Gå til innhold

Hvilke basis varer har du alltid i ditt skap?

janne84

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

- Jeg har stort sett alltid ris...

- Minst 7 typer krydder ;). Elsker å krydre mat, så ser jeg noe spennede så kjøper jeg.

- Par poser med Toro-sauser eller gryter, sånn at jeg alltid har noe i skapet til å spise

- Jeg har alltid melk og ost i kjøleskapet, og ofte også smør. Slik at jeg har noe "ekstra" å ha i gryter.

- Iblant har jeg rømme/creme fraiche. Men det er ikke garantert at jeg har, så sier gryta at jeg må ha det, så har jeg i smør og melk. Smaker godt og blir fyldig av det også!

- Jeg har også ofte tacoskjell liggende, pga de er det ikke hvete i og fungere derfor bedre for magen min enn pølsebrød ;).

Det jeg kommer på nå ihvertfall... åja og så klart, tomater, paprika, agurk, ofte mais og sjampinjong, for å ha litt ekstra oppi gryter. Og for å ha på brødskiva, som salat til mat..

Uff nok om mat nå... jeg er sulten og må faste til 17-tia.. pga undersøkelse :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig mye i skapene, er flink til å handle inn når det ser ut til å bli tomt og det gjør også at jeg kan mekke det meste uten de store handlerundene:

-mange forskjellige typer mel (hvetemel, durum, spelt, bygg, rug i forskjellige grovheter)

-solsikkefrø, linfrø, sesamfrø, havregryn

-sukker, melis, kakao, sirup, brunt sukker, gjær, potetmel, honning, gelatinplaterbakepulver, vaniljesukker, vaniljeessens, maizena

-valnøtter og hasselnøtter

-en skuff full av krydder (jeg har omtrent alt mulig, og kjøper inn nytt etterhvert dersom det er noe spesielt jeg trenger til en spesiell oppskrift).

-flere typer pasta (makaroni, spagetti, tagliatelle, lasagneplater har jeg alltid, ofte enpartre typer til), nudler, linser, ris (jasminris og fullkornsris, begge deler kjøpt i svære poser), risottoris og grøtris.

-tomatbokser, bønnebokser, kokosmelk, maisbokser, leverpostei/makrell i tomat (reserve dersom man glemmer å handle inn pålegg en dag ;))

-krutonger, tacoskjell, dippmix, buljongterninger, tacokrydder, husmann knekkebrød

-olivenolje, ev. olivenolje, rapsolje, eddik 7%, hvitvinseddik, balsamicoeddik, soyasaus, fiskesaus, østerssaus, sweet chili saus,

-flytende buljong (okse og kylling), rød curry paste, sitronsaft og limesaft, tomatpuré, kremet kokosnøtt, matfløte, yoghurt (gresk/tyrkisk type),

-oliven av forskjellige slag, soltørkede tomater, 3-4 typer sennep, blåbærsyltetøy, ripsgele, mango chutney, majones, diverse dressinger og ketchhup.

I fryseren har vi omtrent alltid karbonadedeig, kyllingfilet, svinefilet, andebryst, laksefilet, bær av forskjellige slag, pitabrød og rundstykker (i tilfelle vi mangler brød en dag).

Av ferskvarer så har vi alltid melk, margarin, smør, egg, poteter, parmesan, løk, hvitløk, ingefær og paprika. Som oftest er det en god del mer grønnsaker, pålegg etc i kjøleskapet selvsagt, men disse er alltid kjekt å ha liggende slik at jeg som oftest plukker med meg litt ekstra i forhold til handlelisten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskvarer og grønt:

Alltid matfløte, margarin, smør, egg, parmesan, rødløk og hvitløk.

Ellers må jeg alltid ha i huset:

Olivenolje (flere typer), solsikkeolje, balsamico, rødvin- og hvitvinseddik, hvetemel, durumhvetemel, sukker, pinjekjerner, valnøtter, flytende honning, div. pasta og ris. Og krydder i nesten alle varianter.

I fryseren er det alltid flere typer grønnsaksblandinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mel; sammalt og fin hvete (ofte noen andre typer også, men ikke alltid)

Jevnere som potetmel og maisenna (de varer jo i evigheter)

Havregryn, byggryn

Ris (helst naturris...nå har vi villris og hvit basmati)

En eller annen form for pasta

Hermetiske tomater

Salt, pepper, diverse krydder (rundt 30 sorter vil jeg tro)

Olje; olivenoljer, solsikkeolje, rapsolje og gjerne noen til

Soyaolje, balsamico, eddik

Tørkede kikerter, noen typer bønner, erter (sistnevnte fordi de varer lenge, ikke fordi vi bruker så mye :ler: )

Av grønt har vi ikke noe helt fast, men løk, hvitløk og gulrøtter skal det mye til at vi ikke har. Også ofte kålrot, poteter, hodekål og purre.

Smør og ost (jarlsberg og parmesan har vi nesten alltid)

Også har vi stort sett alltid egg og prøver å huske å kjøpe før det går tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. også har vi gjær og sukker og kakao og endel sånt også, og kaffe til presskanne og mokkakanne og diverse typer te. Husker åpenbart ikke alt på en gang, så gir meg nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er egentlig ganske mye forskjellig:

Krydder (salt, pepper, kanel, kardemomme, karri, nellik, ingefær, muskat osv)

Mel (fint og grovt)

Bakepulver

Vaniljesukker

Kakao

Tørrgjær

Ris

Hermetisk tomater

Melis

Sukker

Melange

Egg

Tabascosaus

Soyassaus

Rapsolje

Olivenolje

Formfett

Og sikkert enda mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- tørrvarer - pasta (fullkorn + vanlig), ris, hvete, bokhvete, linser, hvetemel, maizenamel - resten varierer (som oftest noe ryggmel eller byggryn eller lignende).

- noe hermetikk - alltid hakkede tomater, bønner - resten varierer, ofte ananasbiter, bambus eller lignende som passer for wok.

- olivenolje og soyaolje, soyasaus, hvitvinseddik, rødvinseddik, balsamico, og vanlig eddik.

- sukker, salt, kakao og en god del krydder (må ha: kylling- og grønnsaksbuljong, oregano, basilikum, dill, svart pepper, hvit pepper, chilli, cayennepepper, rosmarin, tymian, persille, paprikapulver, koriander, kanel, spiskummin + en del ferdigblandingene i tillegg, som for eksempel garam masala eller tandori eller lignende) - jeg bryker som oftest ganske mye forskjellig.

- løk og hvitløk, som oftest også rødløk.

- minst 3-4 forskjellige typer te. Må være noe grønn te og noe yrtete i tillegg til vanlig svart te. Som oftest er det en del flere en bare 3-4.

- frokostblanding - AXA God Morgen Frukt. Billig (mellom 12-15 kroner per pakke) og bra (ingen tilsett sukker).

- knekkebrød og halvstekte mini baguetter til de dagene vi er litt late.

- lettmajones - ikke fordi vi spiser mye, men fordi det bare er der for de få gangene vi spiser reker :-D

- juice - vi kjøper mye med tilbud og bare har alltid noe i roterommet.

- frossne varer - jeg har som oftest en god del kjøtt, kylling eller fisk i fryseren og. Kjøper gjerne ekstra da det er noe på god tilbyd.

- paprika og agurk.

Ellers, grønnsaker og frukt varierer ganske mye, men gulrøtter kan en som oftest finne, mesteparten fordi de varer litt bedre en brokkoli eller blomkål. Vi er ganske gla i de brokkoli og blomkål, men de blir ofte spist opp fort også, så vi har ikke alltid noe overs ;)

Som oftest kan jeg lage middagg selv hvis kjøleskapet selv er ganske tom, jeg ler noen ganger at hvis krigen skulle komme, da har er vi godt forbredt :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Vi har alltid: mel, sukker, tørrgjær, krydder (en hel haug), ris av forskjellig slag, diverse linser og bønner, nøtter, frø, frukt i en stor skål, diverse grønnsaker (alltid rød paprika, gulrot, gul og rød løk, tomat, hvitløk, chili - resten varierer), appelsinjuice, melk, hakkede hermetiske tomater, frokostblanding, havregryn, cultura, olivenolje, egg, hvitost (både billig ost til pizza og sveitserost/vellagret jarlsberg), makrell i tomat, kylling i fryseren og frosne bær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrvarer og hermetikk:

- Forskjellige typer ris, pasta og nudler, samt byggryn, couscous og bulgur

- Forskjellige typer mel og kornsorter, sukker, tørrgjær og andre bakevarer som kakao, sirup osv.

- Forskjellige typer nøtter

- Forskjellige oljer og eddiker

- Et helt skap med diverse krydder og tørkede urter

- Hermetiske tomater, tomatpuré, bønner, kikerter, maiskorn

- Kaffe

- Løk og hvitløk

I kjøleskapet:

- Forskjellige typer fond

- Smør og margarin

- Lettrømme og seterrømme

- Worcestershiresaus, soyasaus, tabasco

- Forskjellige typer sennep

- Egg

- Honning

- Melk

I fryseren:

- Rundstykker

- Har alltid et lager av diverse kjøtt (spesielt biff, grytekjøtt av okse, kyllinglår og diverse deler av lam)

- Frosne erter

- Forskjellige frosne bær

- Vinrester fryst i isterningposer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I fryseren:

Kyllingfilet, karbonadedeig, grytekjøtt, frossen grønnsakblanding, laksefilet, indrefilet av svin, gressløk,frosne bær

Grønnsaker & frukt:

Poteter, yams, gulrøtter, selleri, rød, gul og hvitløk, agurk, lime, paprika, epler

Ferskvarer:

Melk, fløte, creme fraiche, smør, egg, parmesan, eplejuice fra südtyrol.

Til frokost & lunsj:

Hjemmelaget müsli og 1 pakke knekkebrød, gresk yoghurt, leverpostei, gulost, hamburgerygg, aioli, grønn pesto,westfalerskinke, marmelade, syltetøy, hapå.

Tørrvarer/hermetikk:

Makaroni, linguini og 1 pastatype til (skruer etc), brun, hvit & grøtris, couscous, flere slag hermetiske bønner, puy linser, hvete tortilla.

Mais på boks, flere slag hermetiske tomater, pinto bean salsa, hermetisk annanas, tikka paste,

Tomatsuppe i pose, bolognesesaus i pose, tacokrydder, gresk dressingmix.

Olivenolje, maisolje, balsamicoeddik, soyasaus, chillisaus, ketchup, dijon sennep, søt grovkornet sennep, pølsesennep, mango chutney, majones.

Espressokaffe, chai te, savoiardikjeks, kornmo

Til bakst:

Mel(hvete, spelt, tipo 00, & rug i forekjellige malningsgrader)

sukker (hvitt, demerera og muscovado)

melis, kakao, natron, bakepulver, vaniljesukker,

vaniljeessens, gjær, havregryn, potetmel, honning, gelantin, lys sirup

solsikkekjerner, mandler, hasselnøtter, glukose, linfrø & havregryn

og rødvin :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode basis varer og mange gode tips!

Nå er lønninga kommet på konton, så i morgen blir det stor handling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest VestTele
Jeg har veldig mye i skapene, er flink til å handle inn når det ser ut til å bli tomt og det gjør også at jeg kan mekke det meste uten de store handlerundene:

-mange forskjellige typer mel (hvetemel, durum, spelt, bygg, rug i forskjellige grovheter)

-solsikkefrø, linfrø, sesamfrø, havregryn

-sukker, melis, kakao, sirup, brunt sukker, gjær, potetmel, honning, gelatinplaterbakepulver, vaniljesukker, vaniljeessens, maizena

-valnøtter og hasselnøtter

-en skuff full av krydder (jeg har omtrent alt mulig, og kjøper inn nytt etterhvert dersom det er noe spesielt jeg trenger til en spesiell oppskrift).

-flere typer pasta (makaroni, spagetti, tagliatelle, lasagneplater har jeg alltid, ofte enpartre typer til), nudler, linser, ris (jasminris og fullkornsris, begge deler kjøpt i svære poser), risottoris og grøtris.

-tomatbokser, bønnebokser, kokosmelk, maisbokser, leverpostei/makrell i tomat (reserve dersom man glemmer å handle inn pålegg en dag ;))

-krutonger, tacoskjell, dippmix, buljongterninger, tacokrydder, husmann knekkebrød

-olivenolje, ev. olivenolje, rapsolje, eddik 7%, hvitvinseddik, balsamicoeddik, soyasaus, fiskesaus, østerssaus, sweet chili saus,

-flytende buljong (okse og kylling), rød curry paste, sitronsaft og limesaft, tomatpuré, kremet kokosnøtt, matfløte, yoghurt (gresk/tyrkisk type),

-oliven av forskjellige slag, soltørkede tomater, 3-4 typer sennep, blåbærsyltetøy, ripsgele, mango chutney, majones, diverse dressinger og ketchhup.

I fryseren har vi omtrent alltid karbonadedeig, kyllingfilet, svinefilet, andebryst, laksefilet, bær av forskjellige slag, pitabrød og rundstykker (i tilfelle vi mangler brød en dag).

Av ferskvarer så har vi alltid melk, margarin, smør, egg, poteter, parmesan, løk, hvitløk, ingefær og paprika. Som oftest er det en god del mer grønnsaker, pålegg etc i kjøleskapet selvsagt, men disse er alltid kjekt å ha liggende slik at jeg som oftest plukker med meg litt ekstra i forhold til handlelisten :)

Hei

Mye bra her:)

Bortsett fra alt som inneholder hvete/gluten eller gjær, kjenner jeg igjen mye i mitt eget kjøleskap. Etter å så sent som ifjor ha oppdaget at jeg led av gluenintoleranse, hveteallergi og gjær/kumelkintoleranse, har jeg tatt konsekvensen av det. Og blitt en dietetiker, og etterhvert en liten kjøkkenskriver. Har flyttet for meg selv i kjøvannet av mitt "annus horribilis" 2007, og har dermed måtte lage maten selv, it illegg til at den altså ikke må inneholde visse ting. Tøft, men må man så må man. Har i praksis ikke spist et bake/brødprodukt og omtrent ikke melkeprodukter på et halvt år. Jeg oppmuntrer FLERE til å prøve å løsrive seg fra den tvangsmessige, institusjonaliserte brød og melkefokuset her i landet! Det finnes alternative karbokilder, f.eks belgfrukter, en velsignelse:) Jeg har ALDRI følt meg bedre! Et mentalt, følelsesmesig og fysisk velvær eog funkjsonnivå som jeg ikke trodde var mulig å oppnå, og jeg er 41 år. Stikkord her er proteinintoleranse og steinalderkost..kan snakke med varm om dette,men tilbake til tråden:)

Altså, uansett, mat, smak og matlaging handler om erfaring. Har funnet ut at med følgende basisprodukt kommer man langt:

Foruten tørrmat som ris, belgfrukter og fersk-/frossenvarer som kjøtt, fisk, fugl og grønnsaker;

Salt, pepper, sukker, hvitløk, medium currypaste, chutney, tomatpure, hakkede tomater, soltørkede tomater, sitronsaft, rømme, matfløte, et par oljer, eddiker, østersaus og søt chilisaus. ketchup og sennep

Har jeg dette kan jeg trylle frem de herligste retter:)

Livet er (endelig) godt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest VestTele
Hei

Mye bra her:)

Bortsett fra alt som inneholder hvete/gluten eller gjær, kjenner jeg igjen mye i mitt eget kjøleskap. Etter å så sent som ifjor ha oppdaget at jeg led av gluenintoleranse, hveteallergi og gjær/kumelkintoleranse, har jeg tatt konsekvensen av det. Og blitt en dietetiker, og etterhvert en liten kjøkkenskriver. Har flyttet for meg selv i kjøvannet av mitt "annus horribilis" 2007, og har dermed måtte lage maten selv, it illegg til at den altså ikke må inneholde visse ting. Tøft, men må man så må man. Har i praksis ikke spist et bake/brødprodukt og omtrent ikke melkeprodukter på et halvt år. Jeg oppmuntrer FLERE til å prøve å løsrive seg fra den tvangsmessige, institusjonaliserte brød og melkefokuset her i landet! Det finnes alternative karbokilder, f.eks belgfrukter, en velsignelse:) Jeg har ALDRI følt meg bedre! Et mentalt, følelsesmesig og fysisk velvær eog funkjsonnivå som jeg ikke trodde var mulig å oppnå, og jeg er 41 år. Stikkord her er proteinintoleranse og steinalderkost..kan snakke med varm om dette,men tilbake til tråden:)

Altså, uansett, mat, smak og matlaging handler om erfaring. Har funnet ut at med følgende basisprodukt kommer man langt:

Foruten tørrmat som ris, belgfrukter og fersk-/frossenvarer som kjøtt, fisk, fugl og grønnsaker;

Salt, pepper, sukker, hvitløk, medium currypaste, chutney, tomatpure, hakkede tomater, soltørkede tomater, sitronsaft, rømme, matfløte, et par oljer, eddiker, østersaus og søt chilisaus. ketchup og sennep

Har jeg dette kan jeg trylle frem de herligste retter:)

Livet er (endelig) godt:)

Og for ikke å glemme egg og smør..

INGEN trenger pasta, har ikke spist det på et halvt år,ikke savnet det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye vi ikke trenger, men som vi ønsker å ha likevel. Jeg liker melkeprodukter og brød/gjærbakst. Jeg vet jeg utmerket kunne fungert uten, men hvorfor skal jeg det når det er godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av basisvarer..

Pasta, flere typer, både fullkorn og vanlig.

(Jeg kan ikke forstå den personen som ikke savnet pasta, men nå er jo pasta det beste jeg vet.. kan spise det med ketchup og være fornøyd)

Ris, både porsjonspakninger og stoooor pose, basmati og villris.

Couscous.

Krydder: basilikum, oregano, rosmarin, estragon, timian, salt og pepper, buljong, Wostershiresaus, soyasaus, NATVIGS krydderblanding (avhengig av dette krydderet).

Balsamico, olivenolje og rapsolje.

Hermetikk: Mais, minimais, asparges, champignon, tomatpure, tomater på boks.

Mel, sukker, bakepulver, vaniljesukker, havregryn, sammalt rug, knekkebrød og fiberrik.

Ferske varer: melk, rømme, meierismøt, mild ost, gulrøtter (bruker det i alt), løk, tomater, sjokoladepålegg (til de dagene jeg er matlei og morgengretten, men må på jobb/skole), majones, ketchup, økologiske-egg.

På glass: Sure agurker, tacosaus, indisk-krydder-paste og pesto. (Utrolig hva man kan lage av det om man er litt kreativ.)

I fryseren: kylling, koteletter, kylling kjøttdeig, kjøttdeig av svin og karbonadedeig. (tenkte jeg skulle ta noens tips fra tidligere i tråden og tilføre grytekjøtt til denne kategorien)

Endret av Jigva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...