Gå til innhold

Hvordan får jeg koblet til lyden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått ny boks til min datamaskin og lyder virker ikke. Den har alltid virket før.

Jeg fikk dette svaret fra han som installerte den på nytt:

- Det er nok kablene fra USB til hovedkortet som ikke står riktig i. Vanskelig å forklare utem å se det selv, men dersom det er en lit kontakt på hovedkortet kan du prøve å bytte den. (PS! Skru av strømmen først!)

Hva betyr dette - hva er USB og hva er hovedkort? Lite kontakt på hovedkortet?

Jeg får ikke tak i han så kanskej noen her klarer å oversette dette til mer forståelig?

Har plugget i de ledningene jeg har og forstår ikke hvorfor lyden ikke kommer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først: Hva er "ny boks til datamaskinen"?

USB er ledningstype, om du har webcam, digitalkamera, mp3spiller og slike ting så er de neste garantert koblet til pcen via USB-ledning.

Hovedkortet er kortet alt er festet på inni maskinen. Mulig fyren som prøvde å hjelpe deg, mener at det skal gå en ledning fra USB-porten (altså der du kobler ting i) og inni pcen fram til hovedkortet? Og at den er løsnet?

Få noen til å se på pcen din heller, om du ikke tørr dette selv. For å be deg tukle inni der som ikke vet hva en usb-ledning er engang, synes jeg høres uansvarlig ut. Han ber jo om at du enten lar være å tørr å prøve selv pga du ikke kan, eller roter noe til. Og da må jo han komme og fikse det selv, og først finne ut hva du har gjort galt.

Skrevet

Ny boks betyr ny "det som mange feilaktig kaller harddisk men som ikke er harddisk". Dvs. den enheten som ikke er skjerm.

Jeg tør ikke tukle med dette nei, og jeg har ikke webkamera. Jeg ville bare høre på musikk, men det er jo ikke mulig nå.

Skrevet
Ny boks betyr ny "det som mange feilaktig kaller harddisk men som ikke er harddisk". Dvs. den enheten som ikke er skjerm.

Jeg tør ikke tukle med dette nei, og jeg har ikke webkamera. Jeg ville bare høre på musikk, men det er jo ikke mulig nå.

Ah du mener kabinett ja. Det som også heter datamaskin ;). Men da må det jo være noe som ikke er festet ordentlig inni der. Og det som også faller meg inn, har du høytalere i det hele tatt? Eller har brukt noe innebygget i den gamla "boksen" din? Aner ikke om det finnes engang men om du har hatt det så er det jo ikke rart det ikke kommer lyd nå!

Og skal jeg være ærlig så forstår jeg ikke hvorfor han har nevnt USB, jeg har aldri sett høytalere som bruker USB. Det er det ett eget hull for bak på boksen. Du må definitivt be ham komme og se.

Skrevet
Har du høytalere i det hele tatt? Eller har brukt noe innebygget i den gamla "boksen" din? Aner ikke om det finnes engang men om du har hatt det så er det jo ikke rart det ikke kommer lyd nå!

Og skal jeg være ærlig så forstår jeg ikke hvorfor han har nevnt USB, jeg har aldri sett høytalere som bruker USB. Det er det ett eget hull for bak på boksen. Du må definitivt be ham komme og se.

I den gamle versjonen hadde jeg alltid lyd, ja. Jeg har ingen ekstra høytalere som er kjøpt utenom, men det følger da alltid med høytalere til en datamaskin - uansett jeg kunne alltid lytte til musikk og medieklipp tidligere, så da regner jeg med at vi kaller det for høytalere der lyden kom ut. Det er ikke riktig at det bare skal forsvinne nå bare fordi boksen er ny.

Ja, dette bør de kunne ordne, de som installerte alt i ny boks. Jeg vet ikke hva USB er, og jeg vil ikke vite det heller. Jeg vil bare ha lyden min tilbake.

Takk for svar.

Skrevet

Så du har ingen høytalere i heletatt? Og ikke på skjermen din heller? Da er det kanskje ikke rart det kommer lyd. Må man jo ha høytalere o.l.

Skrevet
Så du har ingen høytalere i heletatt? Og ikke på skjermen din heller? Da er det kanskje ikke rart det kommer lyd. Må man jo ha høytalere o.l.

Eh, jo.

Det var lyd før. Da er vel sannsynligheten stor for at det er høytalere der. Det er høytalere på skjermen, på begge sidene, innebygget. Men der er ingen eksterne, ytre, veldig synlige ekstrahøytalere.

Ok?

Skrevet

Er alle kablene fra skjermen koblet ordentlig i?

Skrevet

Ja, ledningene sitter ordentlig, og slik som de pleide å være festet. Da får datamannen ordne det, jeg kan ikke gjøre så mye mer.

Men takk for råd!

Skrevet

Fulgte det med drivercd-er da du kjøpte pc-en? Det kan jo være at driverne til lydkortet ditt ikke er installert. Om du nå har et eksternt lydkort kan det være her problemet ligger, eller hvis du går inn på kontrollpanel -> sounds and audio devices (lydenheter på norsk) og Audiofliken. Sjekk hva som er default device her.

Skrevet

Har sjekekt kontrolpanel og gått inn på lydenheter. Har Realtec AC97 Audio og alt skal være i orden til bruk "godkjente lydenheter".

Jeg tror noe må ha skjedd inne i boksen da teknikeren installerte alt på nytt.

Kanskje han ikke har festet bra nok inne i der.

Skrevet

Jeg plugget øretelefoner inn i boksen/PC og da hører jeg lyden fint. Men hører ikke noe dersom jeg trekker ut disse ørepluggene. Hører ikek noe fra skjermen, slik jeg gjorde før.

Merkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...