Gå til innhold

Digitalt kamera.

Gjest Augustina

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor

Vet ikke om dette er rett forum og legge inn spørsmålet på, men prøver nå jeg...

Kan dere kjære KG-jenter og gutter fortelle meg om deres erfaringer med digitale kameraer?

Jeg er lei av å fremkalle masse dumme bilder og kunne tenke meg muligheten å velge selv hva jeg vil fremkalle...

Tips - ideer - merker - pixler(?) osv...??? :roll:

Tusen takk for innspill.

Ps. er helt grønn på området... :rodme:

Klem fra Maya30 :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ingenting om pixler (annet enn at det tallet skal være så høyt som mulig for at du skal få bra bilder). Så tekniske råd kan du ikke få av meg.

Vi kjøpte oss digitalt kamera for rundt et år siden, og siden det har vi tatt fantastisk mange fine bilder. Fordelen med digitalt kamera er jo at de bildene du ikke liker kan du slette, og på den måten har vi fått til mange kjempefine spontane bilder, fordi vi har slutta å være redd for å bruke opp filmen.

Familie og venner er også veldig fornøyd med å få se bilder på TV`n i stedet for i et album. Da ser alle bildene samtidig, og de kan få se dem rett etter at de er tatt.

Vi kjøpte et relativt dyrt kamera, med litt valg-muligheter. Lukkerhastighet, svart/hvitt bilder, +++. Vi har brukt veldig mange av disse finessene, og er svært fornøyd.

Vikjøpte foresten kameraet hos en databutikk på internett (husker ikke hvilken akkurat nå). Det sparte vi masse penger på.

Lykke til! Håper dere blir like fornøyde som vi er! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Tusen takk for svar.

Men hvilket merke har dere?

Priskategori vi tenkte oss: opp til 8000,-

Skal vi først kjøpe - må det være skikkelig...

Klem fra Maya30 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var skeptisk da kjæresten ville kjøpe et digitalkamera, etter som jeg selv hadde et veldig bra APS-kamera. Men all skepsis er forsvunnet for lenge siden. Vi har hatt det i halvannet år nå, og tatt masse bra bilder og de som ikke var fullt så bra eller direkte dårlige er det jo bare å slette. Synes det er kjempefordel å se om bildet er bra. Vi har et Canon-kamera som heter s40, tror jeg det er. Vi betalte over 8000,- for det, men i dag får du s45/s50 som er oppfølgerene til 5000,-/6000,- i internett-butikker, vet ikke hva de koster i fotoforretninger. Har ikke peil på pixler, men det er riktig at jo flere jo bedre, men også dyrere. Er også viktig å få vite hvor stor minnebrikken som følger med kameraet er på, da det avgjør hvor mange bilder du kan ha i minnet før du må overføre til datamaskinen. Håper dette var til litt hjelp.

Lykke til med kamerakjøpet.

ringblomst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnebrukker kan du kjøpe løst! Det er som regel ikke store greiene som følger med selve kameraet.

For 8000 kroner får du nok et bra kamera. Venter du noen få måneder så får du et enda bedre.

Firmaet jeg jobber i selger et og annet kamera og har fått best tilbakemeldinger på Olympus sine kameraer. Dette går på alt fra brukervennlighet til bildekvalitet.

Jeg anbefaler deg (og alle andre) å unngå kameraer av merket Trust :-?

Jevt over er det tryggest å satse på kameraer fra kjente produsenter som Kodak, Olympus osv.

Se etter tester i foto/datablader e.l. Og tenk godt over hva du skal bruke kameraet til. Jeg ville ikke tatt med meg et kamera til 10.000 på sydentur for eksempel.

Vi har et billig kamera akkurat nå. Gir helt brukbare bilder, trenger ikke å bekymre meg for at det skal bli borte osv. Om et år eller to skal vi investere i et bedre/dyrere kamera, men vi har ikke behov for bedre kvalitet så lenge kameraet vi har fungerer perfekt til vårt bruk (stort sett på nettet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har Kodak, men skal dere bruke opp til 8000 kroner så er det vel Cannon som er regna som best? Litt usikker altså, men har hørt veldig mye bra om dem. De ligger relativt høyt i pris, men med 8000 får dere vel et slikt?

VI har kjøpt til en STOR minnebrikke til vårt kamera, og det er kjempekjekt å ha!

I følge samboeren min er det viktig å tenke over hvilken type minnekort det er i kameraet. Blant annet dersom dere skal kjøpe til ekstra. (Og det kommer dere sansynligvis til å gjøre. Enten en større eller flere "små" for å øke kapasiteten på lange turer++) Dette fordi pris og tilgjengelighet varierer fra type til type av minnebrikker.

Det er også viktig at det er enkelt å overføre bilder fra kamera til PC`n synes jeg da. Hos oss plugger vi en kabel i kameraet og i PC`n, også går det meste av seg selv etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som lurer på ting om digitale kameraer. Se på www.akam.no - en norsk side med anbefalinger i alle prisklasser, brukererfaringer, eget forum, gallerier, slik at du selv kan vurdere billedkvaliteten, samt en webshopguide og prisguide.

Canon Ixus er svært populært, og gir også gode bilder. Ellers kan du få gode, skarpe bilder med kameraer ned til 2500 kroners-klassen.

Anbefales i denne klassen er Olympus camedia 220 zoom, men den begynner vel å bli litt "utdatert" nå. Canon a300 er et bra kamera til 2000 kroner, men det har ikke zoom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Canon Powershot G2 for en stund siden, det er kjempebra! Kostet omkring 8000,-.

Det kan jeg virkelig anbefale. Syns det er veldig greit med digital kamera, det er så mye enklere enn med vanlig. Og det blir tatt flere bilder og merker jeg. Den gamle speilrefleksen har jeg enda, men den brukes sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øyeblikket har vi et Olympus digitalt kamera... Jeg vi anbefale det merket, i en nokså ny versjon.. Det vi har, ble kjøpt da disse typene kom ut først her i landet...

Når vi skal bytte det ut, vurderer vi virkelig å kjøpe et digitalt speilreflekskamera... Det ville jeg kjøpt med en gang dersom jeg skulle bruke 8000 på et kamera...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...

HVIS du skal bruke 8000kr på kamera, tror jeg at du skal se etter kamera med MINIMUM 4megapixler! Pixlene forteller deg oppløsningen på bildet, altså hvor store dem blir uten at det går utover kvaliteten. Med 4MP vil du kunne skrive ut større format enn A4 med topp kvalitet.

Du bør også velge et kamera som har optisk zoom. Regner med at de fleste i den prisklassen har det ;)

Minnebrikker kjøper du ved siden av. Følger vanligvis med en minnebrikke, som ikke er alt for stor. Minnebrikker får du fra 16-1024MB. Du bør satse på minimum 256MB(De koster ca 500kr).

Utenom dette må du tenke over hva du vil bruke kameraet til. Alle merker har sin spesialitet. Noen har ditt mens andre har datt. For 8000kr får du mange finesser på kameraet. Jeg venter fortsatt på mitt kamera. Det kan du se her: http://web.canon.jp/Imaging/IXUS400/index-e.html .

Les litt på den siden, så får du et innblikk i hvilke finesser man finner på "middelklassekameraer" nå.

Jeg anbefaler deg å kjøpe via internet. Dette er nok det billigste alternativet! www.digitalkamera.no "vet" de billigste prisene på det kameraet du ønsker + at de har masse tester og tips. (og forum)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Canon Ixus V3 (det som kom før 400) av kjæresten min til jul og er kjempe fornøyd! Veldig enkelt å ta bilder med og bildene blir veldig fine.

På jobb har vi et Olympus Camedia kamera som både er automatisk og speilrefleks. Det er morsomt å ha muligheten til å ta bilder med speilreflekskamera, hvis du som meg liker å ta bilder. Men ellers synes jeg Canon Ixus kameraet er mer brukervennlig og tar bedre bilder. Dessuten er Olympus kameraet veldig tungt, noe som betyr en del hvis du skal ta mange bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Diva

Hvis man vil ha et skikkelig proffkamera, anbefaler jeg Canon 10D digitalt speilreflekskamera :

http://www.fotografi.no/news_article.html?...rticles.nid=199

Stiv pris, men kjempebra og det er enkelt å bruke og gir flotte bilder!

Jeg vil selv ha IXUS 400 kompaktkamera, har hørt at IXUS kameraene er bra av flere fotografer :

http://www.akam.no/nyheter/2003_02/canon_ixus_400.html

Diva :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Tusen hjertelig takk for alle svarene.

Dere er skjønne. :kysse:

Stoler mer på andres erfaringer enn hva en selger sier om et produkt. :D

Maya30 :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et Fuji kamera til 1600kr og er veldig fornøyd med bildene.

Det med pixler og sånt vet jeg ikke så mye om. Men det er mulig og få et bra kamera til under 2000kr så slipper du og bruke så mye penger på et kamera..

Prøv og se på www.kelkoo.no der har dem masse internett butikker med masse forskjellige merker og prisklasser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har akkurat bestilt meg et Canon Ixus 400 via jobben - men må desverre vente litt på det. Firmaet som leverer har litt backlog på det..... men håper jeg venter på noe godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bananmannen har bestillt et Canon Powershot S50 gjennom jobben, og må betale 6200,-. (Ser at det kan kjøpes til Kr 5450 et sted på nett )

Vi har desverre ikke fått det enda, men vi venter i spenning.

Det har 5,04 Megapiksler

Og 3x optisk zoom

1,8 tommers skjerm

og en minnebrikke på 32 Mb (men jeg mistenker at det blir veldig fort fullt med en slik oppløsning, så det skal vel kjøpes nytt ganske snart, ja)

Jaja, jeg gleder meg i allefall

Lykke til med kjøpet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat bestilt meg et Canon Ixus 400 via jobben - men må desverre vente litt på det. Firmaet som leverer har litt backlog på det..... men håper jeg venter på noe godt ;)

Håper du har god tolmodighet! Har ventet i over en mnd på mitt nå... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte mitt kamera 30.04 og fikk lev. dato 16.mai, men at dette var noe usikkert - Så fikk jeg ny leveringsdato 30.mai og at det fortsatt var usikkert :-? Men idag når jeg kommer på jobb ligger det ny mail hvor datoen er endret igjen.... til 16.mai - og det er ikke usikkert. Så da gjenstår det å se om de holder det de lover :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...