Gå til innhold

5 åring og mobil telefon

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Venninna min sin 5 åring har fått egen mobiltelefon,-

ikke at jeg helt sjønner hvorfor.

For hva skal en 5 åring med mobil da?

For meg høres det helt idiotisk ut, ungen kan hverken lese eller skrive, men mobil, DET må h*n ha!!!

Jeg gremmes....men hva mener dere?

Er det meg som har gått glipp av noe eller :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn har utrolig mye de ikke ha. Har du barn selv, så ta deg en tur inn på rommet deres og se etter hvor manga av tingene deres de ha. Tipper det ikke er så veldig mange.

Skrevet

Skjønner ikke hva det er med akkurat mobiltelefoner som gjør at folk blir skeptiske til at barn skal ha det. Moralsk panikk? Det finnes mange billige mobiler, og det er lett å sette en kostnadsgrense.

Skrevet

For meg høres det helt idiotisk ut, ungen kan hverken lese eller skrive, men mobil, DET må h*n ha!!!

Lurer du virkelig på det?

TRYGGHET er stikkordet!

Om barnet ikke kan lese eller skrive, så klarer han å ta røret opp å si HALLO: "hei mamma jeg er xxxxx her jeg"!

Ikke sant?

resten kan du tenke på................Ikke si at du trodde barnet til venninna de hadde det til sitt barn for at det var kuuuuult...

Skrevet

Mine barn får mobiltelefon når de trenger det. Dvs når de kutter ut SFO. For at de da kan finne på ting og allikevel få tak i meg/jeg i dem ved behov.

Gjest barelillemeg
Skrevet

Jeg skjønner ikke vitsen med mobil til små barn - trygghet eller ei. En 5 åring skal ikke være alene så lenge at h*n trenger en telefon for å finne trygghet...! Og argumentet at det er så billig biter jeg heller ikke på - en skal ikke kjøpe alt bare fordi det er så billig...

Skrevet

Sikker på at det var en fungerende telefon? Mine barn har hatt ulike versjoner av ikke-fungerende mobiler fra de var babyer. Av en eller annen grunn er det noe utrolig fengende med mobiltelefon.

Ser ikke helt "tryggheten" i å slippe en 5-åring på by'n for han har jo mobiltelefon.

Skrevet

Helt enig med de som ikke skjønner hvorfor 5 åringer skal ha mobiltelefon. Man slipper ikke en 5 åring ut alene, såsant det ikke er i hagen. Hvorfor skulle da en 5 åring ha mobiltelefon? Hvis h*n er på playdate rett etter barnehagen, er det jo avtalt med foreldrene til det andre barnet, eller på besøk andre steder har h*n blitt brakt dit. Så nei, ser ingen grunn til at en 5 åring skal ha mobiltelefon.

Skrevet

Min yngste sønn har hatt mobiltelefon fra han var 5 år. Grunn: Han har astma og da er det enklere for oss om han er borte at han selv kan ringe hjem når han føler at han blir dårlig.

Og til dere som da garantert kommer til å argumentere med at det er voksne til stede som kan ringe oss, så er det ikke bestandig at andre foreldre skjønner hvor alvorlig "litt" pustebesvær kan være.

Ikke fotfulgte jeg ham da han var 5 år heller, for en gang må de være store nok til å få lov til litt på egenhånd. Men når det er sagt så er det også stor forskjell på når barn er modne, og foreldrene klare til å slippe taket.

Mobiltelefonen er heller ikke noe han har med seg hele tiden. Kun hvis han er borte eller ute på lekeplassen som ikke ses fra huset.

Det er en trygghet for ham og det er en trygghet for oss.

Skrevet

Jeg synes at de kan få det når de skal begynne på mellomtrinnet.... Det trengs ikke før...

Jobber i skole og SFO og jeg kjenner jjeg blir irritert når foredre sender med dem alle mulige sånne teknlogiske duppeditter på skolen... De gjør jo ikke annet enn å spille Nintendo DS og PSP... Foreldrene ringer skolen og spør hvorfor ungen dems ikke svarer på mobilen sin.... Det blir for DUMT....

Den grensa kommer jeg alltid til å ha, mellomtrinnet = tid for mobil, hvis det er nødvendig....

Skrevet
Helt enig med de som ikke skjønner hvorfor 5 åringer skal ha mobiltelefon. Man slipper ikke en 5 åring ut alene, såsant det ikke er i hagen. Hvorfor skulle da en 5 åring ha mobiltelefon? Hvis h*n er på playdate rett etter barnehagen, er det jo avtalt med foreldrene til det andre barnet, eller på besøk andre steder har h*n blitt brakt dit. Så nei, ser ingen grunn til at en 5 åring skal ha mobiltelefon.

helt enig.....en 5 åring skal ikke være så langt eller lenge unna uten tilsyn at behovet for mobil bør være tilstedet... foreldre må da bringe og hente barna på det de skal..

når barna går på skole/sfo og foreldrene naturlig får mindre kontroll på barna sine, er det mere behov for mobil.

:mobil:

Skrevet
Barn har utrolig mye de ikke ha. Har du barn selv, så ta deg en tur inn på rommet deres og se etter hvor manga av tingene deres de ha. Tipper det ikke er så veldig mange.

Jeg er helt enig med Pet.

Nei, jeg ser heller ikke noe voldsomt behov for at 5-åringer skal ha mobil, men jeg ser heller ikke det store problemet med det. Mulig venninnen føler at mobilen dekker et behov, mulig hun bare hadde lyst til at datteren skule ha en.

So what, jeg klarer ikke helt å se at det skal angå noen andre enn venninnen og barnet.

Skrevet

Ser jeg en 5-åring med mobil sender jeg bekymringsmelding til Barnevernet. Barnet kan få kreft av all strålingen og det vitner jo om skjødesløs oppdragelse.

Skrevet
Mine barn får mobiltelefon når de trenger det. Dvs når de kutter ut SFO. For at de da kan finne på ting og allikevel få tak i meg/jeg i dem ved behov.

Jeg er enig med deg! Når ungene slutter på SFO og går hjem tidlig alene er det ok med mobiltelefon. Da er de gjerne 9-10 år, og kan håndtere telefonen. 5 åringer med mobiltelefon synes jeg er litt rart.. hvor ofte er det en unge på 5 år er alene hjemme, går alene hjem fra steder osv??

Skrevet

Jeg synes ikke at barn skal ha mobil før de skjønner hvordan de bruker dem i alle fall.

Sønnen min fikk låne en gammel mobil uten SIM-kort en gang, da han var ca 4-5 år. Ved en feiltakelse ringte han nødnummeret, og fikk skikkelig kjeft av politiet/alarmsentralmedarbeideren. Stakkaren trodde jo ikke at det gikk an å ringe i det hele tatt og ble veldig lei seg. Etter det gikk han i flere år og sa at han aldri skulle ha mobiltelefon.

Jeg hadde overhodet ikke tenkt på at noe sånt kunne skje. Det er i alle fall foreldrenes ansvar at barna er i stand til å bruke telefonen på en ansvarlig måte.

Alle tekniske duppeditter er potensielle leketøy for en 5-åring.

Skrevet

Best å være på den trygge siden uansett spør du meg!

ALT kan skje uansett hvor godt du planlegger og følger med på din 5 åring.

Ikke si at "det rammer ikke mitt barn" for det kan du aldri vite

Barnet ditt kan gå seg bort, bli kidnappet mm uansett hva du har planlagt med andre mht ditt barn osv.osv.

Barnet leker ute i hagen - barnet blir borte av forskjellige årsaker - da hadde det ikke vært så dumt med en mobiltlf. eller?

Skrevet
Best å være på den trygge siden uansett spør du meg!

ALT kan skje uansett hvor godt du planlegger og følger med på din 5 åring.

Ikke si at "det rammer ikke mitt barn" for det kan du aldri vite

Barnet ditt kan gå seg bort, bli kidnappet mm uansett hva du har planlagt med andre mht ditt barn osv.osv.

Barnet leker ute i hagen - barnet blir borte av forskjellige årsaker - da hadde det ikke vært så dumt med en mobiltlf. eller?

Her antyder du at en 5 åring går alene på gaten, er alene på lekeplassen etc?

Mitt barn er aldri ute alene, uten oss, hvordan kan han da gå seg bort, bli kidnappet etc.. Er ikke det å være overhysterisk. På lekeplassen er vi alltid der, og jeg håper og tror at de fleste foreldre er tilstede på lekeplassen sammen med sin 5 åring. Nei, vet du, en 5 åring trenger ikke mobiltelefon, en 5 åring er aldri alene. Syns det er ganske uannsvarlig å sende en 5 åring ut alene, uansett hvor det er.

Skrevet
Ser jeg en 5-åring med mobil sender jeg bekymringsmelding til Barnevernet. Barnet kan få kreft av all strålingen og det vitner jo om skjødesløs oppdragelse.

Ærre mulig! :hoho:

Tror du barnevernet hadde reagert så veldig på DEN type bekymringsmld. Hadde dem reagert så hadde det vært ved å mene at mobiltlf. var en ekstra trygghet for barnet dersom noe skulle skje.

Fra gjest som skrev over her

Skrevet
Her antyder du at en 5 åring går alene på gaten, er alene på lekeplassen etc?

Mitt barn er aldri ute alene, uten oss, hvordan kan han da gå seg bort, bli kidnappet etc.. Er ikke det å være overhysterisk. På lekeplassen er vi alltid der, og jeg håper og tror at de fleste foreldre er tilstede på lekeplassen sammen med sin 5 åring. Nei, vet du, en 5 åring trenger ikke mobiltelefon, en 5 åring er aldri alene. Syns det er ganske uannsvarlig å sende en 5 åring ut alene, uansett hvor det er.

JA, det jeg sier er at en 5 åring brått kan bli borte uansett av forskjellige årsaker, da er det best å være føre var!

Har du ikke hørt om det før så må du følge bedre med altså.

Skrevet

på trynet........tydelig at enkelte får barn før de er moden nok til å ha barn.

jeg gremmes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...