Gjest Gjest_Moo_* Skrevet 19. februar 2008 #1 Skrevet 19. februar 2008 Situasjonen er denne: vi ønsker en alkoholfri feiring grunnet alkoholproblemer i nær familie. De fleste venner og nær familie er klar over dette, og ser ikke på dette som noe problem. Det er altså ikke religiøse grunner til at vi ikke ønsker alkohol, og vi har funnet gode alkoholfrie viner til maten, så sånn sett er det kun det til kaffen som mangler smaksmessig. Men bør vi nevne dette i invitasjonen? Det er jo en del av de inviterte som ikke kjenner så godt til problemene i familien vår (det er hverken jeg eller brudgommen forresten, vi er så godt som avholds begge to, pga nevnte problem), og vil de da føle seg lurt om de ikke får beskjed på forhånd? Samtidig syns jeg at "vi ønsker en alkoholfri feiring" i invitasjonen gir feil signal, for vi har jo lyst at folk skal ha det hyggelig også. Har dere eventuelt forslag til formulering? Eller bør vi ta det med hver enkelt når de informerer om de kommer?
lillemy8808 Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 (endret) Det burde jo absolutt ikke plage noen at dere velger å ha et alkoholfritt selskap. Men "standarden" er vel å invitere til fest, med "festlig" drikke til, så de fleste antar vel at det blir det. Og pga dette med alkoholproblemer så synes jeg at dere skal skrive det på invitasjonen, slik at de med problemer "tar hintet", slik oppførsel er ikke ønsket, om de er invitert da. Og dere unngår også at folk tar med seg drikke til brudeparet som gave, og kanskje ønsker at den skal åpnes der og da. Skriv f eks "Vi ønsker et alkoholfritt selskap, slik at vi har funnet alkoholfrie viner og lignende. Ønsker man å gi en drikkbar gave ønsker vi at den også holdes alkoholfri". F eks. Ingen burde bli støtt av noe slikt, unntatt de som MÅ drikke ved hver en festlige anledning, og slike folk ønsker ihvertfall ikke jeg at skal komme! For da er det tydelig at de ikke kommer pga MEG, men pga det som blir servert. Så om noen velger å ikke komme av en slik grunn, vel la det blir deres tap og ikke ditt! Og man risikerer jo at visse personer da tar og sniker med seg en liten en, og tror at ingen ser dem. Men er resten av selskapet edru, vil jo slik oppførsel stikke ut. Og man blir avslørt. Så slike klarer kanskje å holde seg til den alkoholfrie vinen? Spør noen om hvorfor, så trenger dere jo ikke si at det er pga famileproblemer. Men at dere ønsker at alle skal huske selskapet, og at det tross alt er bryllupet som er i fokus, ikke fest og drikke. Det burde enhver person både forstå og respektere. Og en ting til: Hva om noen finner på å drikke før de kommer pga det er jo fest? Hva gjør dere med slike? Da har de ihvertfall fått vite på forhånd at "ingen alkohol blir servert, ikke noe vits å drikke hjemme først".. Hvis det hjelper da. Endret 19. februar 2008 av lillemy8808
Gjest Gjest_Jubalong_* Skrevet 19. februar 2008 #3 Skrevet 19. februar 2008 Det burde jo absolutt ikke plage noen at dere velger å ha et alkoholfritt selskap. Men "standarden" er vel å invitere til fest, med "festlig" drikke til, så de fleste antar vel at det blir det. Og pga dette med alkoholproblemer så synes jeg at dere skal skrive det på invitasjonen, slik at de med problemer "tar hintet", slik oppførsel er ikke ønsket, om de er invitert da. Og dere unngår også at folk tar med seg drikke til brudeparet som gave, og kanskje ønsker at den skal åpnes der og da. Skriv f eks "Vi ønsker et alkoholfritt selskap, slik at vi har funnet alkoholfrie viner og lignende. Ønsker man å gi en drikkbar gave ønsker vi at den også holdes alkoholfri". F eks. Ingen burde bli støtt av noe slikt, unntatt de som MÅ drikke ved hver en festlige anledning, og slike folk ønsker ihvertfall ikke jeg at skal komme! For da er det tydelig at de ikke kommer pga MEG, men pga det som blir servert. Så om noen velger å ikke komme av en slik grunn, vel la det blir deres tap og ikke ditt! Og man risikerer jo at visse personer da tar og sniker med seg en liten en, og tror at ingen ser dem. Men er resten av selskapet edru, vil jo slik oppførsel stikke ut. Og man blir avslørt. Så slike klarer kanskje å holde seg til den alkoholfrie vinen? Spør noen om hvorfor, så trenger dere jo ikke si at det er pga famileproblemer. Men at dere ønsker at alle skal huske selskapet, og at det tross alt er bryllupet som er i fokus, ikke fest og drikke. Det burde enhver person både forstå og respektere. Og en ting til: Hva om noen finner på å drikke før de kommer pga det er jo fest? Hva gjør dere med slike? Da har de ihvertfall fått vite på forhånd at "ingen alkohol blir servert, ikke noe vits å drikke hjemme først".. Hvis det hjelper da. Bra forslag! Kjempebra, faktisk... jeg giftet meg selv for 10 år siden, og da var det rett og slett bråk med min sviger-familie (eks..-heldigvis!) som gjorde at vi satte foten ned og valgte et alkoholfritt bryllup. Dette fordi jeg selv er avholds, og fordi mine foreldre er det. I utgangspunktet hadde vi ikke tenkt dette, men som sagt, det ble omtrent krig m mine svigerforeldre da, og da bestemte vi alt (og betalte alt) uansett; ingen visste dette da de kom, men det ble stor fest for det! Men som sagt - det var faktisk et utrolig bra forslag! Kjempebra, faktisk! Skriv det i invitasjonen ja, bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå