Gjest Lilleulv Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 Ønsker et par tips ang min valp Valpen må ut og tisse ofte. Mye oftere enn den voksne hunden. I begynnelsen trente vi valpen masse på at den skulle kunne være ute uten den voksne også, og det fungerte fint. Men nå har hun begynt å henge i vinduene når hun er ute i steden for å gjøre noe produktivt. Hun får turer også altså, ikke misforstå meg. Men hun må gjerne ut hver halvtime for å unngå at hun tisser inne. Og vi har en stoor hage der hundene er mye ute og koser seg. Men valpen er plutselig uselvstendig, og henger bare i vinduet når hun er ute. Den voksne vil ikke være med ut hver halvtime, og jeg ønsker fortsatt å ha 2 selvstendige individer som kan gå ut alene o.l. Jeg slipper henne da ikke inn når hun henger i vinduet, men ser ikke ut til at det fører noe sted. Tips til hvordan håndtere dette? En ting til: hundene får gå i sofafen. De får ligge i armkroken i sofaen og kose som de heldige grisungene de er. Men valpen styrer så fælt når hun er oppi sofaen. Hun skal liksom leke og styre og klatre og gå rundt. Jeg ønsker å lære henne at i sofaen ligger vi i ro ellers må vi gå ned. Prøver å stryke på henne for å få henne rolig i sofaen, ber henne gå ned dersom hun begynner å styre. Men ser ikke ut til at det skjer noe der heller. Tips ang dette? For dere som har lest mine tråder om valpen tidligere på forumet, må jeg si at det går KJEMPEBRA med henne nå! Hun har blitt litt tøffere, vi trener, leker og koser oss. Har brukt mye tid på å jobbe med henne de siste ukene, og det gir resultater. Nå synes jeg vi begge har det moro, og at vi trives mer med å jobbe sammen. Hun har i tillegg lært masse og blitt renslig (hvis hun får komme ut ofte). Hundene går veldig bra overens, og storkoser seg sammen. Ingen problemer der i gården heller. Angrer ikke på at jeg har 2 hunder lenger tror jeg Så det har gått seg til utrolig fint.
Pinkyh Skrevet 20. februar 2008 #2 Skrevet 20. februar 2008 Hei! Først og fremst vil jeg gratulere med ny valp! Spennende periode.. Hvor gammel er valpen din da? Når det gjelder tissing og å være ute, så skjønner jeg ikke helt problemstillingen. Tisser hun inne? Eller vil hun ikke tisse når hun går ut? Og hvis hun står ved vinduet når du slipper henne ut, syns jeg ikke det er rart.. Den vil jo være sammen med flokken sin og det er vel kjedelig å gå rundt der å tusle alene. Det kommer nok med alderen at hun blir mer selvstendig. Sofaproblemet kan jo løses enkelt ved at hver gang den er urolig på fanget tar du den ned på gulvet. Hvis du er konsekvent, så vil den lære seg at den kun får lov til å være der om den er rolig. Hvis du styker og klapper på henne når hun er urolig på fanget ditt, belønner du henne egentlig for å være urolig. Så da lærer hun jo at i sofaen så er det bra å leke. ;P Hvordan rase er det du har fått deg da? Jeg står på venteliste på en ny valp til 2009, så jeg gleder meg masse!
Gjest Lilleulv Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Valpen er Golden Retriever! :-) Hva skal du ha? Det jeg mente er at hun må ut, hun går til døra når hun må noe. men når jeg slipper henne ut står hun bare og henger og krafser i vinduskarmen. men hun må fortsatt tisse for å si det sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå