Gå til innhold

--

Gjest Gjesten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Pepper og pasjon
TS: Et lite spørsmål som er litt OT. ;) Hva mener du egentlig med emosjonellt personlighetsforstyrret? Jeg har aldri hørt det utrykket før. Er det forskjell på emosjonelle personlighetsforstyrrelser og andre personlighetsforstyrrelser? Hvilke er i såfall emosjonelle, og hva er de andre?

Det fins ulike typer personlighetsforstyrrelser. Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er én type, som igjen fins i borderline og impulsiv type. Du kan se kort hva det er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg mente emosjonellt ustabil personlighetsforstyrrelse, det gikk litt fort i tastene der. Dette er ifølge ICD-10 en overkategori for borderline type og impulsiv type.

Det er den som tradisjonellt kalles borderline, men som nå går som en underkategori av diagnosen emosjonellt ustabil personligehtslidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pepper og pasjon
Jeg vet godt at det finnes ulike typer personlighetsforstyrrelser. Jeg har bare aldri hørt om emosjonelle personlighetsforstyrrelser. Så vidt jeg visste fantes det disse:

* Paranoid personlighetsforstyrrelse

* Schizoid personlighetsforstyrrelse

* Schizotyp personlighetsforstyrrelse

* Hysterisk personlighetsforstyrrelse

* Antisosial personlighetsforstyrrelse

* Narcissistisk personlighetsforstyrrelse

* Ustabil (Borderline) personlighetsforstyrrelse

* Unnvikende personlighetsforstyrrelse

* Avhengig personlighetsforstyrrelse

* Tvangspreget personlighetsforstyrrelse

Slik som det står om bl.a her http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322725

Men hvis du mener at emosjonell personlighetsforstyrrelse er det samme som borderline, så takk for svar. :)

Det kan se ut som lommelegen baserer seg på DSM-IV, som er det amerikanske diagnosesystemet. I Norge brukes stort sett det internasjonale ICD-10. Der er følgende personlighetsforstyrrelser:

Paranoid, schizoid, dyssosial, emosjonelt ustabil (=impulsiv og bordeline), dramatiserende, tvangspreget, engstelig (unnvikende) og avhengig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Rainbow Brite_*
Hehe, du mener histrionisk! Ikke hysterisk ;)

Dessuten er ikke den narsissistiske pf en del av diagnosesystemene som brukes i Norge (IDC-10), men det amerikanske (DSM-IV)

I Norge har man ni pf, de du listet opp minus narsissistisk + histrionisk der du skrev hysterisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er ikke den narsissistiske pf en del av diagnosesystemene som brukes i Norge (IDC-10), men det amerikanske (DSM-IV)

I Norge har man ni pf, de du listet opp minus narsissistisk + histrionisk der du skrev hysterisk :)

Jupp, det er rett.

Histionisk fanger vel opp en del av de elementene som havner i den amerikanske narsisitisk tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Rainbow Brite_*
Jupp, det er rett.

Histionisk fanger vel opp en del av de elementene som havner i den amerikanske narsisitisk tror jeg.

Man ser nok mer på den histrioniske som "kvinnevarianten" av dyssosial pf, iom at man tenker seg at de samme årsaksmekanismene får ulike uttrykk hos menn/kvinner (generelt sett, er ikke bastant her)

Jeg husker ikke akk hva man koder narssisistisk med i icd, det er en liten underminiting, men det er altså ikke en egen diagnose her, så man henviser ofte til dsm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...