Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #1 Skrevet 19. februar 2008 Jeg har lyst på en mac. Men er det noe vits? Jeg har allerde 2 pc-er som jeg bruker og den ene er bare to år gammel. Jeg har lyst på en mac som jeg kan redigere film på, men jeg har ikke lyst å bruke rundt 10 000 kroner på noe jeg kun skal bruke på en ting. Hva ville du gjort, er det dumt å av meg å kjøpe en mac? Pengene er ikke noe problem heller, men av likevel, det er jo penger.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 Hvor kraftig er pc-en din? Kan du oppgradere den med mer minne og kanskje raskere prossessor om du har behov for det? Jeg har erfaring med både pc (fra ganske mange år tilbake) og mac, og selv om macen er sjarmerende og bra til filmredigering kan jeg ikke si den er noe bedre enn en god pc. Da jeg studerte film brukte vi bare pc-er til redigering (mens en av de andre avdelingene brukte mac), i jobbsammenheng har jeg også nesten bare sett pc-er faktisk, selv om noen studioer har egne mac-er akkurat til Final Cut (proffe redigeringsmaskiner er uansett av en annen klasse enn både en pc og en mac til 10 000). Konklusjonen er vel at jeg ikke hadde giddet å kjøpe mac bare til å redigere film om jeg hadde en pc som var brukandes, men om du likevel skal bytte den ut er mac et ok alternativ.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #3 Skrevet 19. februar 2008 Kan legge til at du kan jo kjøpe en god ekstern harddisk til filmredigering, så slipper du at mediafilene tar opp masse plass på pcen.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #4 Skrevet 19. februar 2008 Ekstern hardisk har jeg. Om jeg kan oppgradere den, det vet jeg ikke, men jeg tror det skulle gå. Det er en dell, kjøpt i juni eller juli 2006 med en prossesor på 2 gb. Men bruker en mye eldre pc til redigering som går svært tregt til tider og den kan ikke oppgraderes. Men Finale Cut, det er vel ganske likt Adobe Premier (et program jeg elsker)?
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #5 Skrevet 19. februar 2008 Jeg har ikke erfaring med Premier, men Final Cut Pro er mer sammenliknbart med Avid (fullversjon, ikke Express) enn Premier, tror jeg. De litt mer begrensede versjonene (som er bra nok til det meste, selvsagt litt avhengig av hva du driver med) er kanskje omtrent som Premier? Alle programmene er bra. Skjønner godt at du synes det er kjedelig å jobbe på en treg maskin, i hvert fall, men tenker at det er en avveining om du enten kan bruke den kjappeste pc-en til redigering ELLER vil kjøpe en ny. Jeg er forresten litt skeptisk til hvor raskt en mac til ca 10 000 vil jobbe selv om den antagelig er raskere enn en mange år gammel pc. Har du sjekket mac1.no for tips og erfaringer? Skal ellers ikke påberope meg altfor mye ekspertise, det er tre-fire år siden jeg hadde noe direkte å gjøre med redigering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå