Gjest Hundelufter'n Skrevet 19. februar 2008 #1 Skrevet 19. februar 2008 Om jeg har den siste lufteturen med hunden rundt 18-18.30...når burde da første luftetur dagen etterpå være? Har ikke noe hage eller noe som hunden kan luftes i, men er ute 2-3 timer hver dag på tur.... Så, hvor lang tid pleier dere å la det gå fra siste tur til første dagen etter...?
Frey Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 Eh, siste luftetur 18-18.30? Her luftes hunden siste gang ca kl 23 og så ut igjen ca kl 9 på morran.
Gjest Hundelufter'n Skrevet 19. februar 2008 #3 Skrevet 19. februar 2008 EHHHH, pleier å lufte ham klokka 06.00 om morgenen.... Må da være mulig å spørre om hva rutiner andre har uten frekkinger som deg?
Frey Skrevet 19. februar 2008 #4 Skrevet 19. februar 2008 (endret) Du må bare spørre og jeg står helt fritt til å svare. 12 timer mellom luftingene synes jeg faktisk er alt for lenge. Det er faktisk halve døgnet det. Men det er min mening. Edit: må legge til at vi også bor slik til at hunden i tillegg får mer uten at det er noe stress hvis den har behov for det. Noen ganger er siste lufting kl ett hvis hun sier i fra at nå må jeg ut. Endret 19. februar 2008 av Frey
Ugla Skrevet 19. februar 2008 #5 Skrevet 19. februar 2008 Det varierer nok mye fra hund til hund (ofte også fra dag til dag)! Den jeg har nå, holder seg fint i opp til 13-14 timer, har jeg erfart.
CrizzBee Skrevet 19. februar 2008 #6 Skrevet 19. februar 2008 Her er hunden ute mellom kl 19 og 22 om kvelden, og han kan sove til kl 09-12 uten å ha vært ute. Men her bestemmer hunden selv når han vil ut, da vi har en hundegård rett utenfor døra. Man kjenner som regel hunden sin best selv, selv om jeg for min del ikke liker at hunden min går over 10 timer uten å få luftet seg.
Leo Skrevet 19. februar 2008 #7 Skrevet 19. februar 2008 Jeg lufter alltid hunden siste gang like før jeg legger meg uansett når det måtte være. Det gjorde jeg også da jeg bodde slik til at det ikke var bare å ta en kjapp "tisserunde" i hagen. Bakgrunnen for det er stort sett ren og skjær egeninteresse fordi hunden min ikke lar seg ignorere hvis det er ut han må og det må han som regel når han har sovet i 7 - 8 timer. Når jeg lufter like før jeg legger meg, er ikke behovet helt prekært når jeg står opp og jeg kan rekke å gni søvnen ut av øynene før det må skje så veldig mye. Hvilket B-mennesket meg setter stor pris på... Det går m.a.o. sjelden mer enn 8 timer mellom hver gang han blir luftet og ofte mye mindre siden samboeren min som regel lufter hunden før han reiser på jobb ca. kl. 06.00. Er det skikkelig dårlig vær, kan dyret finne på å snu i døren og holde seg i 15 - 16 timer, men det er da høyst frivillig fra hans side. Skal jeg noe, slik at han ikke kan komme ut når han vil senere, "tvinger" jeg ham ut siden jeg forestiller meg at det å holde seg for lenge kan skape ubalanse i fordøyelsen hos hunder akkurat som det gjør hos mennesker. 12 timer på regelmessig basis synes jeg høres litt mye ut, men hvis det er en voksen hund som vanligvis "sier fra" hvis det melder seg et akutt behov for det ene eller det andre, er det vel kanskje greit. Jeg ville nok ha lagt den siste lufteturen til et senere tidspunkt, men det er min mening.
FantasDick Skrevet 20. februar 2008 #8 Skrevet 20. februar 2008 Hunden vår klarer fint å holde seg utrolig lenge han også, men jeg synes det er altfor lenge å la han gå inne i over 10 timer uten å få luftet seg. Vi går siste turen før vi legger oss, sånn ca. 23.00 og neste tur er da på morgenen ca. 07.00. I helgene går vi siste turen senere, og står opp om morgenen for å slippe han i hagen for å tisse, og går så tur når vi har stått opp ca. 11-12.00. Kunne ikke falle meg inn å gå siste turen kl.19.00.
Gjest Revenka Skrevet 20. februar 2008 #9 Skrevet 20. februar 2008 Luftebehovet varierer veldig fra hund til hund. Den jeg har nå vil helst sove lenge, gjerne til 12-14 tiden uten å gå ut. Han lufter seg selv i hagen om morgenen fordi han ikke har lyst til å gå tur så tidlig. På en vanlig hverdag så får han tur mellom 19-22, og er ute i hagen i tillegg. Om morgenen så er han ute en halvtime, enten fra 7-7.30 eller fra 7.30-8. Det jeg har erfart er at han går og tisser, og så legger seg til å sove igjen ute. En annen hund i familien må ut klokken 0600 hver morgen, selv om den har blitt luftet sent på kveld.
Trillrund Skrevet 20. februar 2008 #10 Skrevet 20. februar 2008 Jeg synes du burde lufte hunden en gang til på kvelden. Hunder kan holde seg ganske lenge, men over tid tror jeg ikke det er gunstig. Her får hundene en kort lufting før vi tar kveld mellom 23- 1, og så er vi oppe mellom 7- 9 på morgenen.
Gjest Hundelufter'n Skrevet 20. februar 2008 #11 Skrevet 20. februar 2008 Ser det varierer veldig her...grunnen til at jeg spurte er fordi jeg har influensa, så har vært veldig sliten...men har ordnet det slik at typen tar en tur på kvelden med hunden i 21-22 tiden...han maser ikke på å gå ut, og han er ikke spesielt tissetrengt når vi går ut om morgenen....tar også opp til 20 minutter før han bæsjer, så ser ikke at han har lidd de dagene jeg har måtte gjøre det sånn....
Eline1986 Skrevet 20. februar 2008 #12 Skrevet 20. februar 2008 Det er stor forskjell på hunder. Hunden min får siste luftetur mellom 21.00 og 00.00 en gang, og er ute ca 09.00 neste morgen. Men nå er hun en hund som man må vekke om morgningen da.. kjenner til hunder som begynner å skrape på døra fra 06.00.. så så lenge ikke hunden din viser tegn til at den misliker situasjonen, tror jeg det er helt i orden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå