Gå til innhold

Hvorfor er Oslo hele Østlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er da født og oppvokst i Haugesund, bodd litt i Stavanger, og etterhvert havnet jeg her i Hønefoss, pga jeg ble kjent med en som bodde her, ting skjedde og vips! jeg flytta inn.

Og det er en ting jeg irriterer meg grenseløst over, og det føles ikke som det går inn heller hos de som sier det. Kun noen få har jeg greid å få "banket" dette inn i:

Jeg bor IKKE i Oslo, jeg bor i Hønefoss. Det er et annet fylke, egen by (er jo ikke kommune men det er jo ihvertfall ikke i Oslo kommune!) og faktisk litt over en times kjøretur unna. Likevel, Mormor lurer på hvordan det går der borte i Oslo... Og hun har siden jeg var liten også lurt på hvordan det går med besteforeldrene mine der borte i Oslo også. (Far er oppvokst i HALDEN som er vel 3 timer unna Oslo om jeg ikke husker feil.. og igjen, annen kommune i et annet fylke).

En god venn av meg som er ganske oppegående mentalt, regner mattestykker i hodet (nå snakker vi ikke bare om pluss og minus her, men også gange og deling tar den "galningen" der uten kalkulator! Skremte vettet av mattelæreren vår..). Men hvor god han er i geografi vet jeg faktisk ikke. Men han er ihvertfall ikke "dum". Men likevel, jeg bor visst i Oslo.

Noe han også sier til folk. Så møter jeg felles bekjente som lurer på om jeg trives i Oslo.. jeg må jo spørre hvor i svarthavet de har hørt at jeg bor der, og de synes det er rart at en av mine beste venner ikke vet hvor jeg bor hen når jeg sier Hønefoss...

Min mor prater jeg ikke så mye med, men hun har det vel fra mormor tror jeg (som jeg har jevnlig kontakt med), og hender hun sier ting som "det er vel ikke så langt til togstasjonen i Oslo fra deg.." som om jeg skulle bo "rett rundt hjørnet". Men virker som hun faktisk har fått med seg at jeg bor i Hønefoss. (Greit nok, en time er ikke så langt å kjøre, men jeg får inntrykket av hun tror jeg bor "rett nedi gata" iblant.)

Da jeg kom hjem etter første besøk hos sambo, så ble mormor helt vettskremt når hun så meg igjen og lurte på hvorfor jeg hadde vært i Oslo den siste uka! Der var det jo så farlig! Og jeg, helt paff, må jo spørre: "når var jeg der?". Viste seg at min tante hadde sagt det, jeg aner ikke hvorfor eller hva, jeg fortalte kusina mi at jeg skulle til Hønefoss (og sa også at det var en time unna Pslo.) Så en eller annen der må ha rota det til at jeg var i Oslo...

Et par venner spør meg jo om hvor langt det er til Oslo, så de fatter jo at jeg IKKE bor der. For det er ofte jeg og sambo er i Oslo, men de vet jo også at vi kjører et stykke for å komme dit. Så noen har jo skjønt det.

Eneste jeg vet om som vet "nøyaktig" hvor jeg bor, er min far, som er oppvokst i Østfold selv. Så han vet jo at alt øst for Haukeli er ikke Oslo. Men det virker som "folk flest" fra vest for fjellene tror dette?

Kan noen være så snill å forklare meg hvorfor? Kan ikke folk geografi mer? Er Oslo bare en stor klatt på øst-sida av Norge og dekker alt fra Kristiansand til Trondheim? Greit nok det er en storby og mange mennesker, men den har da ikke spist opp resten av landet.

Ble langt her nå, men jeg fatter ikke hvorfor folk ikke kan forstår hvor jeg bor og ikke. Har også sagt til samtlige venner og slektninger som ikke fatter det, gjentatte ganger: "(oppgitt pusting) Jeg bor IKKE i Oslo, men en TIME unna, i Hønefoss." hvorpå jeg får et "ååååja" til svar, og det går ei stund, og jeg blir spurt: "Hvordan går det i Oslo?"

Måtte bare blåse ut litt, da det er ganske slitsom å måtte gjenta meg selv hele tida. Og om noe skjer i Oslo, vel da får jeg jo så klart telefon "Går det bra med deg?" "hæ?" "var storbrann i Oslo, var det nær dere?" osv osv osv...

:kjefte:

Endret av lillemy8808
Skrevet

Æsj, så kjipt!

Har heldigvis aldri opplevd det, selv om jeg kommer fra bøgda langt unna Oslo. Eneste bestemor ikke helt skjønner er at jeg aldri løper inni andre som er oppvokst på samme sted som meg på butikken. Det er veldig mange butikker i Oslo, bestemor! :ler:

Skrevet

Stol på meg, for en innfødt fra Oslo bor du ikke i Oslo. Du får trøste deg med det.

Skrevet
Æsj, så kjipt!

Har heldigvis aldri opplevd det, selv om jeg kommer fra bøgda langt unna Oslo. Eneste bestemor ikke helt skjønner er at jeg aldri løper inni andre som er oppvokst på samme sted som meg på butikken. Det er veldig mange butikker i Oslo, bestemor! :ler:

Hehe, nei bestemødre kan være litt "vanskelige" det skjønner jeg jo. Men her er det hele familien og svært mange bekjente som heller ikke "følger med". Så jeg antar dette ligger dypere enn "hva man lærte/ikke lærte på skolen i gamle dager".

Du får ta med deg bestemor til Oslo og vise henne! Mulig det er det jeg burde gjort.. SE NÅ ER VI I OSLO! (en time senere) SE DER BOR JEG! :jepp:

Skrevet (endret)
Stol på meg, for en innfødt fra Oslo bor du ikke i Oslo. Du får trøste deg med det.

Hehe, ja det er jo en viss "trøst" at ihvertfall Østlendinger vet hvor jeg faktisk bor. Det er jo derfor pappa ikke spørr hvordan det går i Oslo...

(Østlending/Østlandet egentlig er et for vidt begrep i mine øyne, samme med Vestlandet, Sør-Norge og lignende.. fant f eks en facebookgruppe som handlet om hvor blærete og snobbete alle østlendinger var...greit nok at rike bærumsgutter kan gi et slikt inntrykk, men det er da mange, mange flere kommuner her! Faktisk flere fylker! Og litt lei av at uvær som blir meldt over Sør-Norge viser seg å dekke alt sør for Trondheim. Sør-Landet og Sør-Norge er altfor likt.. jeg fatter ikke at vi ikke kan ha andre navn på det, eller kutte ut Sør-Norge og heller si at uværet kommer både på Vest, Sør, og Øst-landet, eventuelt fylkene som kommer til å bli rammet.)

Endret av lillemy8808
Skrevet

Jeg vil bare legge til at jeg ikke har opplevd dette andre veien... ingen venner/slekt av sambo mener jeg er fra f eks Bergen eller Stavanger.. noen har spurt hvor Haugesund er men da er det alt..

Skrevet

Jeg er fra Nord-Norge og mannen min fra sørvestlandet og vi har sammen bodd i eller rundt Oslo de siste 8 årene. Ingen av våre slektninger eller venner hjemmefra har noen gang sagt noe som kan tolkes som at de setter likhetstegn mellom Oslo og østlandet, så for meg er dette en helt ukjent problemstilling.

Skrevet (endret)

Slettet.

Endret av Maneo
Skrevet

Enkelt: omtrent ingen norske spredtsteder er interessante nok.

Oslo er heller ikke spennende eller pen, men det er tilfeldigvis hovedstaden.

Alt annet er bare rask og rusk. Norge er for spesielt interesserte, her er ro og fred. Flott for pensjonister.

Skrevet

Jeg har aldri blandet landsdeler med fylker/kommuner, og har heller aldri opplevd at noen andre har gjort det.

Hehe, ja det er jo en viss "trøst" at ihvertfall Østlendinger vet hvor jeg faktisk bor. Det er jo derfor pappa ikke spørr hvordan det går i Oslo...

(Østlending/Østlandet egentlig er et for vidt begrep i mine øyne, samme med Vestlandet, Sør-Norge og lignende.. fant f eks en facebookgruppe som handlet om hvor blærete og snobbete alle østlendinger var...greit nok at rike bærumsgutter kan gi et slikt inntrykk, men det er da mange, mange flere kommuner her! Faktisk flere fylker! Og litt lei av at uvær som blir meldt over Sør-Norge viser seg å dekke alt sør for Trondheim. Sør-Landet og Sør-Norge er altfor likt.. jeg fatter ikke at vi ikke kan ha andre navn på det, eller kutte ut Sør-Norge og heller si at uværet kommer både på Vest, Sør, og Øst-landet, eventuelt fylkene som kommer til å bli rammet.)

Dersom det er noe som rammer alt i Norge som ligger sør for Trondheim er det vel enklere å si Sør-Norge enn Sør-Trøndelag, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland, Rogaland, Vest-Agder, Aust-Agder, Telemark, Buskerud, Vestfol, Akershus, Oslo, Østfold, Hedmark og Oppland?

At man blander Oslo og Østlandet er noe jeg skjønner du irriterer deg over (selv om jeg aldri har opplevd det selv), men at man deler inn landet i landsdeler har jeg ingen forståelse for at kan være et irritasjonsmoment.

Skrevet

Neste gang noen spør om hvordan det går i Oslo, kan du jo si: Det vet jeg ikke.

:fnise:

Skrevet
men at man deler inn landet i landsdeler har jeg ingen forståelse for at kan være et irritasjonsmoment.

Vel, se f eks på tråden om at hele landet har vinteferie nå. Det viser seg jo at det ikke stemmer. Og da er det vel greiere å skrive at fylkene X og Y ikke har ferie, mens resten av Sør-landet har. Og heller dele i Nord og Sør (og at skillet går der landet endrer form). Man kan jo gjøre som amerikanerne, de har jo forkortelser for alle stater som blir brukt... For ofte blir disse landsdelene blandet sammen, eller så er det et for vidt begrep. F eks sør-norge og sør-landet høres jo ut som samme delen, men den ene er jo vest,øst og sør, mens den andre er kun den helt sørligste delen av landet. Og jeg tviler ikke på at de to blir blandet sammen i blant av sløve journalister!

Og alt på Østlandet er jo ikke det samme, og det er jo mange fylker her. Så jeg synes det blir litt som å gre alt under en kam, f eks som denne facebookgruppa jeg skrev om. "alle østlendinger" er et svært stor folkegruppe, med ulike dialekter og værforhold og landskap. Så man kan ikke gre dem under en kam, egentlig. Ihvertfall ikke nå man sier at "alle østlendinger er håpløse". Eller at alle vestlendinger er kristne fanatikere og narkomane... Det går jo ikke.

Er fullt klart over at det finnes mye verre ting å irritere seg over, men jeg kan umulig være den eneste som er lei av å bli satt i en slik bås? Da treffer man mer blink om man sier at alle i et visst fylke er f eks bønder, for i noen fylker er det jo større andel pga landskapet. Ikke at det er pent å bruke bønder som et skjellsord, men du skjønner kanskje hva jeg mener?

Og blant de tingene få folk greier å huske er jo nettopp fylkene her i vårt eget land. Hvorfor ikke begynne å bruke fylkesnavnene oftere? Så folk får dem inn?

PAX: Hahaha ja kanskje det fungerer ;).

Skrevet

Vel, jeg har faktisk opplevd det samme når jeg var liten og bodde på Jessheim. Det er da bare 6 mil fra hovedstaden riktignok, men for oss som bodde på Jessheim var det STOR forskjell på det og Oslo selvsagt. Men vi kalte det å "dra til byen da" når vi skulle inn til Oslo - så den ble jo sett på som vårt nærmeste større sted. Men, til saken - vi har familie på tjukkeste sørlandet og i gamle dager når vi faktisk sendte brev til hverandre sto det alltid på brevet;

2050 Jessheim

Oslo

- hallo...?! Sånn som man skriver Norge på den plassen under stedsnavnet liksom. Det var sånn de så på det, vi bodde på Østlandet, ergo det var i Oslo. Så jeg forstår deg

Gjest Bæring
Skrevet

Jeg har faktsk opplevd det motsatte.

Jeg er en innflyttet Bæring, kaller meg for det siden det er der jeg har hatt hele den oppveksten jeg husker noe av. Men før turte jeg aldri å si at jeg bodde i Bærum for da tok alle meg for en pappadalt som fikk alt jeg pekte på (som var langt ifra sannheten! det finnes mange slumstrøk i bærum, akkurat som resten av landet!! og jeg bodde tilfeldigvis i et av disse siden jeg kommer fra en helt normal familie.. og som kjent er jo prisene i bærum temmelig høye, så vi hadde ikke råd til noe særlig)

Uansett, jeg likte ikke å bli tatt under dette begrepet og den dommen jeg fikk bare jeg sa hvor jeg bodde, siden jeg slettes ikke var en sånn person, så jeg begynte å si at jeg var fra utkanten av Oslo. Det var jo tross alt bare 10 minutter inn til Oslo sentrum...

Men de som vet at jeg er fra Bærum (sånn som min svigerfamilie) går ikke med på at jeg er fra 'litt i utkanten av Oslo', og må alltid rette på meg når jeg sier det. Dette er verst fra min svigerfamilie sin side. Jeg bør da få lov å si det jeg vil? Jeg er helt ærlig fra 'litt i utkanten av Oslo', det er jo ikke løgn! Så hvorfor må de rette på MEG når jeg sier hvor JEG er fra?!

Så altså, det går an å få det andre veien også... Og dette er mest snakk om folk fra heeeelt helt sør i landet, nesten så sør man kan komme

Skrevet

Dette er også en ukjent problemstillig for meg også. Jeg er forøvrig født og oppvokst i Oslo, men bor nå i Akershus. Ikke en gang jeg, som bor så nærme Oslo, har opplevd at folk tror Akershus er det samme som Oslo og at det å være østlending er det samme som å være fra Oslo. Har også mye familie i Oppland og de trakter, og jeg tror de føler det samme som meg.

Mvh Yvonne :duskedame:

Annonse
Skrevet

også har du de som spør deg hvor du er ifra, og når du svarer, så sier de: "Ja, jeg kjenner en som er fra der omkring.... så bor han på et sted som gjerne er 20 mil unna....". ...

F.eks: "Åååå du er fra Bergen! Jeg kjenner en fra Voss, han kjenner sikkert du også...han heter noe på O...Olsen var det vel... "

Skrevet

Opplever noe lignende ganske ofte jeg. Er født og oppvokst i Skedsmo og har flyttet til Fredrikstad. Er ganske ofte folk som vet hvor jeg er fra sier sånt som "ja du er jo Oslojente..." Eller spør meg om hvilken vei de skal kjøre for å finne et hus et eller annet sted i Oslo.

Og disse menneskene gir seg ikke med dette heller, selv om jeg påpeker at jeg er fra Skedsmo, i Akershus. Kan gå med på å bli kalt Lillestrømling, eller Romeriking, men Oslojente er jeg altså IKKE. Prøver meg med at det blir omtrent som å si at en fra Fredrikstad er sarping... men det blir jo noe HELT annet, for Fredrikstad og Sarpsborg er jo to forskjellige byer det. Jaaaada og det er ikke Oslo og Lillestrøm?

Skrevet

Jeg vet hvorfor østlandet=oslo for meg: Likegyldighet og null interesse.

Nord-Norge er flott og jeg synes naturen er fantastisk. Det samme gjelder for Vest-landet og Sør-landet har jo sin sjarm:)

Men på østlandet, flate østlandet med åker, stygge tettsteder(byer) og en forferdelig usjarmerende hovedstad og norges verste dialekt (om jeg kan kalle det dialekt)....... det er ett fett....oslo....hønefoss...moss...halden.

Jeg hører og skjønner forskjellen på en bergenser og en trønder. Men på østlandet er alt samme "grauten".

Skrevet

Det var mye tøys her. Selv er min kone fra Haugesund og jeg forstår hvordan du har det :)

Men at en påstod at Oslo-dialekt var stygg måtte kommenteres. Når jenter med ren Oslo-dialekt snakker er det ingenting som er finere. Den er ren og nydelig. Jeg er selv fra Oslo, men mener dette allikevel. Ikke noe SP-vås, bare feminint og pent.

Jeg er allikevel glad i min kone, altså..:)

Skrevet (endret)
Jeg vet hvorfor østlandet=oslo for meg: Likegyldighet og null interesse.

Nord-Norge er flott og jeg synes naturen er fantastisk. Det samme gjelder for Vest-landet og Sør-landet har jo sin sjarm:)

Men på østlandet, flate østlandet med åker, stygge tettsteder(byer) og en forferdelig usjarmerende hovedstad og norges verste dialekt (om jeg kan kalle det dialekt)....... det er ett fett....oslo....hønefoss...moss...halden.

Jeg hører og skjønner forskjellen på en bergenser og en trønder. Men på østlandet er alt samme "grauten".

Nå mener jeg selv at alt på vestlandet, spesielt Haugesund/Bergens-området er samme grauten, med stygge landskaper fulle av mose og stein og øde som bare faen, utenfor byene. Det er ett fett for meg.

Hører du selv hvor teit du er?

Alle har rett til meninger, men alt på østlandet er IKKE et fett! Det er like "et fett" som ditt kjære nord-norge. Her i Hønefoss er det alt annet enn flatt, kom gjerne innom og se. Vi har faktisk noe kalt Tyrifjorden her også! (det er feilaktig kalt fjord for det renner ikke ut i havet, men det ser ut som en fjord, ja).

Vil du se åkrer så er Østfold stedet for det. (sikkert også flere, men det er det jo en del flatere enn her). Så vennligst ikke vær så trangsynt i ditt eget land, alt er ikke et fett selv om du ikke trives de få stedene du tydeligvis har vært her. Kan jeg også nevne Gol? Det er i samme fylke som jeg bor. Og det er da et fjell? Og ikke flatt åker?

Og til dere andre: Godt å lese at ejg ikke er alene. Vi trenger desperat å banke inn i flere folk: Alt på østlandet er ikke Oslo. Oslo er uansett ikke så forbanna stort, om man tar % Oslo er av de fylkene som Østlandet utgjør, og så tar vi % av de fylkene som ikke er Oslo, så tror jeg ikke det blir store % som er Oslo.

Noen som er stø i matte og geografi som kan vise?

Endret av lillemy8808

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...