Gå til innhold

Hund i sofaen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt møkklei av at bikkja hopper oppi sofaen så snart vi er ute av døren. Vi har prøvd å sperre på forskjellige måter, men han hopper tilogmed oppå bordet! Det er ikke bare av prinsipp, men han ødelegger også sofaen med kloring. Hvordan få han til å slutte å ligge i sofaen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg fikk hunden min til å ikke gå opp i senga på soverommet ved å sette et webcam på soverommet med fokus mot senga. Jeg satt i stua med dataen ved siden av tv'en og kunne enkelt se hva hun drev med. Når jeg så at hun begynte å sirkle rundt senga gjorde jeg meg klar og med en gang jeg så at hun gikk opp, løp jeg inn på rommet og sa nei og tok henne i nakken. Dette forsto hun etter kun en gang med refs, og problemet ble borte. Enkelte hunder er kanskje mer sta og trenger å bli tatt på fersken flere ganger. Grunnen til at dette fungerer så bra er fordi når man tar hunden akkurat idét det skal gjøre noe galt, så klarer den å forbinde dette med noe galt. Det er ikke sikkert du en gang trenger å ta i hunden, så lenge den respekterer et nei. Jeg ønsket bare å ta dette ved roten og si i fra at dette tålererer jeg absolutt ikke.

I tillegg er det veldig lurt å gi den et godt alternativ. Gi den en god plass på gulvet hvor den liker å ligge, på et mykt pledd og uten trekk. Gjerne der den kan følge med på hva som skjer. Hvor legger hunden seg når den ikke får lov til å legge seg i sofaen? Velg evt dette stedet hvor hunden får et pledd å ligge på.

Og vær konsekvent. Vil du ikke ha hunden i sofaen, så ikke inviter den opp i den i det hele tatt. En hund som aldri har fått lov til å komme opp i sofaen, vil sannsynligvis ikke se dette som et alternativ og nøyer seg med plassen sin.

Det var hvertfall min mening..

Hvor gammel er hunden din da? :)

Skrevet

Tusen takk for svar:) Hunden er 5 år, og kommer ifra omplassering. Jeg har hatt den i ca 6mnd. Jeg vet derfor desverre lite om den tidligere har fått lov å ligge i sofaen. Her prøver den aldri så lenge vi er hjemme. Den ligger på gulvet og i senga si (har en stor seng med myke tepper), og ser ut til å trives der. Jeg klarer heller aldri å ta den på fersken, fordi den springer til døren så snart den hører noen utenfor/rasling med nøklene. Jeg har derfor sperret foran sofaen med det meste jeg kan finne av store ting. Likevel kommer hunden seg forbi/over/rundt, og opp i sofaen. Jeg tenkte derfor på om det finnes en eller annen form for alarm eller noe lignende, som går automatisk når han hopper i sofaen? Noe som vil skremme han til å prøve igjen?

Skulle tro det var flere med dette problemet.. Er deres hunder virkelig så veloppdragne?

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet

Min hund er likedan. Går aldri i sofaen mens vi er hjemme .. men jeg vet han gjør det noen ganger når vi er borte.

Så en gang en annonse for en alarm-matte som var til å legge i møbler .. den gav lyd med en gang hunden kom borti. Dessverre så finner jeg ikke annonsen igjen .. skulle gjerne hatt en slik innretning ..

Jeg har et stort og åpent hus og ønsker ikke at hunden min skal være innstengt på et lite rom mens vi er på jobb eller ute i andre ærende .. Derfor vil han fortsatt ha fri tilgang til stuen ...

Vi kjøpte oss en lys skinnsofa - den er genialt engel å holde ren og fri for hundehår .. Det er som natt og dag i forhold til stoff-sofaen vi hadde før ..

Skrevet

Et tips: Liten hund ;)

Min rekker ikke opp, heldigvis

Skrevet (endret)

Lærte dette på "Dyrisk" på NRK:

Gi hunden et pledd til å ligge på som er hans, på gulvet. Når du tar pleddet og legger det i sofaen, så har han lov å ligge på det i sofaen, hvis det ligger på gulvet, er det ikke lov å komme i sofaen. Så du må selvsagt LÆRE hunden at det ER lov å komme opp i sofaen, men kun når pleddet er der. Du må selvsagt være konsekvent, og hunden vil ta dette fort. Når han er vant til dette, vil han kanskje bli flinkere til å unngå å hoppe opp i sofaen, når han ser at pleddet ikke er der.

Evt. at du legger pleddet i sofaen når du går, så vet du at han kun ligger på pleddet og ikke ødelegger resten av sofaen ;)

Endret av NovaFlare
Skrevet

Vi sleit også med dette en periode, hun var veldig flink til å ligge på plassen sin når vi var der - men rett i sofaen når vi var borte.

Det vi gjorde, var å for det første være veldig konsekvente med at hun aldri skal være i sofaen. Deretter gjorde vi det slik at hver gang vi gikk ut, fjernet vi pynteputer etc fra sofaen som gjør det mer fristende og behagelig der, + å gjerne legge andre ting i sofaen. Brette en avis utover, sette en vaskebalje der. Rett og slett gjøre selve sofaen mer ukomfortabel. Dette har hjulpet, nå kan vi la sofaen stå som normalt når vi er borte, og hun legger seg likevel ikke i den :)

Skrevet

som i et innlegg litt over, så la vi et hånkle i en stol på hytta, siden mormor ikke ville ha hunden i sofaen, og når han prøvde seg i sofaen, sa vi nei, og gikk bort i stolen hvor hånklet hans lå, og fikk han til å hoppe opp der og roste masse...

etter hvert så gikk han ikke bort til sofaen... men lå altid i stolen sin... og han hoppet aldri opp der når hånklet ikke lå der

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...