Gå til innhold

Sjokoladekake med smørkrem

Anbefalte innlegg

Gjest Revenka
Skrevet

Mannen har bursdag til uken og har bestilt sjokoladekake med smørkrem. Jeg har ikke lagd det før, og trenger en oppskrift :) Har du en god oppskrift på sjokoladekake med smørkrem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Chocolate Passion fra Det Søte Liv er god, men jeg synes glasuren er for tam og søt, så jeg bruker noen spiseskjeer kakao istedet for Nesquick-pulver og har i litt sterk kaffe også. :)

Skrevet

Jeg bruker en oppskrift på en kvikklunsjkake som jeg fyller med smørkrem, dette er jo egentlig en langpanneoppskrift så jeg steker en rund form og har resten i muffinsformer som jeg fyser ned til senere anledninger.. Man kan jo sikkert lage 2 runde og en høy kake hvis man vil det også...

Kvikklunsjkake

4 kopper mel

3 kopper sukker

3 egg

225 g smeltet smør

3 ts bakepulver

3 ts vaniljesukker

1 1/2 kopp melk

3 ss kakao

stekes på 225 grader i ca 15 min ( må nok stekes lenger hvis man har den i en annen form, men sjekk underveis)

SMØRKREM

200g smør

600 g siktet melis

1 1/2 ss kakao

1/2 ts vaniljesukker

3 ss sterk kaffe

man kan dessuten gjerne smelte litt mørk sjolkolade som man blander i kremen... hvis man har i for mye veske er det bare å ha i mer melis til man får riktig konsistens...

jeg pleier som oftest å lage en smørkrem uten kakao og kaffe først dvs bare bruke smør, melis og vaniljesukker samt litt matfløte før jeg har i kakao og kaffe, på den måten kan jeg ta av litt av den lyse og farge kremen mørkere og mørkere med sjokolade. Da har man mulighet til å lage mønster med kremen, det hender dessuten at jeg farger kremen med konditorfarge hvis jeg skal lage noe spesielt, dvs biler gitarer osv... lykke til og håper han blir fornøyd!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...