselet er juridisk bindende(er det som en kontrakt?) og at det er derfor man vil ha sakene på det rene hvis man finner ut at det ikke bli roverholdt? Hva kan i såfall gjøres hvis punktene i nabovarselet ikke overholdes? Anmelder man? Er ikke det litt kjipt da...?

Skrevet

Vet ikke jeg helt skjønner hva du spør om; de må vel få lov til å bygge og det blir jo ikke noe mindre bråk om det er forrige eier eller dere som skriver under? Info om hvor lenge byggingen skal foregå og om/på hvilken måte utbyggingen vil gå ut over dere og tomta deres bør dere jo selvsagt få, men det kan man jo strengt tatt ta muntlig eller gi ut en kopi av nabovarselet som ble gitt ut tidligere.

Det jeg egentlig spør om da, siden jeg har null peil på dette, er om nabovarselet er juridisk bindende(er det som en kontrakt?) og at det er derfor man vil ha sakene på det rene hvis man finner ut at det ikke bli roverholdt? Hva kan i såfall gjøres hvis punktene i nabovarselet ikke overholdes? Anmelder man? Er ikke det litt kjipt da...?

Det er gjennom nabovarsel naboene har sin anledning til å komme med innvendinger mot utbyggingen. Dermed har tidligere eier skrevet under på at nåværende eier ikke har noen innvendinger i saken, uten å spørre dem, slik jeg ser dette.

Jeg mener at tidligere eier burde videreformidlet nabovarslet til ny eier slik at denne kunne uttale seg vedrørende eventuelle innvendinger.

Skrevet

Ved hjelp av nabovarsel gis naboene en 2 ukers frist til å fremme sine innvendinger og kommentarer vedrørende saken til kommunen som skal behandle byggesøknaden.

Den tidligere eieren skal jo ikke lenger bo der, og hav som skal skje i fremtiden må jo næværende eier svare for. Jeg ville krevd ny behandling og rett til å fremme mine merknader for kommunen.

Skrevet
Jeg ville krevd ny behandling og rett til å fremme mine merknader for kommunen.

Om utbyggingen f.eks begrenser utsikten deres vesentlig eller på andre måter går ut over trivselen eller verdien på eiendommen deres er jeg enig med gjesten her.

Om det ikke har noen stor konsekvens for dere ville jeg latt det ligge. Dere skal tross alt bo ved siden av hverandre en stund, så da er det ikke særlig gøy å starte naboforholdet med en konflikt.

Skrevet

jeg hadde blitt litt skeptisk dersom mine naboer unnlot å levere nabovarelet til meg dersom de viste at det var jeg som var eier. tidligere eier har opplagt gjort feil, men jeg oppfatter at du også lurer på utbyggernes moralske ansvar siden de kjente til eierskiftet.

Man kan fort få en følelse av at de forsøker å skjule noe. Kanskje planlegger de å bygge så stort de overhodet kan og forventer at naboene vil ha innvendinger og merknader til dette.

Det er bare rett og rimelig at det er rettmessig eier som får tilgang til tegningene som skal ligge ved nabovarslet.

enten er de bare ignorante og likegyldige til naboforholdet og gir balaffen i å informere, eller de forsøker bevisst å utnytte situasjonen.

her er det jo to parter som viste at det var kommet ny eier. litt rart at ingen av de tenkte på å videreformilde det.

Regner med at tidligere eier ville vidreformildet de kommunale avgiftene dersom de kom i dennes navn. demed burde h*n sette det like selvfølgelig å vidreformilde nabovarslet som kom i sitt navn.

Om du ikke har innvendinger til byggeprosessen trenger du kanskje ikke lage noe bråk av det, men personlig hadde jeg ikke stolt på dem og jeg ville fulgt dem opp.

dersom byggingen forringer verdien på boligen din må du virkelig ta det videre med tidligere eier som har gitt sitt samtykke på det tidspunkt du var eier. da kan du kreve avslag i kjøpesum. Det mener jeg bestemt.

Skrevet

Vi holder på å søke om fradeling av tomt. Er ikke akkurat det samme som du reagerer på, men vi måtte sende ut nabovarsel til alle naboer. Oversikten over de naboene som skulle ha varsel fikk vi fra kommunen. Akkurat rundt den tiden vårt nabovarsel ble sendt ut, var det eierskifte på en av naboene. Vi fikk da senere brev fra kommunen om dette, og sendte da nabovarsel til ny nabo.

Prøv å forhør deg hos kommunen. De burde ha en oversikt over hva som har skjedd i denne saken.

Skrevet

Gå først til kommunen og finn ut om byggeplanene deres medfører sjenanse for deg. Er jo ingen vits å stoppe noen prossesser, og gjøre seg til fiende med naboene, før de er flyttet inn, hvis ikke det er nødvendig.

Er det nødvendig, kan du gå på det kommunestyremøte (eller bydelsstyre), som behandler byggesøknaden, og legge inn innsigelser. Best er det om du kontakter kommunens administrasjon (i verste fall en av styrets medlemmer) for å fremme sak om utsettelse til du har fått nabovarselet. Da forutsetter jeg at salget var foretatt, du er eier, og at nabovarselet er signert av selger ETTER at eiendommen var solgt. Når disse er i slekt, har du en god sak for å få utsettelse. Men risikerer, som sagt, potensielt langsinte naboer.

Hvis det nå blir bygget på et sted dere ikke forutsatte det skulle stå hus ved deres kjøp, har det skjedd en forringelse av verdien av din tomt. Da må du vise til kronologien ved innsigelser. Og eventuelt kreve selger for verditapet. Her gjelder også sannsynligvis tidsfrister som løper fra det øyeblikket du ble klar over forholdet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...