Gå til innhold

Hvorfor fremstilles det i media som at hele landet har vinterferie nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke akkurat noe som tar fra meg nattesøvnen, men jeg finner det litt interessant at denne uken er det "vinterferie-oppslag" både i tv, aviser og blader, mens en god del av skolene i dette landet faktisk hadde vinterferie i forrige uke. Da var det ikke nevnt med et ord...

Jeg tipper det er fordi Oslo-området dominerer alt som vanlig. Men det bor faktisk mennesker i de andre landsdelene også.

Dette er bare et av eksemplene på at mange østlendinger regner Norge som østlandsområdet. Resten av landet er liksom ikke verdt å nevne en gang.

Enig/uenig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter det jeg har skjønt så hadde både vestlandet og østlandet ferie samme uke, og jeg vet at kusina mi i haugesund har denne uka, samme har ei venninne i stavanger. Her kjenner jeg ingen i skolealder, men det må jo nesten være ferie her også da siden det sto i en eller annen avis at det var samme uka.

Og da er det jo ikke så rart at dette blir "hoveduka" for media, siden halve landet har fri nå? Hvor kjenner du folk som har hatt ferie?

Jeg vet f eks at en kamerat av meg i Bergen ofte har hatt ferie uka før/etter meg i Haugesund, tror også det skjedde når jeg bodde i Stavanger. Og at han da hadde ferie samtidig med Østlandet. Så det der er jo litt merkelig at man ikke deler "midt på Haukeli".

Men er det kanskje slik at Sørlandet ikke har ferie nå? At de og Nord-Norge har ferie samtidig? Det kom jeg på nå.. eller at de er blitt "blandet inn" med Øst/Vestlandet?

Som jeg skrev i min tråd også, så føler jeg jo også sterkt at hele Østlandet er Oslo, spesielt for vestlendinger. ( http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=319272 )

Men stort sett så holder jo nasjonale aviser til på Østlandet så da blir det jo sånt..

Gjest _Leela_
Skrevet

Jeg bor på østlandet og her er vinterferien først neste uke, altså uke 9, så det er ikke hele østlandet som har ferie den her uka.

Det som frustrerer meg mest er derimot at jeg ikke har vinterferie... Så alt dette pratet om ferie er jo helt meningsløst for jeg må jo jobbe. Men jeg gleder meg til påske fordi da har jeg lang ferie. :duskedame:

Skrevet

Skolene her i sør har vinterferie denne uka...

Skrevet

Der dukket visst "østland/vestland/osv" monsteret opp igjen. Det sto faktisk et sted, husker jo ikke hvor, at hele østland og vestland har ferie nå. Og så har ikke alle det likevel, pga noen grer hele østlandsområdet under en kam. Da blir det vel noe som meg og han fra Bergen da, at noen fylker ikke har samtidig som resten, men media (som vanlig) forenkler og tar uka som flertallet har.

Tåpelig. Stemmer for at media heller skal bruke FYLKENAVN og ikke Øst/Vest/osv når de skriver om noe!

Skrevet

Grunnen er jo at Oslo er det eneste som teller. Alle utskuddene som bor andre steder er det vel ingen som bryr seg om?

Gjest Bellatrix
Skrevet

Vinterferien har vel alltid vært til forskjellige tider de forskjellige stedene i landet. Jeg mener å huske at jeg og kusinen min hadde vinterferie i to forskjellige uker på tross av at vi bodde relativt nærme hverandre.

Her er ikke vinterferien før i mars. Påskeferien og vinterferien slåes sammen.

Skrevet

Møre og Romsdal hadde vinterferie i forrige uke hvertfall.

Skrevet
Møre og Romsdal hadde vinterferie i forrige uke hvertfall.

Voss og Granvin har vinterferie neste veke (veke 9).

Skrevet

Det er vel fordi i år så har vel store deler av norge, bortsett fra to kommuner tror jeg ferie til samme tid. Sto noe om det i vg ettersom feriesteden fortvilte over at de ikke hadde kapasitet til alle sammen.

Gjest Gjest_B._*
Skrevet
Dette er ikke akkurat noe som tar fra meg nattesøvnen, men jeg finner det litt interessant at denne uken er det "vinterferie-oppslag" både i tv, aviser og blader, mens en god del av skolene i dette landet faktisk hadde vinterferie i forrige uke. Da var det ikke nevnt med et ord...

Jeg synes det er like "interessant" at det fremstilles som om alle har vinterferie. Sist jeg hadde vinterferie var på videregående, i jobb har man jo ikke vinterferie med mindre man jobber i skole o l. Vinterferien er på linje med høstferien en "ikke-ferie" for meg.

Skrevet
Jeg synes det er like "interessant" at det fremstilles som om alle har vinterferie. Sist jeg hadde vinterferie var på videregående, i jobb har man jo ikke vinterferie med mindre man jobber i skole o l. Vinterferien er på linje med høstferien en "ikke-ferie" for meg.

:Nikke:

Og om sommeren snakkes/skrives det om "fellesferie".. Som om det er en periode som heter det, og at det er en tid da alle har ferie..

Gjest Bellatrix
Skrevet
Det er vel fordi i år så har vel store deler av norge, bortsett fra to kommuner tror jeg ferie til samme tid. Sto noe om det i vg ettersom feriesteden fortvilte over at de ikke hadde kapasitet til alle sammen.

Å? Jeg søkte etter vinterferie i 3 forskjellige kommuner og fant at de hadde vinterferie i 3 forskjellige uker.

Skrevet

Ja, det er i alle fall ikke sånn at det er bare to kommuner som har vinterferie en annen uke!

Poenget mitt er at når det er vinterferie i Oslo, så slåes det opp som at det gjelder alle. Oslo er ikke Norge. Og at de nasjonale avisene har base der er et utrolig dårlig argument... Hvis nasjonale medier har SÅ begrenset innsikt så herregud... Dessuten har de utsendinger i alle landsdeler.

Det virker arrogant på meg.

Skrevet
Ja, det er i alle fall ikke sånn at det er bare to kommuner som har vinterferie en annen uke!

Poenget mitt er at når det er vinterferie i Oslo, så slåes det opp som at det gjelder alle. Oslo er ikke Norge. Og at de nasjonale avisene har base der er et utrolig dårlig argument... Hvis nasjonale medier har SÅ begrenset innsikt så herregud... Dessuten har de utsendinger i alle landsdeler.

Det virker arrogant på meg.

Jeg er enig. Dette er noe som alltid har irritert meg, kanskje spesielt siden jeg aldri hadde ferie når det var "vinterferie". Da måtte jeg vente en uke, eller var allerede ferdig med ferien. Jeg har alltid lurt på hvorfor det er oppslag om én vinterferieuke når den ofte er spredt over flere uker...

Skrevet

Vanligvis er det delt opp så østlandet har uke 8 og vestlandet har uke 9. I år kommer påsken såpass tidlig at mange på vestlandet har tatt vinterferien tidlig. Og det er nok derfor media skriver på den måten de gjør nå.

Skrevet

Bergen kommune har vinterferie denne uken. Interessant at Voss og Granvin ikke har før neste uke....Trodde kanskje at alle i Hordaland hadde på samme tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...