Gjest Vega Skrevet 1. mai 2003 #1 Skrevet 1. mai 2003 Tenker på å anskaffe hest, to stykker av kaldblodsrase (døl, nordlandshest eller islandshest). Jeg vurderer å la de gå ute hele året, med en stall (isolert men åpen) med le for vær og vind, og gi tilleggsfôr om vinteren. Skal bosette meg ved kysten, der det er lite vinter, men en del vind og regn. Vet at man skal børste minimalt under slike forhold - men vil hestene trives? Og trenger de mye ekstra kraftfôr? Mye ettersyn av høver? (vil nok gå uskodd deler av året, helst hele året.) Noen som har erfaring?
Gjest M-ling Skrevet 1. mai 2003 #2 Skrevet 1. mai 2003 Har du hørt om fjordingene som levde i stupbratte fjellsider på Vestlandet, overlevende på nesten-ingenting? Skaffer du deg en hardfør rase, vil ikke dette være noe problem. Om du kjøper en rideskolehest som er vant til å bruke dekken med en gang temperaturen kommer under 10C, så hjelper det jo heller ikke hva slags rase den er - vinterpelsen må tilsvare forholdene den lever i. Jeg ser ikke hvorfor hestene ikke skulle trives under disse forholdene, så lenge de har skikkelig ly for vind og regn. Jeg hadde ikke gitt dem mer kraftfor enn ellers - om du gar fòr av god kvalitet, holder sannsynligvis dette lenge. Hovene skal jo ha vanlig stell, selv om de går ute. Tviler på at de trenger oftere tilsyn fra smed - men du bør ha god oversikt over helsetilstanden generelt, spesielt når de går ute hele tiden (vanskeligere å oppdage).
Gjest Tristessa Skrevet 1. mai 2003 #3 Skrevet 1. mai 2003 Jeg synes det høres ut som en fin løsning du har planlagt Vega. Eneste grunnen til at det er varmt i staller er jo først og fremst for menneskenes skyld. Hvis du tenker på islandshest, vil de nok stortrives - de er kjent for å tåle svært mye. Ettersyn av hover er nok å anbefale uansett. Hvis du skal la de gå uskodd på du også ha det i bakhodet når det kommer til det terrenget du skal ri i. Hovene slites ned av seg selv på hardt underlag, men det kan også føre til at de blir såre. Jeg ville nok snakket med en hovslager om akkurat dette, de vet best. Da jeg selv drev med hest, pleide jeg å gi litt ekstra for om vinteren. I det minste når de setter pels. For å produsere varme går det som kjent litt energi, men du ser jo også dette på hesten. Går den mye ned i vekt og får matt og stygg pels, er det en ide å prøve med mer mat og litt vitaminer. Men hvis du gir mat av god kvalitet unngår en som regel dette. Høy er det viktig å være spesielt nøye med, og for utegående hester er det lurt å gi de konstant tilgang til dette på vinterstid når beitet er dårlig. Husk også saltstein!
monja Skrevet 1. mai 2003 #4 Skrevet 1. mai 2003 Jeg tror nok ikke det kommer til å bli noe problem å la en hest av denne rasen gå ute hele året. Hadde selv en dølahoppe og hun fikk så tykk og varm pels på vinteren at hun gikk ute hver eneste dag (hadde henne inne om natta jeg da). Blir det ekstra kaldt eller ruskete kan det være lurt å ha et dekken i bakhånda. Gjerne et vinterdekken med nylon stoff på utsiden. Det er viktig at det finnes et sted de kan søke ly da, men det ser jeg jo at du skal ha. Det med tilsyn av hovene bør du la en hovslager ta seg av. Det er sant som det sies at hovene vil slites naturlig, men du må passe på hvor du rir også. Er ikke å anbefale å la en uskodd hest gå på veldig hardt underlag heller. Kraftfor ga jeg hoppa mi etter hvordan aktiviteten var. Hun fikk kun Komplett (selges på FK) og aldri havre. Da ble hun for energisk. Men dette finner du ut når du blir kjent med hestene. Det finnes sikkert en foringsplan på dem når du skaffer dem også. Du bør ikke gå drastisk vekk fra denne. Vi ga henne og de andre hestene fri tilgang på rundball på vinteren og det jafsa de i seg med stor appetitt. Det kan være litt mye med en hel rundball på en hest for om det blir varmt i været surner de raskt. Når det er frost er det derimot kjempefint for da må hesten anstrenge seg litt for å få løs maten. Det er fint å aktivisere dem litt på beitet også. Min hest hadde en fotball hun lekte med, men det er jo ikke alle som bruker leker til dem da.... Lykke til med hesteholdet. Håper vi får høre hvordan det går.....
Gjest Vega Skrevet 1. mai 2003 #5 Skrevet 1. mai 2003 Har hørt at noen lar hestene gå uten sko, da har de en spesiell måte å beskjære hovene på, og man kan gå på kurs og lære metoden. Hadde welchponni da jeg var en del yngre, den gikk uten sko, men vi beskjærte hovene, og red mest i naturen, og etter myke stier, så det var ikke noe problem. Eneste ulempen jeg så - var når det var glatt, og jeg ikke kunne bruke sko med pigger. Den gangen etterså vi hovene hver dag, det er vel ikke noe som har forandret seg siden da... Var sammen med ponnien hver dag, hadde beite utenfor huset, - så jeg lurer litt på om man kan la en hest gå på sommerbeite i noen uker, og da kun etterse hovene en til to ganger i uka eller sjeldnere? Men selvsagt holde et øye med hesten, sånn ellers. Jeg tenker - dersom vi drar bort, og man overlater tilsynet til andre vi stoler på - at de da bare ser at hesten virker sunn, og ikke trenger etterse hover. (Min mor f.eks. vil få problemer med å skulle løfte opp benet på en hest, men kan fint fôre og se at den virker kvikk og opplagt, og ikke halter - og hun kan jo da tilkalle andre som kan mer, etter behov. Vann vil den få fra en bekk gjennom beiteområdet.)
Gjest M-ling Skrevet 1. mai 2003 #6 Skrevet 1. mai 2003 Hvis du går ekstremt nøye gjennom hele beiteområdet, og rydder det for alle skarpe gjenstander etc, bør det gå bra med kun lett tilsyn i en kort periode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå