lisa* Skrevet 19. februar 2008 #1 Skrevet 19. februar 2008 (endret) Jeg har fått konstatert diagnosen PCOS hos legen, og venter på time for mer utredning hos gynekolog. I mellom tiden er jeg rett og slett blitt litt deppa.. Jeg vet ikke hva som venter meg i fremtiden.. redd for at jeg aldri kan bli gravid!!! -NOEN som har blitt gravid som har PCOS? Endret 19. februar 2008 av lisa*
Leo Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 Jeg har ikke blitt det, men det skyldes med stor sannsynlighet ikke at jeg har PCOS. Jeg har m.a.o. PCOS, men er likevel altså såkalt uforklarlig barnløs. For øvrig vet jeg om mange som har PCOS som har blitt gravide på helt vanlig måte og det er faktisk også det mest vanlige. De fleste kvinner som har PCOS får aldri diagnosen rett og slett fordi det ikke er noe problem. Man utreder jo ikke par som får de barna de ønsker seg når de ønsker det for ufrivillig barnløshet! Leser man nok på diverse fora, kan man lett få inntrykk av at PCOS er en "dødsdom" i forhold til det å få barn. Det er det altså på ingen måte! Enkelte har problemer med sjeldne eller manglende eggløsninger, men akkurat det er som regel ikke noe problem og kan i de fleste tilfeller enkelt rettes opp med medikamenter. I det hele tatt, synes jeg ikke du skal "male fanden på veggen" før du i det minste har vært hos gynekologen. PCOS finnes i mange avskygninger og den blodprøven du har fått svar på, sier egentlig fint lite.
Concertina Skrevet 19. februar 2008 #3 Skrevet 19. februar 2008 Jeg har det ikke (ikke som jeg vet i hvertfall), men ei venninne av meg har det og hun ble gravid. Riktignok tok det veldig lang tid, og de hadde vel egentlig ikke trodd at de skulle klare det uten hjelp, men de har ei lita tulle nå, så det er mulig
Catus Skrevet 19. februar 2008 #4 Skrevet 19. februar 2008 Jeg har PCOS og har blitt gravid. Jeg har riktignok en "mild" utgave, men likevel! Jeg har hørt om mange med samme diagnose som blir gravide. De fleste blir faktisk det, det kan bare ta litt ekstra tid. Så ikke bekymre deg, din tur kommer nok!
Chiquita Skrevet 19. februar 2008 #5 Skrevet 19. februar 2008 Rekker opp en hånd. Jeg har PCOS og har nå 3 nydelige barn. Vi måtte riktignok ha IVF for å få førstemann, men de to andre er "home-made" (uten problemer, og nesten litt FOR lett) Så det er håp selv om man har PCOS
lisa* Skrevet 19. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 19. februar 2008 Tusen takk for svar! Ja,har lest mange artikler og innlegg om PCOS og det virker så håpløst da.. Jeg skal ikke ta sorgene på forskudd, men lettere for å gjøre det når en ikke vet enda, i vilken grad det er snakk om med PCOS. Jeg har en for lav SHBG. (sier meg ingenting) verdien jeg har er på 22 nmol/L.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #7 Skrevet 20. februar 2008 Fikk barn etter 14 mnd prøving og 3 runder med enkel dose Pergo.
Hasselnøtt Skrevet 20. februar 2008 #8 Skrevet 20. februar 2008 Min beste venninne ble gravid etter pergo. Det tok litt tid men var vel verd strevet.
FruLuna Skrevet 20. februar 2008 #9 Skrevet 20. februar 2008 Tusen takk for svar! Ja,har lest mange artikler og innlegg om PCOS og det virker så håpløst da.. Jeg skal ikke ta sorgene på forskudd, men lettere for å gjøre det når en ikke vet enda, i vilken grad det er snakk om med PCOS. Jeg har en for lav SHBG. (sier meg ingenting) verdien jeg har er på 22 nmol/L. SHBG kan være lav av andre grunner enn PCOS(f.eks. overvekt, høyt stoffskifte), men jeg regner med at diagnosen er satt på andre kriterier enn utelukkende denne blodprøven. Det står forresten for "sex-hormone binding globulin" og er et protein som transporterer kjønnshormoner som testosteron og estradiol i blodet. Det er gjort en del forskning på PCOS og infertilitet, og så vidt jeg husker fra en artikkel jeg leste om dette for ikke så lenge siden, så er det ting man kan gjøre for å øke sjansene for å lykkes å bli gravid. F.eks. har visst kroppsmasseindeks eller BMI en del å si. Jeg har en venninne med PCOS som hadde veldig nytte av en lavglykemisk diett (tror det var Atkins-dietten) for å gå ned i vekt, og samtidig endret en del andre symptomer seg til det bedre. Hun har ikke prøvd å bli gravid ennå, så jeg har ingen førstehåndskunnskap på det feltet, men jeg synes ikke det høres urimelig ut. Vet ikke om du har problemer med overvekt, men det er jo en del av PCO-syndromet, så mange sliter med det. Synes du skal holde motet oppe
Carebear1 Skrevet 20. februar 2008 #10 Skrevet 20. februar 2008 (endret) - Endret 23. august 2008 av Melania
~Mocca~ Skrevet 20. februar 2008 #11 Skrevet 20. februar 2008 En bekjent ble gravid med PCOS etter noen mnd på lavkarbodiett, det var det som måtte til for henne..
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #12 Skrevet 20. februar 2008 Jeg har PCOS og er nå gravid i 5mnd. Brukte riktignok 7 år og prøverør på å komme hit, men det er verdt det nå.
lisa* Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #13 Skrevet 20. februar 2008 Tusen takk for enda flere svar!! :) Jeg håper på det beste, at det ikke tar så altfor lang tid... Og jeg må nok gå ned i vekt.. prøver på det nå..
lisa* Skrevet 29. februar 2008 Forfatter #14 Skrevet 29. februar 2008 (endret) Jeg har nå vert til videre utredning,fikk time før! legen tok ultralyd og fant flere cyster på eggstokkene, og anbefalte operasjon. (Lapraskopi) Fikk også metformin, som også skal virke positivt.. Så er det bare å vente å vente.. Endret 5. mars 2008 av lisa*
lisa* Skrevet 29. februar 2008 Forfatter #15 Skrevet 29. februar 2008 Jeg har PCOS og har blitt gravid. Jeg har riktignok en "mild" utgave, men likevel! Jeg har hørt om mange med samme diagnose som blir gravide. De fleste blir faktisk det, det kan bare ta litt ekstra tid. Så ikke bekymre deg, din tur kommer nok! Hva som skulle til for at du ble gravid da?
Catus Skrevet 29. februar 2008 #16 Skrevet 29. februar 2008 Hva som skulle til for at du ble gravid da? Først måtte jeg ha litt pillehjelp til å få mensen i gang (gikk på Provera). I tillegg var det kostholdsendring og behandling med Metformin som skulle til. For meg gikk det egentlig veldig fort å bli gravid så snart mensen stabiliserte seg, så jeg var kjempeheldig!
Gjest Gjest_Lille meg_* Skrevet 29. februar 2008 #17 Skrevet 29. februar 2008 Min søster har PCOS og har nå to nydelige barn!
Brudulja Skrevet 4. mars 2008 #18 Skrevet 4. mars 2008 Jeg har PCOS og er gravid med nr. 2 Med førstemann tok jeg 3 pergokurer før jeg ble gravid (fikk bare EL på den ene av kurene). Denne gangen tok jeg 2 kurer (men regner egentlig ikke med den første kuren, siden EL kom så sent at vi hadde gitt opp). Problemet til mange med PCOS er jo manglende EL, ikke at de ikke blir gravide når de først har EL. Og de fleste får EL av pergotime. Håper metformin kan hjelpe deg med vekten, for det er gunstig å være normalvektig. Lykke til!
lisa* Skrevet 5. mars 2008 Forfatter #19 Skrevet 5. mars 2008 Takk! Jeg ble satt på metformin umiddelbart av gynekologen, da han så cystene på ultralyden. Deretter ble jeg anbefalt operasjon for å brenne bort cystene, mente det hadde best effekt! Så har ikke prøvd noen hormonkur enda da!!
magolia Skrevet 11. mars 2008 #20 Skrevet 11. mars 2008 Jeg er slank PCOS'er var gjennom tre pergokurer, tre FSH-stimuleringer før vi på 1. IVF ble gravide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå