Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 Er det ok å ta et glass vin etter EL, men før IKM?
lillemy8808 Skrevet 20. februar 2008 #2 Skrevet 20. februar 2008 (endret) Om du ikke er gravid(eller mulig) gravid mellom disse 2 forkortelsene jeg ikke skjønner, så henger ikke alkohol igjen til du blir gravid. Men er det en viss sjanse for at du er det etter EL, så NEI. Det er i de 3 første månedene fosteret blir skadet mest av slike ting, så ikke gjør det. Nå fant jeg en guide her med forkortelser. Da er det jo ikke gravid mellom EL og IKM etter det jeg forstår. Så da er det greit. Men det hjelper vel ikke fruktbarheten å gå hardt på fylla, så det holder sikkert med et glass. Endret 20. februar 2008 av lillemy8808
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #3 Skrevet 20. februar 2008 Jeg har vært prøver i snart to år, så jeg er glad jeg ikke har vært helt nazi mhp dette. Men jeg tenker over om det er før eller etter EL, ja. Før drikker jeg gjerne et par glass vin, etter nøyer jeg meg med et halvt.
helenaa Skrevet 20. februar 2008 #4 Skrevet 20. februar 2008 Jeg drikker ikke noe mellom EL og IKM, men jeg vet ikke om jeg kanskje er overforsiktig. Er det ikke noe med at fosteret ikke deler blod med mor før litt senere i svangerskapet? Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #5 Skrevet 20. februar 2008 Er det ikke noe med at fosteret ikke deler blod med mor før litt senere i svangerskapet? Er det ikke noe med at fosteret ALDRI deler blod med mor?
theamoren Skrevet 20. februar 2008 #7 Skrevet 20. februar 2008 Jeg syns det er greit med et glass vin mellom EL og IKM! Som Glow sier, man kan ikke sette livet sitt på vent, men leve så normalt som mulig. Mån må ikke bli overhysteriske her.. Jeg hadde flatfylle på IKM dagen med førstemann og legen sa det gjorde ingenting... for meg og fosteret hadde ikke samme blodomløp. Tenk på hvor mange som er ute og har en fest på byen før de vet de er gravide....
Hedda-78 Skrevet 22. februar 2008 #8 Skrevet 22. februar 2008 Man deler jo aldri blod med barnet, men barnet kan jo likevel få skader av alkohol. Nå er ikke jeg prøver lenger (hurra!), men da jeg var prøver, tenkte jeg minst like mye at alkohol kan spolere sjansen for å bli gravid, like mye som at alkoholen kan skade barnet. Men jeg var forsiktig med alkohol mellom EL og IKM, ja, jo nærmere IKM jo mer forsiktig. Drakk bare i sosiale lag hvor jeg kunne bli avslørt som prøver mellom EL og IKM, mens hjemme holdt jeg meg unna.
theamoren Skrevet 22. februar 2008 #9 Skrevet 22. februar 2008 Man deler jo aldri blod med barnet, men barnet kan jo likevel få skader av alkohol. Er vel det at det går over i morkaka og over til barnet.... men det var for tidlig , sa legen. hysteri det der... så tidlig.
Gjest a Skrevet 22. februar 2008 #10 Skrevet 22. februar 2008 De fleste kjenner folk som har drukket litt i svangerskapet, før de fikk vite at de var gravide, og har fått friske barn. Det er uansett viktig å vite at det ikke finnes noe annet rusmiddel som er mer skadelig for fosteret enn alkohol. Barn av heroinister får i mye mindre grad skader enn barn av mødre som jevnt har drukket alkohol. Hjernen er av de aller første delene av kroppen som utvikles og denne utviklingen er sensitiv for alkohol. Alkohol er nevrotoksisk, det vil si at det er giftig for nervene. Det er først og fremst ved noe større mengder en "ett glass" barn med FAS (fatal alcohol syndrome) fødes med svært deformerte hjerner. Jeg kan skjønne at man ikke vil "slutte å leve" mens man prøver. Jeg kommer ikke til å tørre å drikke alkohol, når jeg om litt kommer dit.
Concertina Skrevet 23. februar 2008 #11 Skrevet 23. februar 2008 Jeg velger å ikke drikke mellom EL og IKM, det er jo bare rundt to uker, og selv om jeg avogtil kunne tenke meg et glass vin så står jeg over, ikke fordi jeg tror det nødvendigvis vil ha noe å si - men dersom det skulle vise seg at jeg var gravid OG det var noe galt med barnet så ville jeg skylde på meg selv, og det er det rett og slett ikke verdt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå