Gå til innhold

Søker råd ang. økonomien min

Anbefalte innlegg

Gjest Pengejenta
Skrevet

Hei

Trenger råd, og tips på hva jeg kan gjøre. Litt om meg og min situasjon:

Jeg er en jente i slutten av 20-årene.

Jeg har tatt bachelor grad og har hatt fast jobb i 2 år. Tjener ca 227.000 (gikk opp fra 300.000) i året.Har kjøpt meg en koselig leilighet for 2 år siden(1.1 mill), som jeg betaler ned. Har delt lånet i 2.. slik at jeg betaler på den ene delen, samtidig som jeg har avdragsfritt på den andre delen av lånet. Husleien min er på 2100kr pr mnd. og bet ca 800 kr i strøm hver 3.mnd.

I forbindelse med studiet mitt måtte jeg ta opp studielån, og har ca 250.000 i lån her også. Betaler ca 2000 kr i mnd ned på dette..

Har vært DUM!! Og fått to kredittkort :kjefte:

Det ene kortet måtte jeg få i forbindelse med datakjøp.

På det ene kortet har jeg 15.000 i kreditt.

På det andre kortet har jeg 25.00 i kreditt

Merker hver mnd at det ikke alltid går i opp, og må ty til kreditt kortene mine!!! Dette er frustrerende og gjør meg til tider veldig frustrert.

I mnd. betaler jeg da opp til 13.000 kr i regninger..

Sitter ikke igjen med så veldig mye.. er så lei av kredittkortene, håper å kunne betale de ned slik at jeg ikke har det. Drømmer å kunne sette av penger, sparte og ha en konto til krise/ferie/osv.. :jepp: men dette er umulig nå, har ingen penger igjen som jeg kan spare..

Betalte ned en del med feriepengene mine sist sommer , bet. da 9000 kr på disse kortene mine.

Skal gjøre det samme igjen nå til sommeren.

Lønner det seg og bli ferdig med et kort eller bet. litt på begge?

Andre råd og tips til meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Når du sier du har hhv. 15000 og 25000 i kreditt, betyr det at det er summen du har tatt ut, at du har brukt 40000 til sammen? Jeg ville nok selv kvittet meg med gjelden på det ene kortet først, deretter satt alt inn på å betale ned gjelden på det andre.

Skrevet

Jeg ble også litt usikker på akkurat hvor mye du betaler på kredittkortene?

Jeg ville ha betalt ned det ene først. Er det forskjellig rente på dem? Da tar du det med høyest rente først.

En mulighet er å søke om å utsette betaling av 1-2 terminer på studielånet. Renten går fortsatt, og du forlenger lånet med tilsvarende 1-2 terminer. Men hvis du betaler 2000kr i måneden på studielån, har du altså 6000kr ekstra å betale ned kredittkortgjelden med, hvis du utsetter studielånet en termin. Utsetter du to terminer har du 12000kr ekstra å nedbetale med, i tillegg til det du allerede betaler.

Det er ihvertfall best å kvitte seg med kredittlån først, så får du heller holde ut studielånet ekstra 6 mnd.

Skrevet

Fokuser ALT på å få betalt ned de kredittkortene de neste månedene. Ikke kjøp deg klær, blader, alkohol, mat ute osv i det hele tatt. Utenom nødvendige utgifter lar du alt gå til nedbetaling av kredittkortgjeld. Slik gjeld er alt for dyr å ha, så du kommer til å spare mye penger på å kvitte deg med det fortest mulig.

Samtidig kvitter du deg med kortene og bestemmer deg for å aldri ta opp kortsiktig gjeld igjen.

Når du er ferdig med å betale kredittkortgjelen bør du se nøye på hva du bruker penger på. Sett opp et realistisk budsjett som også innebærer noe sparing hver måned.

La studiegjelden "være" (dvs betal den bare så fort du må), da dette er "snill" gjeld med bedre betingelser enn den andre gjelden din.

Trekk pusten dypt og vit at om noen måneder er du kvitt kredittkortgjelden og har lært mye om egen øknomi. Lov deg selv å aldri gjøre noe slik mot deg selv igjen. Dette kommer til å gå fint, bare du bestemmer deg for at det skal gjøre det. Lykke til!

Gjest Pengejenta
Skrevet
Jeg ble også litt usikker på akkurat hvor mye du betaler på kredittkortene?

Jeg ville ha betalt ned det ene først. Er det forskjellig rente på dem? Da tar du det med høyest rente først.

En mulighet er å søke om å utsette betaling av 1-2 terminer på studielånet. Renten går fortsatt, og du forlenger lånet med tilsvarende 1-2 terminer. Men hvis du betaler 2000kr i måneden på studielån, har du altså 6000kr ekstra å betale ned kredittkortgjelden med, hvis du utsetter studielånet en termin. Utsetter du to terminer har du 12000kr ekstra å nedbetale med, i tillegg til det du allerede betaler.

Det er ihvertfall best å kvitte seg med kredittlån først, så får du heller holde ut studielånet ekstra 6 mnd.

Takk for svar! :)

Jeg betaler ca 1500 kr tilsammen på de to kortene jeg har hver mnd.

Det var et godt råd å utsette studielånet en termin og betale ned kortet med de pengene. Studielånet er jo mer gunstig å ha enn kredittkort lånene. Hvis jeg gjør dette to terminer kan jeg nesten betale ned det ene kortet med disse pengene.

Betaler ned det jeg har 15.000 kr på i kreditt først. Så blir jeg kvitt det. Betaler ned det med penger som egentlig skulle gått til studielånet og heller bruke feriepengene på et andre kortet!! :) Kan se lyset i tunellen her.. HERLIG!!

Jeg er egentlig ganske økonomisk, selv om det ikke kan virke sånn. Alle regningene mine går først så kommer ting til meg selv til slutt. Jeg skriver opp hva jeg skal handle i butikken på lapp og forsøker å gå 2 ganger i uken..

Er det andre ting en kan gjøre som er lønnsomt?

Har jo gått opp ca 20.000 i lønn også, det utgjør litt.. Og jobber overtid slik at jeg får enda litt ekstra i mnd.. Er ikke lett å være ung, med de boligprisene som er, alle utgifter osv.. Er jo alene med alle regningene.. puh..

Takk for råd :)

Skrevet

du sier at du har betalt ned på leiligheten din i 2 år, du har ikke muligheten til å refinasiere da, slik at du låner opp det du trenger for å nedbetale kreditkortgjelden din og bake det inni huslånet? Mye bedre rente da

Gjest Pengejenta
Skrevet
du sier at du har betalt ned på leiligheten din i 2 år, du har ikke muligheten til å refinasiere da, slik at du låner opp det du trenger for å nedbetale kreditkortgjelden din og bake det inni huslånet? Mye bedre rente da

Ja, det går også ann. Jeg har førstehjemslån i postbanken.

kan evt. høre med de.

Takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...